مصرف بنزین، سه برابر ظرفیت پالایشگاه تهران کاهش یافت

جهان صنعت نیوز: هدف از اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی، توزیع عادلانه یارانه سوخت و همچنین کنترل مصرف داخلی عنوان شده است. تجربه‌های پیش از این نیز نشان داده که پس از سهمیه‌بندی، ‌تا چند سال مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند و می‌توان با استفاده از این فرصت، عادت بد مصرفی بنزین را اصلاح کرد.

این در شرایطی است که شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر میانگین جهانی است. همچنین ایران رتبه نخست را در پرداخت یارانه انرژی در جهان به خود اختصاص داده است.

این شواهد نشان می‌دهد که عدم پرداخت قیمت واقعی سوخت و از جمله بنزین سبب شده تا تلاشی نه تنها برای صرفه‌جویی بلکه حتی برای مصرف درست و منطقی سوخت نیز نمی‌شود.

از سوی دیگر، از آنجا که نمی‌توان به صورت ناگهانی قیمت بنزین را به قیمت واقعی آن رساند،‌ دولت تلاش کرده تا با افزایش تدریجی، به این مهم دست یابد تا مصرف بنزین کاهش پیدا کند.

نگاهی به روزهای بعد از سهمیه‌بندی بنزین که از بامداد ۲۴ آبان آغاز شده،‌ نشان می دهد که مصرف بنزین روزانه تا ۱۹ میلیون لیتر کاهش داشته و ایرانی‌ها به جای ۹۴ میلیون لیتر در پیش از اصلاح قیمت‌ها،‌ اکنون ۷۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

در این رابطه مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته که کاهش تقریبی ۲۰ میلیون لیتری روزانه در مصرف بنزین طی هفته گذشته معادل ساخت یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز است.

«علیرضا آرمان مقدم» اعلام کرده که کاهش تقریبی ۲۰ میلیون لیتری روزانه در مصرف بنزین طی هفته گذشته معادل ساخت پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز یا سه برابر پالایشگاه تهران و با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیارد دلار است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 64712
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا