مجلس: ایرلاین‌ها حق تعیین قیمت بلیت هواپیما را ندارند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان “هنوز سازوکار پرداخت ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی مشخص نیست” گفته بود: وام‌های ارزان‌قیمت به ایرلاین‌ها پرداخت می‌شود.

خلبان تورج دهقانی زنگنه افزود: با دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و مسئول حمل‌ونقل ستاد ملی مبارزه با کرونا، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، چند کارشناس سازمان هواپیمایی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های هواپیمایی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با تشکیل این کمیته سازوکار پرداخت ارز نیمایی برای ایرلاین‌های داخلی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر ارز نیمایی، وام‌های ارزان‌قیمت به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت خواهد شد، افزود: تأکید می‌کنم هنوز نحوه حمایت از ایرلاین‌های داخلی مشخص نشده و به زودی سازوکار اجرایی آن تدوین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پس از این کار،‌ جلساتی با حضور مدیران شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده و آنها منابع مالی مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند. سپس نسبت به تامین این منابع از طریق ارز نیمایی و وام‌های ارزان‌قیمت اقدام خواهد شد.

در حالی هنوز سازوکار حمایت از شرکت های هواپیمایی داخلی با توجه به مباحث مربوط به شیوع ویروس کرونا مشخص نیست که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس قیممت‌گذاری بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها را زیرسئوال برده است.

مجتبی یوسفی با طرح این پرسش که به چه دلیلی ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برای نرخ بلیت هواپیما، قیمت کف و سقف تعیین کرده اند، افزود: در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی، طرح آزادسازی و شناورسازی بلیت هواپیما کلید خورد، در دیدگاه اولیه این طرح خوب بود تا قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شده و یک رقابت میان ایرلاین ها برای ارائه نرخ های مناسب تر و خدمات بهتر ایجاد شود. اما متأسفانه طرح شناورسازی بلیت هواپیما به درستی اجرایی نشد و عملا ایرلاین ها از این مسئله سوء استفاده کردند.

وی ادامه داد: بدهی ایرلاین ها به شرکت پخش بسیار بالا است، این یعنی هزینه ها از مردم به صورت نقد گرفته شده و در خدمات دهی و پرداخت بدهی ها کوتاهی می شود.

وی با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: قطعا میزان ارز دریافتی و میزان هزینه کرد این اعتبارات توسط ایرلاین ها باید شفاف شود، در این میان اگر سوء مدیریتی در این بخش وجود دارد، باید مشخص شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: مجلس به هیچ وجه اجازه افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما را نخواهد داد ودر این رابطه کوتاه نخواهد آمد، قطعا اگر لازم باشد نمایندگان برای پیگیری مسئله، از ظرفیت کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس استفاده می کنند.

یوسفی یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس در هفته آینده نیز نشستی را درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما برگزار می کند تا مسئولان سازمان هواپیمایی نسبت به شائبه های ایجاد شده پاسخ دهند.از طرف دیگر اگر قرار است که در نرخ پروازهای هوایی افزایشی صورت گیرد، مسئولان سازمان هواپیمایی باید دلایل این مسئله را بیان کنند، متأسفانه مدیران همواره راحت ترین و کوتاه ترین مسیر را که همان افزایش قیمت ها و فشار به مردم و مسافران است را انتخاب می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه قطعا اجازه تداوم قیمت گذاری بلیت هواپیما به صورت شناور را نخواهیم داد، افزود: به چه دلیلی ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برای نرخ بلیط هواپیما، قیمت کف و سقف تعیین کرده اند، مگر فضای اقتصادی کشور، تجارت آزاد است که ایرلاین ها قیمت ها را آزاد کرده اند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 148751
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا