مردی با ولع دیده شدن

 به گزارش جهان صنعت نیوز: محمود احمدی‌نژاد از نظر برخی کارشناسان شباهت زیادی به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا دارد و از نوعی «بیماری روانی» رنج می‌برد و تشنه «توجه است». این اظهارات را برخی کارشناسان در قبال رییس دولت‌های نهم و دهم مطرح کردند چرا که برای فراموش نشدن و به تعویق انداختن «مرگ سیاسی» خود، اظهاراتی را بیان می‌کند که معمولا جنجال‌آفرین است. ادعای اخیرش هم طرح مساله تهدید به «ترور» است؛ ادعایی که بار اول نیست مطرح شده و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.


روز گذشته ویدئویی کوتاه از محمود احمدی‌نژاد در فضای مجازی منتشر شد که در ادامه اظهارات جنجالی‌اش، این بار از تهدید به ترور خود حرف زده است. رییس دولت پیشین در پاسخ به سوالی درباره موضوع ترورش، به گروهی که در اطرافش هستند و درخواست روشنگری دارند طی اتهامی گفت: «ستاد درست می‌کنند، برنامه تبلیغی درست می‌کنند برای تخریب دیگران. خوشبختانه سهم من خیلی زیاد است، از زمین و زمان می‌زنند! چه خبر است؟ چه شده است؟» او در ادامه این ادعا بیان کرد: «من هم معتقد هستم که بحث ترور جدی است. خودشان می‌کشند، خودشان هم مراسم عزاداری برپا می‌کنند و بعد دیگران را متهم می‌کنند!»

رییس‌جمهوری سابق افزود: «البته من یک جان ناقابلی دارم که فدای ملت ایران است. پای ملت ایران ایستاده‌ام، پای حقوق ملت ایران ایستاده‌ام، کوچک ملت ایران هستم. جان ما ناقابل است، فدای ملت ایران، فدای عظمت ایران. بروید ببینید که آن کانال تلگرامی مال چه کسی است که رسما تهدید کرده که ما می‌خواهیم ترور کنیم، پیدا می‌شود.»

احمدی‌نژاد همچنین در ادامه ادعاهایش، کسانی که به گفته او می‌خواهند ترورش کنند را تهدید به افشاگری کرد و گفت: «البته من مسائل را گفته و تشریح کرده‌ام چون اطلاع دارم که کجاها، چه کسانی می‌نشینند و چه تصمیماتی می‌گیرند. اینها را گفته‌ام، ضبط کرده‌ام و در چندین جای مطمئن قرار داده‌ام. همان‌هایی را که نوشته‌ام دنبال کنید، می‌توانید متوجه شوید که وابسته به کجاها هستند.»

ادعایی که تکراری است

طرح ادعای «ترور» احمدی‌نژاد، تازگی ندارد و پیش از این هم چنین ادعایی را مطرح کرده بود و حتی این ادعا در تیر ۸۷ هم توسط ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا مطرح شده بود که می‌خواسته‌اند احمدی‌نژاد را با اشعه ایکس در «رم» ترور کنند!

حسن عباسی تئوریسین‌ و استراتژیست اصولگرا که البته اظهارات جنجالی او معمولا مبنای درست علمی ندارد هم آذرماه ۹۹ پس از ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان مدعی «شکل‌گیری شبکه‌ای از ترور در داخل کشور» شد و در ادامه این ادعا گفت: «دشمن به دنبال ترور سیاسیون است؛ امروز حتی آقای احمدی‌نژاد و رییس دولت اصلاحات هم مورد تهدید ترور هستند.» ادعایی که کارشناسان آن را بی‌اساس دانسته و معتقدند احمدی‌نژاد و دوستانش در آستانه انتخابات برای فرار از فراموشی و جلب توجه مردم چنین حرف‌هایی را بیان می‌کنند.

چرا ۱۶ سال سکوت؟!

رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: «در اینکه این ادعا راست است یا دروغ، بلوف است یا تردید، مقامات و مسوولان می‌دانند تا چه اندازه مقرون به صحت است. اما آنچه از نظر خواص و عامه مردم مطرح است اینکه اگر آقای احمدی‌نژاد خلاف، خیانت و جنایتی از مسوولان دیده، چرا تا به حال کتمان کرده است؟ به فرض اینکه حرف‌هایش صحیح باشد و به فرض اینکه خودش سهیم و شریک در این خیانت‌های ادعایی نباشد، چرا طی هشت سال ریاست‌جمهوری و هشت سال بعد از آن سکوت کرده است و حالا که زمان انتخابات رسیده، این حرف‌ها را بیان می‌کند؟ آیا این کار امانتداری و مردم‌داری است ؟»

دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به ادعای ترور او تصریح کرد: «متهم کردن و زیرسوال بردن نظام کار ساده‌ای است اما اینکه با چه انگیزه و هدفی انجام می‌شود جای بحث دارد. تا جایی که شنیده‌ایم آقای احمدی‌نژاد از زمان جوانی در طیف رادیکال‌های تند بوده و اگر بحث ترور و شکنجه و فشار آوردن مطرح است، طیف او از پیشتازان این کار بوده است. اگر کسی از طیف روشنفکران چنین ادعایی مطرح کند، قابل قبول است، اما طرح آن از طرف کسی که خودش در این امور ید طولایی دارد و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری او شاهد چه بلوا و حوادثی بودیم، جای سوال و تعجب است.»

احمدی‌نژاد دنبال قهرمان شدن است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب طرح چنین ادعاهایی از سوی احمدی‌نژاد را میل به «قهرمان شدن» دانست و به فرض اینکه شورای نگهبان هم صلاحیت او را تایید کند، قبول احمدی‌نژاد را از سوی مردم مردود دانست و گفت: «هدف او این است که قهرمان تاریخ شود، نمیرد و مرده سیاسی نباشد. او یقین دارد که این نظام و مردم او را نمی‌پذیرند. اگر گروه اندکی فریب خوردند یا فریب بخورند، اکثریت مردم هوشیارند و خادم را از خائن تشخیص می‌دهند. پس به این سادگی‌ها نمی‌تواند قهرمان تاریخ شود.»

او ادامه داد: «مردم آگاه شده و رشد کرده‌اند، یک بار در انتخابات ریاست‌جمهوری فریب حرف‌های عوام‌فریبانه او را خوردند، اما دیگر این اشتباه تکرار نمی‌شود. پس اگر می‌خواهد قهرمان ملی شود، باید راه خدمت به خلق را در پیش گیرد.»

منتجب‌نیا در توضیح اینکه گاهی دیده می‌شود برخی افراد به محل سکونت او مراجعه کرده و با در دست داشتن نامه درخواست حل مشکلات را از او دارند، تصریح کرد: «این افراد مردم نیستند، بلکه یک شوی تبلیغاتی و بازی سازمان‌یافته است که خودشان برای فریب مردم درست می‌کنند و هیچ کدامشان جنبه واقعی ندارد.»

قائم‌مقام سابق حزب اعتماد ملی و دبیرکل فعلی حزب جمهوریت تاکید کرد: «اگر او صداقت دارد جوابگوی عملکرد هشت‌ساله خود و آسیب‌هایی باشد که به کشور زده و به جای فرار به جلو پاسخگوی اعمال خود باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: «به هر دلیلی مسوولان با او به عطوفت برخورد کرده‌اند، اما او از این وضعیت سوءاستفاده کرده و می‌کوشد با زیر سوال بردن کلیت نظام، خودش را قهرمان معرفی کند. هر چند که این رفتار نتیجه‌ای ندارد و مردم دیگر فریب او را نمی‌خورند.»

احمدی‌نژاد هم مثل ترامپ بیماری دیده شدن دارد

اگرچه منتجب‌نیا معتقد است مردم دیگر فریب احمدی‌نژاد و رفتار پوپولیستی او را نمی‌خورند، اما مهدی آیتی فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» احمدی‌نژاد را شبیه ترامپ می‌داند که هنوز هم در آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است و با اختلاف ناچیزی از بایدن شکست خورد.

آیتی ضمن مقایسه احمدی‌نژاد با ترامپ، آنها را افرادی عوام فریب، پوپولیست، کم‌سواد، پرحرف و جنجالی دانست که بین عموم مردم محبوبیت دارند. او مدعی شد، اگر به احمدی‌نژاد اجازه ورود به انتخابات داده شود، حتی اگر رای نیاورد، نفر دوم انتخابات خواهد بود چراکه در بین طبقات مستضعف و اقشار آسیب‌پذیر، کشاورزان و کارگران همچنان محبوب است.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: «احمدی‌نژاد بازی با عامه مردم را خوب بلد است و می‌داند چطور ساده با مردم حرف بزند و احساسات آنها را برانگیزد و با فریب آنها، حق را باطل و روز را شب نشان دهند و آنها را گمراه کند.»

آیتی با تاکید بر اینکه «احمدی‌نژاد به خوبی می‌داند حتی یک درصد هم احتمال تایید صلاحیتش وجود ندارد» گفت: «او با علم اینکه نمی‌تواند در انتخابات کاندیدا شود دست به حاشیه‌سازی و ایجاد فضای انتخاباتی می‌زند تا با ایجاد محبوبیت، امکانی برای ادامه حیات سیاسی خود پیدا کند.»

این نماینده سابق مجلس ششم تاکید کرد: «احمدی‌نژاد از نظر روانشناسی و روانکاوی، دارای نوعی بیماری دیده شدن است و می‌خواهد مرگ سیاسی نداشته باشد و همیشه خودش را در صدر اخبار نگه دارد و مردم درباره او حرف بزنند. او از نظر روانی نمی‌تواند بازنشسته سیاسی باشد و تا آخر عمر سعی می‌کند با استفاده از ابزار احساسات مردم، در این عرصه خودش را حفظ کند.»

آیتی در توضیح این بخش از ادعای احمدی‌نژاد که گفته است «اطلاعاتی دارم که در بخش‌های مختلف نگهداری می‌کنم و…» گفت: «آقای ترامپ هم مثل احمدی‌نژاد مدعی می‌شود که مثلا به زودی موضوعی را افشا می‌کنم و مردم را تشنه اطلاعات می‌کند، اما چیزی نمی‌گوید و این شگرد مشترک آنهاست. درباره ادعای احمدی‌نژاد در این باره هم باید بگویم، حتی اگر به موضوعات و اطلاعات مهمی هم دسترسی داشته باشد، هرگز نمی‌تواند خط قرمزها را بیان کند چراکه برایش بسیار سنگین تمام خواهد شد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توضیح اینکه «چرا احمدی‌نژاد به خاطر ادعاهای خطرناکی که علیه نظام مطرح می‌کند تاکنون مورد مواخذه قرار نگرفته است»، گفت: «اینکه چرا طی سال‌ها از یک مصونیت و حاشیه امن برخوردار بوده است و نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، مسوولان قضایی به سراغ او نرفته‌اند و حتی دادستان به عنوان مدعی‌العموم علیه او شکایت نکرده است، به دلیل سیاستی است که رهبری انقلاب در این باره اعمال می‌کنند. ایشان معتقدند مسوولان درجه اول بعد از دوره مسوولیت‌شان نباید مورد تهاجم و آسیب قرار بگیرند. به همین دلیل بعد از اتمام مسوولیت برایشان حکم مشاوره زده می‌شود و شامل مصونیت سیاسی می‌شوند تا پایشان به دادگاه و محکمه کشیده نشود و حرمتشان حفظ شود.»

اختلاف‌نظر درباره اینکه محبوبیت احمدی‌نژاد در میان مردم واقعی است یا به عبارتی برنامه‌ریزی شده از سوی اطرافیان او برای بازارگرمی است، نقطه تقابل صاحب‌نظران است. برخی معتقدند به دلیل محبوبیتی که در بخشی از جامعه دارد، دراین روزهای قهر با صندوق‌های رای، می‌تواند شور انتخاباتی ایجاد کرده و برخی را از ترس رای‌آوری به پای صندوق‌ها بکشاند و برخی را به شوق حضور او. هر چند به طور جدی این سوال مطرح است که به فرض تایید صلاحیت رییس دولت‌های نهم و دهم از سوی شورای نگهبان، آیا مردمی هستند که دچار فراموشی سیاسی شده و آسیب‌های مختلفی که با تحریم و سوءمدیریت‌های هشت ساله که البته بعداز ۱۶ سال همچنان آثار و تبعات آن باقی است را نادیده گرفته و به او رای بدهند؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 174965
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا