مجلس یازدهم و سه‌راهی‌ای که پیش‌رو دارد

محمود میرلوحی *  این برداشت از عملکرد مجلس یازدهم به مسائل دیگری هم مربوط است مثلا ادامه همان رویه رقابت‌های انتخاباتی بعد از انتخابات یا مسیر شکل‌گیری این مجلس و میزان مشارکت مردم در آن.

ضرورت دوری از دعوا و چالش بین قوا اما از این رو است که دولت اکنون در شرایط سختی قرار دارد؛ تورم، نرخ تولید ناخالص ملی، اشتغال، تحریم، وضعیت بازار ارز و … سبب شده که همان بحران‌های سال ۹۱ را داشته باشیم. با این حال اما می‌بینیم که دولت تلاش خود را می‌کند و مساله کرونا نسبت به برخی دولت‌ها خوب عمل کرد. ضمن اینکه همه می‌دانیم که تحریم و فشارهای حداکثری قلدری به اسم ترامپ چقدر مشکل‌ساز است. در این وضعیت همکاری قوا بسیار ضروری است.

آقای رییس‌جمهور البته اعلام کرده که همکاری می‌کند و طبیعتا هم در سال آخر دولت غیر از این عمل نخواهد کرد. بر اساس تجربه نیز دولت‌ها در سال آخر خود با فضا و شرایط همراهی می‌کنند. حالا یا می‌توانند مثل دولت آقای خاتمی صندوق ذخیره را برای دولت بعدی پرپول می‌کنند یا مثل دولت احمدی‌نژاد ۵۰۰ هزار میلیارد بدهی به جای می‌گذارد و غیر از این نیست. بنابراین همراهی از ناحیه دولت وجود دارد.

مجلس اما در یک سال آینده سه گزینه و راهبرد پیش‌رو دارد؛ نخست اینکه شروع به چالش کردن کند و به عنوان یک مجلس اصولگرا با حضور طیف تندرو عمل کند. اگر بخواهند با این نگاه و هدف قرار دادن انتخابات ۱۴۰۰ عمل کنند طبیعتا مرتب با دولت چالش خواهند کرد و وارد سوال و جواب‌های بیش از حد معمول خواهند شد.

راه دوم این است که مجلس در حد معمول خود سوال و جواب کند و به جایگاه خود در قانون اساسی برگردد. اخیرا هم مقام معظم رهبری توصیه کردند مجلس هم نظارت کند و هم با دولت همکاری داشته باشد یعنی این مدل را مد نظر داشتند.

سومین راه پیش‌روی مجلس این است که با توجه به قرار داشتن دولت در سال آخر، مسائل را رها کند. قطعا این رویه هم به صلاح مجلس و کشور نیست.

قطعا گزینه و راهبرد دوم که مبتنی بر تعامل و همکاری، تاکید بر جایگاه اصلی مجلس، قانونگذاری و نظارت مناسب است باید در پیش گرفته شود. در این صورت است که مجلس یازدهم اگرچه نماینده اکثریت مردم نیست اما می‌تواند مطالبات اکثریت مردم را نمایندگی کند. شرایط کشور نیز همین را ایجاب می‌کند. دوستان حاضر در مجلس حتی اگر به انتخابات ۱۴۰۰ هم نظر داشته باشند باید این رویه را در پیش گرفته و به این فکر کنند که چطور می‌توان مردم را پای صندوق آورد.

مجلس یازدهم اما در یکی، دو هفته آغازین فعالیت خود بیشتر بر اساس همان فاز رقابت‌های انتخاباتی عمل کرد و در نیمه دوم عمر تقریبا یک ماهه خود قدری وارد فضای تامل شد. به نظر می‌رسد از میزان هیجانات نمایندگان مجلس کاسته شده است. با این حال توصیه می‌کنیم که به وضعیت کشور توجه داشته باشند. واقعیت این است که مردم به دنبال چالش‌ بین قوا نیستند و همه جناح‌ها و بخش‌ها باید پاسخگوی مردم باشند. شرایط به نحوی نیست که کسی بتواند خود را مبرا کند و مشکلات را به رقیب نسبت دهد. دیگر نمی‌توان گفت که من اصولگرا هستم و دولت چون مبعوث اصلاح‌طلبان بوده است، پس مسوول همه چیز است. همه ما می‌دانیم که هر کسی به اندازه خود در وضعیت و مشکلات کنونی کشور سهم دارد.

* عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 117717
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا