مجلس در امور اجرایی دولت وارد نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی روزهای گذشته چند نفر از نمایندگان مجلس بر لزوم تثبیت قیمت فولاد و سیمان به نرخی واحد از سوی وزارت صمت تاکید کرده‌اند که کارشناسان اقتصادی این موضوع را مصداق بارز قیمت‌گذاری دستوری و دخالت مجلس در امور اجرایی دولت به جای نظارت بر عملکرد دولت دانستند. در این زمینه علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه وظیفه تنظیم‌گری بازار بر عهده دولت است، گفت: مجلس جایگاه نظارتی دارد و قرار نیست در امور اجرایی دولت وارد شود؛ در خصوص التهاباتی که در بازارها ایجاد می‌شود این دولت است که باید تصمیم بگیرد و به مجلس پاسخگو باشد.

جدی ضمن بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری بارها تجربه و فسادزایی آن اثبات شده، ادامه داد: مجلس، مخالف بازگشت به سیاست‌های دستوری و قیمت‌گذاری دستوری است. به گفته او موضوعی که در خصوص بازار سیمان مورد تاکید نمایندگان مجلس است، افزایش عرضه در بورس کالاست تا به‌ واسطه رشد عرضه و پاسخگویی به نیاز بازار، قیمت‌ها تعدیل شود. جدی خاطرنشان کرد: به ‌هیچ‌وجه بحث تعیین قیمت ثابت برای سیمان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح نبوده و اصولا، کمیسیون مخالف قیمت‌گذاری دستوری محصولات است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: طی ماه‌های گذشته به دلیل قطعی برق کارخانجات، کمبود عرضه سیمان اتفاق افتاد که باعث افزایش قیمت شد. مجلس در برابر این افزایش قیمت تنها واکنشی که نشان داد، تاکید به دولت برای افزایش عرضه سیمان در بورس بود.

او افزود: مجلس جایگاه نظارتی دارد و قرار نیست در امور اجرایی دولت وارد شود. در خصوص التهاباتی که در بازارها ایجاد می‌شود این دولت است که باید تصمیم بگیرد و به مجلس پاسخگو باشد. ما از دولت در خصوص عملکردش پاسخ می‌خواهیم و همچنین پیشنهاداتی را در خصوص رفع التهابات خواهیم داد اما وظیفه تنظیم‌گری بازار با دولت است و مجلس تنها نقش ناظر را خواهد داشت.

تامین نیاز داخلی سیمان اولویت اول باشد

جدی با اشاره به اینکه تاکید مجلس در مورد سیمان همواره تامین نیاز داخل به ‌عنوان اولویت اول بوده عنوان کرد: برای این تامین نیاز نیز بورس کالا به‌عنوان بهترین بستر برای عرضه محصولات به دولت پیشنهاد شده است. او اضافه کرد: دولت نیز با این نظر مجلس همسو و موافق بوده و دستور ممنوعیت فروش سیمان خارج از بورس را صادر کرد.

به اعتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،  در حال حاضر اغلب کارخانجات سیمانی به بورس وارد شده‌اند و حجم عرضه‌ها افزایش یافته و نتیجه آن را نیز در تنظیم بازار و پایان التهابات بازار سیمان مشاهده می‌کنیم.

جدی یادآور شد: در جلسات مشترک دولت و مجلس تاکید شده که به میزان نیاز داخل در بورس عرضه سیمان صورت گیرد سپس مازاد نیاز، صادر شود. او با بیان اینکه مجلس می‌تواند در جهت رقابتی‌شدن بازار و روش‌های به تعادل رسیدن آن به دولت پیشنهادانی دهد تصریح کرد: در ماه‌های گذشته که قیمت سیمان جهش‌هایی را تجربه کرد، موضع نمایندگان مجلس، کمک به رفع موانع تولید و افزایش عرضه در بورس بود تا قیمت‌ها با کمک عرضه‌های صورت گرفته به تعادل برسد.

وعده سیمان ۲۵ هزار تومانی محقق نشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۱ شهریور در نشست خود با جمعی از نمایندگان مجلس گفت: طبق قولی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

به گفته وزیر صنعت،  بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد. قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و هر پاکت سیمان در بورس کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تاکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

در این خصوص  یک تولیدکننده سیمان گفت: در بهمن‌ماه ١٣٩٩ وزیر وقت صمت اعلام کردند با قیمت‌گذاری دستوری سیمان مخالف هستند و وعده افزایش قیمت سیمان با توجه به افزایش هزینه‌های تمام‌شده را دادند، همین امر باعث  هجوم خریداران برای ذخیره سیمان تا زمان گران شدن این کالا باشد و افزایش تقاضا باعث گرانی سیمان و ایجاد بازار سیاه شد.

ابراهیم غلام‌زاده با بیان اینکه اخیرا هم مسوولان وزارت صمت و نمایندگان مجلس وعده سیمان قیمت ۲۵ هزار تومانی داده‌اند، گفت: همین امر عاملی شده تا مردم برای خرید دست نگه‌داشته‌اند تا قیمت سیمان ارزان‌تر شود.

این تولیدکننده سیمان به اعلام اینکه در چند روز گذشته وزیر صمت گفته است قیمت سیمان به ۲۵ هزار تومان برگشته  است، افزود: اما هنوز بازار شاهد سیمان ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی است و این موضوع خود ابهامات زیادی را در مورد اظهارات وزیر صنعت به وجود آورده است.

غلام‌زاده با تاکید بر اینکه کسانی که وعده سیمان ۲۵ هزار تومان را می‌دهند بخش حمل و نقل و سود عامل و فروشنده را در نظر نمی‌گیرند، گفت: سیمان درب کارخانه کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و با محاسبه هزینه حمل و تخلیه و بارگیری و سود مصالح فروش یا عامل‌، کیسه‌ای ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 217217
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا