مشکل واحدهای تولیدی با تقسیط بدهی و پول درمانی مرتفع نمی شود

به گزارش  جهان صنعت نیوز: محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد به سیاست پول درمانی دولت به جهان صنعت نیوز گفت:پول درمانی سیاست درستی برای حل بحران‌های تولید داخلی و بین المللی نیست اینکه بانکها با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ورشکسته باعث ایجاد تعهدات بیشتر آنها شوند کمکی به حل بحران آنها نمی کند.آنچه امروز تولیدکننده‌ها برای رونق کسب و کار به آن نیاز دارند سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از تکنولوژی به روز دنیاست.

وی در ادامه  گفت:حتی اگر فرض کنیم تمام منابع ریالی را در اختیار تولید کننده‌ها  بگذاریم تا تکنولوژی آنها به روز نشود و در بازارهای بین المللی پذیرفته نشوند نمی‌توانند سرپای خود بایستند و فقط در این شرایط رونق کسب و کار امکان‌پذیر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه افزود:دولت نباید با تزریق نقدینگی بر مشکل تولیدکنندگان سرپوش بگذارد، چرا که همه تولید کننده‌ها مشکلات یکسانی ندارند.این اقدامات مانند مداخله بی‌حاصل دولت در امور تولیدکنندگان است.

 این اقتصاددان با انتقاد به مداخلات گسترده دولت و تحمیل هزینه شرکت‌های دولتی از  جیب بخش  خصوصی که بسیار پر هزینه است را از موارد موانع تولید کننده‌ها دانست و افزود:دولت با تسهیلاتی که برای تسهیل در رفع موانع تولید برای بدهکارن قایل شده نه تنها کمکی به حل مشکلات آنها نمی‌کند بلکه به مشکلات آنان می‌افزاید. اگر دولت می خواهد کمکی به تولید کننده بکند قوانین دست‌وپاگیر را اصلاح کند.

یوسفی با تاکید بر بی ثباتی تصمیمات دولت در حوزه تولید افزود:تولیدکنندگان نیاز به ثبات سیاست‌گذاری در عرصه تولید دارند آن عم به صورت طولانی مدت.سیاست های مداخله گرایانه دولت به تولید کننده ضرر می‌رساند دولت باید با ایجاد ثبات در سیاست‌هایش هزینه‌ها را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه گفت:دولت باید برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه سرمایه‌گذاری امنیت ایجاد کند و با قوانین دست و پا گیر مالیاتی مانع توسعه و بهبود تولید نشود.

وی معتقد است پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی ورشکسته و مشکل‌دار به صورت مقطعی صورت مسئله را پاک می‌کند و این شیوه پول‌پاشی برای گزارش عملکرد بانک‌ها به درد می‌خورد و واحدهای تولیدی را بدهکارتر می‌کند.

این اقتصاددان گفت:عدم تغییر در سیاست‌ها و شفاف‌سازی در عملکرد سازمان‌های حمایت از تولید کننده و مصرف کننده متاسفانه به هر دو طرف ضربه می زند، تولید کننده از آینده بازار مطمئن نیست و نمی‌داند چه بر سرآن می آید چه آینده‌ای انتظار آن را می‌کشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88067
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا