معافیت مالیاتی را بردارید تا کسری بودجه نداشته باشیم

جهان صنعت نیوز: حیدر مستخدمین حسینی ضمن تقدیر از دولت برای ارائه‌ بودجه به مجلس در زمان مناسب اظهار کرد: با توجه به این‌که دولت لایحه بودجه را سر وقت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، مجلس می‌تواند براساس آیین‌نامه‌ها به لایحه بودجه ورود و اهداف کمی و کیفی آن را بررسی کند. از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی نیز فرصت کافی برای بررسی و ارائه نظرات خود دارند تا بودجه متناسب با شرایط کنونی کشور تصویب شود.

وی با اشاره به بخشنامه بودجه که در مهر سال جاری ارائه شده بود، اظهار کرد: در این بخشنامه رویکرد این بود که برای سال ۱۳۹۹ در بلندمدت رشد اقتصادی و در کوتاه‌مدت ثبات اقتصادی ایجاد شود. از طرف دیگر نظام بودجه‌ریزی اصلاحات ریشه‌ای داشته باشد تا در اقتصاد و عدالت و هزینه‌ها کارا باشد و درآمدزایی پایدار ایجاد شود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد با بیان این‌که در لایحه بودجه ۱۳۹۹ که روز گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، هیچ کدام از موارد مذکور رعایت نشده است، گفت: لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در کوتاه مدت ثبات ایجاد نخواهد کرد و پیشرفت متوازن و اصلاح ساختار نیز نخواهد داشت. از سوی دیگر دولت شب گذشته اصلاح ساختار را ارائه کرد و سوال این است که چرا این بخش هم‌زمان با لایحه ارائه نشد؟

مستخدمین حسینی در ادامه با تاکید بر این‌که بودجه برنامه‌ای برای یک سال مالی است که در آن درآمدها و هزینه‌ها برآورد می‌شود، ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هدفمند، کارا و اثربخش نیست و حتی هدف کلی بودجه در آن تحقق پیدا نمی‌کند.

عدم تحقق مالیات و فروش نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹

این کارشناس اقتصادی در مورد اهداف کمی لایحه بودجه سال آینده گفت: در این لایحه بر مالیات از درآمد حاصل از گمرک تاکید زیادی شده است، اما باید توجه داشت که واردات و در نتیجه مالیات از درآمد واردات کاهش پیدا کرده است و در حالی در بخش مالیات از درآمد حاصل از گمرک ۱۹۵ هزار میلیارد تومان دیده شده که هم کشور با رکود مواجه است و هم تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی داریم؛ بنابراین بودجه‌ای که برای این بخش دیده شده چگونه باید تحقق پیدا کند و بنگاه‌های اقتصادی چگونه باید بتوانند مالیات دهند؟

مستخدمین حسینی با بیان این‌که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ فروش یک میلیون بشکه نفت در روز دیده شده است، اظهار کرد: طبق گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت در حال حاضر ۳۰۰ هزار بشکه در روز است؛ بنابراین چه اتفاقی قرار است رخ دهد که میزان صادرات به یک میلیون بشکه در روز برسد؟! بنابراین این بخش از بودجه هم مانند مالیات تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: در بخشی از لایحه نیز فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری به منظور سرمایه‌گذاری در داخل دیده شده است. دولت باید توضیح دهد در شرایط تحریم چه سرمایه‌گذاری صورت گرفته که براساس آن این بخش در لایحه بودجه دیده شده است؟

معاون وزیر اسبق اقتصاد اضافه کرد: از سوی دیگر هم رییس جمهور و هم رییس سازمان برنامه و بودجه پیش از این اعلام کرده‌اند که بودجه سال ۱۳۹۹ در راستای کمک به معیشت است. این در حالی است که یارانه سه دهک بالای جامعه حذف خواهد شد و فقط ۱۵ درصد به حقوق کارمندان اضافه می‌شود؛ در حالی که میزان تورم ۴۰ تا ۴۵ درصد است. در واقع بودجه سال ۱۳۹۹ قدرت خرید کارکنان و اقشار پایین جامعه را کمتر می‌کند.

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی فرصت رسیدگی به دو سوم بودجه که مربوط به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی است را ندارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانتی برای واردکنندگان است

مستخدمین حسینی در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی گفت: نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارد کننده‌ها نوعی رانت محسوب می‌شود، زیرا کالاهایی که با این نرخ ارز امسال وارد شدند با همین نرخ در اختیار مردم قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین دولت باید پاسخ دهد که چرا برای سال ۱۳۹۹ هم باز ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است؟

او با تاکید بر این‌که لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ غیر واقعی است، ادامه داد: مگر این‌که دولت از موضوعی اطلاع داشته باشد که ما از آن بی‌خبریم یا قرار است یک شوک بیرونی مانند یک دیپلماسی که فروش نفت را بالا می‌برد، به کشور وارد شود.

معافیت مالیاتی حذف شود

مستخدمین حسینی در ادامه با اشاره به کسری ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی بودجه پیشنهاد کرد که حذف معافیت مالیاتی فرصت خوبی برای جبران کسری است. نظام مالیاتی کشور بسیار ضعیف و ناکارآمد است. چند وقت پیش جامعه هنری از مالیات معاف شدند که می‌توان این موضوع را به بسیاری از بخش‌ها تعمیم داد. پیشنهاد من حذف معافیت مالیاتی برای مشخص شدن ظرفیت مالیاتی کشور است.

وی با بیان این‌که با حذف معافیت مالیاتی ظرفیت مالیاتی کشور مشخص می‌شود افزود: اینگونه همه باید مالیات پرداخت کنند؛ تصویر روشنی از افراد و فعالیت‌هایی که باید معاف باشند ارائه می‌شود و همه اطلاع خواهند داشت که چه کسانی و به چه میزان از مالیات معاف هستند.

معاون وزیر اسبق اقتصاد با تاکید بر این‌که حذف معافیت مالیاتی به جبران کسری بودجه کمک می‌کند، گفت: با این اتفاق نیازی به درآمد حاصل از فروش نفت نداریم و می‌توان درآمد نفت را صرف پروژه‌های عمرانی کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 69023
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا