مدیریت پیک مصرف با اتصال شبکه برق ایران و عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آبان ماه پارسال بود که در یک برنامه خبری با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیروی ایران و«نافع عبدالساده» معاون برق عراق  و تعداد زیادی از خبرنگاران عملیات اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق کشور عراق کلید خورد.این اتصال با هدف پایداری بیشتر برق دو کشور، امکان صادرات برق و بر طرف‌کردن نیازهای برقی دو کشور انجام شد.

مراسم سنکرون‌سازی شبکه برق در خط ۴۰۰ کیلوولت العماره _ کرخه انجام شد و با اتصال شبکه‌های برق،  دو کشور می‌توانند به راحتی برق را با یکدیگر تبادل کرده و در زمان‌های اوج مصرف از توان یک‌دیگر استفاده کنند.

همان روز «داود فرخزاد» مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، گفت: امکان افزایش صادرات برق ایران با همکاری خوب دولت عراق به این کشور در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

وی افزود: ارتباط مرکز دیسپاچینگ ایران و عراق از بغداد برقرارشد و به این ترتیب شبکه برق دو کشور با یکدیگر متصل شدند  در این ارتباط خط ۴۰۰ کیلو ولت العماره- کرخه که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و طول آن ۷۳ کیلومتر است با یکدیگر سنکرون شدند تا برقی مطمئن و پایدار برای دو کشور به ارمغان آورد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: از سال ۲۰۰۴ میلادی فروش برق ایران به عراق از طریق ۵ خط شامل سه خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله، خرمشهر- بصره و کرخه العماره آغاز شد که دو خط سرپل ذهاب- خانقین و مریوان- پنج وین آن را تکمیل کرد.

فرخزاد ادامه داد: اکنون صادرات برق ایران به عراق در بالا ترین سطح خود قرار دارد به گونه ای که پارسال متوسط صادرات تا خرداد ماه روزانه هزار و ۱۳۵ مگاوات بود و امسال حداکثر به روزانه یک هزار و ۳۶۱ مگاوات  در اوج مصرف رسیده است.

وی گفت: سنکرون سازی شبکه برق دو کشور پایداری و اطمینان را به همراه دارد و علاوه برآن زمینه ساز صادرات دانش فنی و تجربیات دو کشور خواهد بود.

«رضا اردکانیان»  وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران هم در آن مراسم با اشاره به مذاکرات سال گذشته با مقام‌های عراقی درباره برقراری امکان ارتباط برق دو کشور ایران و عراق، گفت: شبکه برق دو کشوراز امروز با اتصال یکسان عمل می‌کنند.

وی  افزود:  پارسال با وزیر برق جمهوری عراق درباره همکاری‌های برقی مذاکراتی انجام شد که مقررشد در عرص ۳ سال اقدام‍هایی صورت گیرد.

وزیر نیرو سنکرون کردن شبکه دو کشور را یکی از برنامه‌ها دانست که امروز صورت گرفت و ادامه داد: کاهش تلفات در شبکه برق فراق، نوسازی و تعمیر تجهیزات آسیب دیده و آموزش نیروی انسانی عراق از دیگر اقدامات است که در طول ۳ سال اجرا می شود. 

اردکانیان  با اشاره به اتصال برق ایران و عراق گفت: این اتصال همانند قلب است که پالس یکسان می‌فرستد و به صورت متحد عمل خواهد کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 113111
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا