معضل دوچرخه‌سواری زنان هم‌سنگ یا بالاتر از معضل تورم

 به گزارش جهان صنعت نیوز: در این سال‌ها و ماه‌های گذشته بسیار خوانده و شنیده‌ایم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها، بدحجابی گروهی از شهروندان زن و نیز به تازگی دوچرخه‌سواری زنان هم‌سنگ مشکلات معیشتی شهروندان شده است. اعتراض به موارد یادشده در حالی اتفاق افتاده و در جریان است که هیچ‌کدام از آنها به ویژه دوچرخه‌سواری زنان و حضور آنها در استادیوم‌های ورزشی منع قانونی ندارند. گروه‌هایی که مخالفت خود را علنی کرده و رفتارهای یادشده را نکوهش می‌کنند اتفاقا با مخالفت گروه‌های دیگر همتایان خود مواجه هستند و این نشان می‌دهد برداشت‌های شخصی بیشتر از قانون در این نهی کردن‌ها دخالت دارد. در قانون‌ها و مقررات موجود و نیز برخی قانون‌های فراملی منعی در خصوص ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان گنجانده نشده و جرم‌انگاری آن به لحاظ قانونی منتفی است.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه چند وقت پیش در پاسخ به اقدام دادستان اصفهان که پارسال دوچرخه‌سواری زنان را برای اولین بار جرم دانسته و دستور برخورد با آنها را داده بود، گفت که از سخنان دادستان اصفهان برداشت اشتباه شده و دوچرخه‌سواری طبق قانون جرم نیست و دستور ایشان برای برخورد با زنان بدحجابی است که سوار دوچرخه شده‌اند. بنابراین با وجودی که طبق شرع و قانون دوچرخه‌سواری زنان نه حرام است و نه جرم محسوب می‌شود، برخی با برخوردهای سلیقه‌ای و برداشت شخصی می‌کوشند نظرشان را به جامعه تحمیل کنند.

روز گذشته محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگویی مدعی شده است: «ائمه‌جمعه شهرهای مختلف دغدغه مردم دارند و به همین دلیل تمرکزشان را روی مشکلات مردم می‌گذارند. حالا یک زمانی به بدحجابی و یک زمانی به گرانی حساس می‌شوند و این روزها هم نسبت به دوچرخه‌سواری زنان واکنش‌هایی نشان می‌دهند یعنی گرانی کالاها نمی‌تواند باعث بی‌تفاوتی به مسائل دیگر شود. بالاخره دوچرخه‌سواری زنان هم مثل گرانی یک معضل است.» این روحانی که عضو جامعه روحانیت مبارز نیز هست دوچرخه‌سواری زنان را هم‌ردیف با رشوه‌‌خواری و گرانی و مشکلات دیگر کشور می‌داند که بدیهی است شماری از همتایان وی با این دیدگاه وی موافقت ندارند. او گفته است: «ائمه جمعه وقتی به دوچرخه‌سواری زنان جلوی چشم جوانان معترض می‌شوند، حتما اشکالی را احساس می‌کنند.»

رهبر در توجیه سخنان خود در این باره و احتمالا فشار برای ایجاد محدودیت زنان، به مخدوش شدن رفتار غریزی جوانانی اشاره کرده که شاهد دوچرخه‌سواری زنان بوده‌اند. او توضیح داده است: «چند وقت پیش چند تن از دانشجویان آقا برای من نوشته بودند خطاب به خانم‌های دانشجو توصیه کنید تا ما جوانان که غریزه داریم، مرتکب خطا و گناه نباشیم.»

این اظهارات در حالی بیان شده که هفته گذشته مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان هم دوچرخه‌سواری زنان را نکوهش کرده بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 173140
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا