مجلس به کلیات لایحه بودجه رای منفی داد

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اینکه تقابل بودجه‌ای دولت و مجلس در جلسه پرحاشیه دیروز ختم شده یا ادامه خواهد یافت، معلوم نیست. تا اینجای کار اما نمایندگان مجلس به لایحه دولت رای منفی داده و رییس مجلس نیز در توجیه این رفتار به عدم تعامل مناسب دولت با مجلس اشاره کرده است.

 به این ترتیب دولت روحانی از حالا دو هفته وقت دارد تا لایحه بودجه را اصلاح کند و به مجلس بفرستد. پس از آن نیز نوبت کمیسیون تلفیق خواهد بود تا در فرصت دو هفته‌ای خود به بررسی بپردازد.

غایب جلسه

جلسه دیروز با حواشی بسیاری همراه بود اما اصلی‌ترین آن غیبت حسن روحانی بود که احتمالا در خشمگین کردن مجلس نیز اثر داشته است. رییس‌جمهور که در یک سال گذشته تحت هیچ شرایطی حاضر نشد پایش را در ساختمان هرمی بهارستان بگذارد، برای دفاع از بودجه جنجالی ۱۴۰۰ نیز این کار را نکرد. این مساله با انتقاد محمدباقر قالیباف رییس مجلس همراه بود. وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون رییس‌جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حضور پیدا می‌کرد، گفت: به همین جهت از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به طور رسمی دعوت کردم. رییس‌جمهور این دعوت را اجابت نکرد بنابراین ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

ناگفته نماند که این سخنان قالیباف در پاسخ به محمدرضا صباغیان بیان شد که در تذکر شفاهی گفته بود: «بر اساس قانون، رییس‌جمهور امروز باید برای بررسی کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی حضور می‌یافت. انتظار ما این بود که رییس‌جمهور در مجلس حاضر شود، درباره مسائل مهمی چون یارانه و نرخ ارز، مباحث خود را مطرح کند و از بودجه دولت دفاع کند.»

ناگفته نماند که علیرضا معزی معاون دفتر رییس‌جمهوری روز گذشته درباره عدم حضور روحانی در جلسه پارلمان توضیح داد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏حضور ‎رییس‌جمهور برای دفاع از کلیات ‎بودجه نه الزام آیین‌نامه‌ای دارد و نه پیش از این مرسوم بوده. افزون بر این، دفاع از بودجه‌ای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رییس‌جمهور باقی نگذاشته است.»

قطع میکرفن نوبخت

غیبت روحانی و نقد قالیباف اما تنها نمود اختلافات دولت و مجلس در جلسه دیروز نبود. در واقع این اختلافات وقتی بیشتر خودنمایی کرد که میکروفن محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در جلسه حاضر بود را بستند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نوبخت برای دفاع از بودجه آمده بود و انتقادات مجموعه دولت نسبت به مجلس را بیان می‌کرد. فریاد «دو دو» مجلسی‌ها امان نداد و نهایتا نیز با قطع میکروفن، صدایش را بریدند.

اعتراض نوبخت در این باره نیز به جایی نرسید و رییس مجلس با اشاره به اینکه فرصت ۲۰ دقیقه‌ای او به پایان رسیده است، مساله را از سر باز کرد.

قالیباف همچنین گفت: آقای نوبخت چندین مرتبه نام بنده را برای تایید موضوعی اعلام کردند که لازم دانستم نسبت به آن توضیحاتی ارائه دهم.

وی افزود: آقای نوبخت در اظهارات خود به اسناد فوق سری درباره نفت اشاره کرد که فقط به دست روسای قوا می‌رسد. جهت اطلاع نمایندگان در بحث مربوط به نفت این را می‌گویم اگر ما می‌دانیم که صادرات نفت‌مان در فروش حداقلی است سوال اینجاست که چطور دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را کرده است؟ آقای نوبخت هم تایید کرد که ما در صادرات نفت با سختی و مشکلات روبه‌رو هستیم؛ بحث درستی که همه در برابر آن تلاش‌هایی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: دولت براساس چیزی که وجود ندارد هزینه‌های واقعی قطعی را در لایحه الزامی کرده است. چطور ما باید این دوگانگی را حل کنیم. همان‌طور که آقای بحرینی هم گفتند در گزارش تفریغ بحث فروش نفت ۴۱ درصد کاهش یافته است چون ما این موضوع را طبق فروش نفت قطعی به میزان یک میلیون و بعد تا ۵/۱ میلیون بشکه نفت پیش‌بینی کردیم. ما خوشحال می‌شویم صادرات نفت به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد. حالا این کمک به دولت محسوب می‌شود یا مخالفت با دولت؟

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: آقای نوبخت بیان کرد که باید این لایحه بین دولت و مجلس حل شود. ما هم این موضوع را قبول داریم و اصلاحاتی انجام دادیم اما دولت با این اصلاحات مخالفت می‌کند که این اشکالاتی است که در مجلس اثر می‌گذارد.

تهدید دولت

یکی دیگر از جلوه‌های تقابل دولت و مجلس اظهارات الیاس نادران در قامت رییس کمیسیون تلفیق بود. او بعد از نوبخت پشت تریبون رفت و تا جایی که می‌توانست به دولت تاخت. وی با حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد دولت دوازدهم را بی‌عرضه خطاب کرد. همچنین دولت را تهدید به استیضاح روحانی کرد و گفت: ما در کمیسیون تلفیق آمادگی داریم هر اصلاحی را که مجلس صلاح بداند، انجام دهیم و تمایل دولت این است که مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰ رد شود و دولت از مصوبه ما عصبانی است چرا که ما اصلاحات اساسی انجام دادیم. مجلس در راس امور است و اگر دولت لایحه بودجه را اجرا نکند بنده اولین کسی هستم که روحانی را استیضاح می‌کنم.

نادران در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان بدانید که رد مصوبه کمیسیون تلفیق، عروسی دولت است.این صحبت‌ها البته با واکنش نوبخت مواجه شد اما هر چه اصرار کرد به او اجازه ندادند پاسخ نادران را بدهد.

اصرار بر استیضاح

نادران اما تنها نماینده خواهان استیضاح دولت نبود. اظهارات یک یک نمایندگان در جلسه دیروز همین خط را را دنبال می‌کرد و آقایان اساسا برای نقد دولت آمده بودند. برای همین هم دیدیم که یکی لایحه بودجه را سیاسی می‌خواند و دیگری غیرعملیاتی. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رییس مجلس که یکی از اصلی‌ترین مخالفان دولت در این مجلس است نیز در پی همین رویکرد گفت: «به شخصه بر این باورم که مجلس نباید در اصلاح لایحه ورود می‌کرد و کلیات بودجه باید در کمیسیون تلفیق و بعد از آن در صحن رد می‌شد اما ملاحظه همکاران ما در کمیسیون تلفیق مجلس این است که دولت اراده‌ای بر اصلاح لایحه ندارد و اگر بودجه را رد کنیم، تنها مردم زیان خواهند دید و بودجه دولت نهایتا اصلاح نخواهد شد. در واقع اقدام مجلس به اصلاح بودجه به خاطر ناامیدی از اصلاح آن توسط دولت است. اینکه امروز رییس‌جمهور مجلس را مخاطب قرار می‌دهد که چرا ارقام ارزی و نفتی بودجه را تغییر داده‌اند به این خاطر است که از موفقیت مجلس در اصلاح امور نگران است.»

وی ادامه داد: «البته همچنان بر این باورم که مجلس باید کلیات بودجه را در صحن رد و اصلاحات انتظاری در بودجه را به مردم اعلام کند و مسوولیت اصلاح لایحه را بر ‌عهده دولت بگذارد و اگر دولت به خوبی لایحه را اصلاح نکرد، دولت را استیضاح کند، حتی اگر تنها یک روز از دولت باقی مانده باشد.»

آرای غیرعلنی

یکی دیگر از مسائل حاشیه‌ای جلسه دیروز بحث شفافیت آرا بود. برخی از نمایندگان از جمله سیدمحسن دهنوی احمد امیرآبادی‌فراهانی، جبار کوچکی‌نژاد و روح‌الله متفکرآزاد از هیات رییسه خواسته‌اند تا طبق ماده ۱۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس رای‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت علنی انجام شود.

اما این تنها بحث حاشیه‌ای در جریان رای‌گیری نبود. آن‌طور که محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه که از جمله موافقان لایحه بود، گفته است: «برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این رو برخی از نمایندگان اشتباهی رای دادند.»

لازم به ذکر است که در جلسه دیروز ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲رای ممتنع داده شد.

لایحه بودجه یا گزارش کمیسیون

در توضیح ابهام یادشده نیز باید گفت زمانی که قرار بود کلیات بودجه به رای مجلس گذاشته شود، محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت: بر اساس آیین‌نامه و نظراتی که گرفته شده و حوزه قوانین، ما کلیات لایحه بودجه را به رای می‌گذاریم و اگر رای بیاورد برای ورود به جزئیات، مبنای ما گزارش کمیسیون تلفیق بودجه است اما در صورتی که لایحه رای نیاورد رد است و دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و به مجلس برگرداند.

پس از اینکه کلیات بودجه به رای مجلس گذاشته شده بود یکی از نمایندگان از امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس سوال کرد که آیا این کلیات لایحه بودجه دولت است یا گزارش کمیسیون تلفیق؟ که امیرآبادی ابتدا در پاسخ به او گفت: گزارش کمیسیون تلفیق است که به رای گذاشته شده است. اما محمدباقر قالیباف رییس مجلس تاکید کرد: نه، کلیات بودجه است و مجددا امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس از تریبون اعلام کرد: کلیات بودجه به رای گذاشته شده است.

توصیه رییس

پس از رای نمایندگان به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، محمدباقر قالیباف گفت: همه مردم آگاه هستند که نمایندگان و اقتصاددانان حاضر در کمیسیون تلفیق و نخبگان تلاش کردند تا لایحه بودجه اصلاح شود. لایحه بودجه ارائه‌شده از سوی دولت دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه، وابستگی به نفت و… بود که در کمیسیون تلفیق تلاش شد در آن اصلاح صورت گیرد.

وی افزود: بر این اساس تلاش شد با رویکرد توجه به معیشت مردم و مناطق محروم، حذف رانت‌ها، توجه به تولید و اشتغال، رفع تبعیض و سیاست تک‌نرخی برای جلوگیری از رانت در ارز در کمیسیون تلفیق اصلاحات صورت گیرد. متاسفانه دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسب نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم.

رییس مجلس در پایان گفت: امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند و هرچه سریع‌تر لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و در این راستا از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.

واکنش دولت

رد کلیات لایحه بودجه در جلسه دیروز مجلس با واکنش دولت نیز همراه بود. علی ربیعی سخنگوی دولت که دیروز طبق روال هر هفته به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد در این باره گفت: بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث آنچه مطلع شدیم کلیات بودجه رد شد فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را به‌هم‌ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس، اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد مردم باشد بدون به‌هم خوردن شاکله بودجه و پیش‌بینی درآمدهای واهی در کنار هم قرار بگیرد.

ربیعی ادامه داد: به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه باز خواهد گشت و آمادگی داریم گفت‌و‌گوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسانیم.

سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت در صورت تصویب می‌توانست آثار زیادی داشته باشد، اظهار کرد: تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.

لازم به ذکر است که حسن روحانی رییس‌جمهور صبح دیروز و پیش از رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی و برای مدیریت مسیر توسعه تدوین شده است، گفته بود: از نظر دولت تغییر در شاکله و محورهای اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 169764
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا