مجلس مرجع قانونگذاری است نه شورای سران قوا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همین کد کافی بود تا مشاوران و معاونان رییس‌جمهوری در فضای مجازی با توئیت‌های ابهام‌زای خود راه را برای گمانه‌زنی‌های مختلف باز کنند تا سناریوهایی گوناگونی در این‌باره مطرح شود. برخی از احتمال بهبود وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و به دنبال آن آزاد شدن منابع ارزی بلوکه‌شده کشورمان در بانک‌های خارجی سخن گفتند و برخی دیگر آن را به لغو تحریم‌ها ارتباط دادند. برخی هم آن را به انتشار اوراق سلف نفت مرتبط دانستند. گروهی دیگر نیز این گشایش اقتصادی دولت را به فروش اوراق ارزی با پایه نفت یا همان پیش‌فروش نفت ارتباط دادند یعنی دولت نفت دو سال آتی را به مردم بفروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت به مردم ‌کند.

ابهام‌زایی دولتی‌ها درباره طرح گشایش اقتصادی

در راستای این ابهام‌زایی، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری هم در توئیتی مبهم در حساب کاربری شخصی خود به مردم پیشنهاد داد و نوشت: «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید.» روز پنجشنبه محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری هم یک روز پس از اظهارات روحانی از سیگنال مثبت اروپا سخن گفت. او در این مراسم تاکید کرد: «با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم و ماه‌های آینده وضعیت به مراتب بهتر می‌شود.»

واکنش منفی نمایندگان به تصمیم شورای اقتصادی سران قوا

روز گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم در نطق پیش از دستور خود درباره این موضوع توضیحاتی داد؛ سخنانی که واکنش منفی نمایندگان را به همراه داشت و منجر به تذکر و اعتراض آنها درباره تصمیم سران سه قوه شد چراکه آنها معتقد بودند چنین تصمیم مهمی باید از طریق مجلس گرفته شود نه جلسه هماهنگی اقتصادی سران سه قوه! آنها این اقدام را موازی‌کاری با مجلس و دور زدن نمایندگان دانستند.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در توضیح اینکه این روزها درباره گشایش اقتصادی در جامعه سوالاتی مطرح است، گفت: «ما تحقق آینده‌‌ای خوب را از مسیری سخت ممکن می‌دانیم ولی نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در «فصل‌های پیش رو» دیده خواهد شد.»

رییس مجلس یازدهم ادامه داد: «طرح مهمی در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حال بررسی است که می‌تواند بر اقتصاد تاثیر ملموسی بگذارد اما باید تصریح کرد که این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مدنظر قرار گیرد، می‌تواند به اهداف خود برسد. در این زمینه اختلاف‌نظرهای کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده است. بنابراین باید صبر کرد و اجازه داد این بحث‌ها در فضای کارشناسی بررسی شده و به نتیجه نهایی برسد.»

کلی‌گویی قالیباف ابهام‌زدایی نکرد!

البته کلی‌گویی قالیباف درباره طرح گشایش اقتصادی هیچ کمکی به رفع ابهام نمایندگان درباره این طرح نکرد و بیشتر از قبل نمایندگان را با چالش رو‌به‌رو کرد به نحوی که نسبت به تصمیم جلسه سران سه قوه معترض شدند و نسبت به آن تذکرات متعددی دادند که چرا نمایندگان از جزئیات چنین طرحی بی‌خبرند و موضوع با این حجم از اهمیت، از نمایندگان ملت دور نگه داشته شده است؟!

قالیباف همچنین در ادامه اظهارات خود به بسته اقتصادی مدنظر خود که مدتی پیش در برنامه زنده تلویزیونی درباره آن صحبت کرده بود و اعتراض روحانی را به همراه داشت صحبت کرد. رییس‌جمهوری در واکنش منفی به اظهارات قالیباف در آن برنامه تلویزیونی گفته بود رییس شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا طبق تاکید رهبری، رییس‌جمهوری است و سران دو قوه باید در تعامل و همکاری با رییس‌جمهوری باشند. قالیباف روز گذشته با یادآوری بسته اقتصادی پیشنهادی خود گفت: «مردم عزیز اطمینان داشته باشند که مجلس با ترکیبی از نمایندگان توانمند در عرصه اقتصاد و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، با رعایت نظرات کارشناسی، منافع مردم را تامین خواهد کرد. همان‌طور که در بسته اقتصاد مردمی توضیح داده شد، مجلس مبنای عمل خود را مردمی کردن اقتصاد به نفع طبقه متوسط و محروم قرار داده و معتقد است بدون قوی شدن تک‌تک مردم، نه ایران قوی می‌شود و نه دولت قوی خواهد شد.»

 برخی نمایندگان از جمله ناصر موسوی لارگانی نسبت به تصمیم گشایش اقتصادی سران قوا به دور از اطلاع نمایندگان تذکر دادند. لارگانی با استناد به سخنان رییس‌جمهوری در مورد تصمیم سران قوا در این باره گفت: «انتظار داشتیم آقای قالیباف از شأن و جایگاه مجلس دفاع کند. جای طرح و تصویب مجلس است نه جلسه سران قوا.»

انتقاد توئیتری نادران

همچنین الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس در توئیتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در یک رشته توئیت نسبت به گشایش اقتصادی مطرح شده انتقاد کرد و نوشت: «۱- دولت وعده گشایش اقتصادی در هفته آتی داده و البته تجربه نشان می‌دهد این وعده‌ها تاثیری در زندگی دهک‌های پایین جامعه و اقشار کم‌درآمد نخواهد داشت. ۲- ظاهرا این خبر، ناظر به فروش اوراق سلف نفت است. با شرایطی که شنیده‌ام، این خبر بیشتر به فاجعه شبیه است تا وعده اقتصادی. ۳- اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی در جلسه سران قوا، بدون دخالت نمایندگان مردم، نتیجه‌ای جز تضعیف قوه قانونگذاری کشور ندارد، چرا نباید از نظرات تخصصی کمیسیون‌های بودجه، انرژی و اقتصادی مجلس استفاده کرد؟

فروش آتی نفت و بدهکار کردن دولت آینده، پیامدهای ناگوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نخواهد داشت.

۴- پیشنهاد می‌کنم کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس، در جلسه‌ای فوری به بررسی موضوع پرداخته و راهکار جایگزین برای جبران کسری بودجه را پیشنهاد کنند.

۵- این شیوه، اتکای بودجه به نفت را تشدید می‌کند و میخی بر تابوت اصلاح ساختار بودجه کشور است و به‌هم‌ریختگی بازارهای مالی را به همراه خواهد شد.»

نمایندگان مردم در جریان جزئیات گشایش اقتصادی نیستند

گفتنی است، اعتراضات و واکنش‌ها به همین‌جا ختم نشد و محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند در مجلس در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» درباره طرح گشایش اقتصادی مدنظر سران قوا گفت: «اعتراض و انتقاد نمایندگان نسبت به این موضوع جدی است که چرا از این طرح ملی که بحث مهم روز است بی‌خبریم. مردم چشم‌انتظار گشایش‌های واقعی در مشکلات اقتصادی خود هستند و باید طرح‌های گشایشی از طریق مجلس ارائه شود، ولی ما به عنوان نمایندگان مردم حتی از جزئیات آن هم بی‌خبریم. در حالی که باید بتوانیم در این‌باره اظهارنظر کنیم و به نفع مردم دفاعیاتی داشته باشیم.»

مرجع قانون‌گذاری مجلس است نه شورای اقتصادی سران قوا

سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در مجلس یازدهم هم در انتقاد به بی‌خبری نمایندگان از جزئیات گشایش اقتصادی مطرح شده در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «اگر موضوعی بین سران قوا مطرح می‌شود نباید منجر به قانون‌نویسی شود چراکه طبق قانون اساسی، جایگاه قانون‌نویسی مربوط به مجلس است.» او تاکید کرد: «نباید پشت پرده و پشت درهای بسته تصمیماتی گرفته شود که مثل موضوع افزایش قیمت بنزین فاجعه به بار آورد.»

دلخوش با اشاره به حدسیات خود درباره جزئیات گشایش اقتصادی مورد بحث تاکید کرد: «همان‌طور که برایان هوک تضمین کرده بود اگر با فشار حداکثری بر ایران نتواند باعث تضعیف و تغییر رژیم در ایران شود استعفا می‌دهد و چون این تعهد را در مقابل اروپایی‌ها داده بود و نتوانست به وعده خود عمل کند، مجبور به استعفا شد. اروپایی‌ها دنبال مذاکره با ایران هستند و راه‌هایی برای گشایش اقتصادی ایران باز خواهد شد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «یکی دیگر از مباحث که منجر به گشایش اقتصادی می‌شود، مربوط به تشدید روابط ایران با چین و برخی کشورها در بحث خرید ۲۰۰ میلیون بشکه نفتی است که قرار است به نرخ روز فروخته شود و ایران بتواند به منابع لازم خود دسترسی پیدا کند.»

او خاطرنشان کرد: «یکی از دلخوشی‌های رییس‌جمهوری این بود که این میزان نفت را بفروشند و پولی به دست دولت برسد تا بتواند تا حدی مشکلاتش را حل کند. این موارد همان گشایش اقتصادی مدنظر آقایان است.»

این نماینده چند دوره مجلس با اشاره به اصول چندگانه قانون اساسی درباره حقوق ملت گفت: «اصول سوم، بیستم و بیست وهشتم قانون اساسی و برخی اصول دیگر حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم را متذکر شده است. بنابراین خبرنگاران در روز خبرنگار باید از روسای قوا بخواهند ستاد کرونا در مجلس حاضر شوند تا با نمایندگان تشکیل جلسه دهند و تصمیمات خوبی درباره این اصول قانون اساسی و حقوق در این شرایط کرونایی و فشار اقتصادی و بیکاری‌های ناشی از آن گرفته شود.»

البته دلخوش در ادامه اظهارات خود به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «در شرایط فعلی عملیاتی شدن این وعده‌ها برای گشایش اقتصادی را سخت می‌بینم چرا که شیطنت‌های خارجی و داخلی زیادی وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد این وعده‌ها محقق شوند. اینکه چقدر آرزوی دولت برای گشایش اقتصادی محقق شود و چقدر با واقعیت جامعه تناسب داشته باشد، چون جزئیات آن را نمی‌دانیم، برای ما هم مبهم است و باید منتظر باشیم و ببینیم.»

مردم منتظر اثرات کوتاه‌مدت تصمیمات بر زندگی خود هستند

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس یازدهم هم با انتقاد از این بخش از سخنان قالیباف که درباره طرح گشایش اقتصادی گفته بود «نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در «فصل‌های پیش‌رو» دیده خواهد شد» به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «درست است که در حوزه مسائل اقتصادی باید نگاه بلندمدت داشته باشیم و در این‌باره تردیدی نیست، ولی در این شرایط بد اقتصادی مردم می‌خواهند به صورت ملموس و فوری اثرات تصمیمات مسوولان را بر معیشت و شرایط اقتصادی خود ببینند و طی کردن پروسه زمان‌بر برای آنها قابل قبول نیست.»

او ادامه داد: «هروقت که به حوزه انتخابیه خود سر می‌زنیم مردم می‌پرسند برای ما چه آورده‌اید؟ یعنی اینکه خواستار سرعت عمل در تصمیمات و تاثیرات ملموس و کوتاه‌مدت بر زندگی خود هستند.»

منتظری تاکید کرد: «باید مباحث کوتاه‌مدت اثربخش را در دستور کار خودمان قرار دهیم و در کنار آن اقدامات بلندمدت هم داشته باشیم تا بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم. چراکه آنها نارضایتی خود را در انتخابات مجلس با عدم مشارکت بالا نشان دادند و قطعا با ادامه این روند در انتخابات ۱۴۰۰ هم ادامه‌دار خواهد بود که خروجی مناسبی ندارد. تصمیمات باید به نحوی باشد که تاثیرات آن در زندگی روزمره مردم خودش را نشان دهد و با کلی‌گویی راه به جایی نمی‌بریم.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 128679
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا