مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد

 به گزارش جهان صنعت نیوز: از شرکت نفت و گاز پارس، پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شده است.

براساس گزارش شرکت یاد شده، در این پروژه، تعداد هشت مخزن به شکل سقف شناور هر یک به ظرفیت ۸۰هزار مترمکعب و دو مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.

این تأسیسات که هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲ هزار و دویست میلیارد ریال به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و توسط پیمانکاران داخلی (شرکت ناردیس طرح‌های انرژی و شرکت ماشین‌سازی اراک) ساخته شده است.

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس آبان ماه امسال گفته بود، ‌در حالی ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی در هفت سال گذشته ۲.۵ برابر شده که بخشی از میعانات گازی بعنوان خوراک به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال و ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور بوسیله حوزه پارس جنوبی تامین می‌شود.

حدود ۲۰ سال از توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایرانی آن می‌گذرد. در این مدت علاوه بر آنکه تولید گاز از میدان مورد توجه قرار گرفته،‌ به تدریج تمدنی در سواحل خلیج فارس ایجاد شده که به معنای واقعی زنجیره ارزش را در صنایع نفت و گاز تکمیل کرده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 154805
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا