مجلسی: سفر گروسی به ایران نگرانی‌های آژانس را رفع می‌کند 

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همان‌طور که پیش‌تر محمدجواد ظریف وزیرخارجه و کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی گفته بودند این سفر ربطی به فعال شدن یا نشدن مکانیسم ماشه نداشته و برای همین هم در اظهارات آقایان بعد از انجام ملاقات چیزی در این باره عنوان نشده است. البته جناب گروسی به اینکه آژانس انرژی اتمی تا حدی تحت فشار است اعتراف کرد. او تضمین داد که نفوذی در کار نیست اما همه می‌دانند که فشارهای آمریکا به این سازمان بین‌المللی بیشتر شبیه اعمال نفوذ است.

کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل بین‌المللی نیز این سفر را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند که موجب رفع نگرانی‌های آژانس شده است. فریدون مجلسی ، دیپلمات پیشین کشورمان یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگویی با «جهان صنعت نیوز» گفت: « آنطور که من در رصد اظهارات آقای گروسی طی سفر به تهران دیدیم، او ضمن یک سری تعارفات و اظهار امیدواری، تذکر دارد که خواهان شفافیت بیشتر در کارها است».

وی با تاکید بر اینکه «ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم» گفت: « ترامپ پرونده ایران را به مکانیسم ماشه رسانده است. مخالفت با او شدید است و این رویه یک امر پیش‌بینی نشده است اما او علی‌رغم خروج از برجام به این امر اصرار دارد لذا در این شرایط تهدید سازمان‌های بین‌‌المللی مناسب نیست و باید قدری سازگاری و همکاری کنیم تا از حمایت بیشتری برخودار باشیم. در واقع لازم است که در روزهای پایانی کار ترامپ بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنیم».

مجلسی با اشاره به اینکه «ما در گام‌هایی به تلافی عدم همکاری اروپا تا حدیاز تعهدات برجامی خود فاصله گرفتیم» گفت: « اگرچه در این زمینه خیلی محتاطانه پیش رفتیم اما مغایریت‌هایی پدید آمد. در این فاصله اسرائیل که طرف اصلی مشکلات برجامی و تحریمی ایران است، با متحدان عرب خود کنار آمد و بعد از امارات به دنبال ایجاد ارتباط رسمی با بحرین، سودان وحتی عربستان است. در این شرایط فشار بیشتری به ایران وارد خواهد شد. به اعتقاد من به خاطر تهدید آمریکا و اسرائیل برنامه تحریم در برابر تهدید در قبال ایران در پیش گرفته خواهد شد یعنی کاستن از تحریم را منوط به کاهش تهدیدات ایران می‌کنند.»

وی درباره دستاوردهای احتمالی سفر رافائل گروسی گفت: « ایشان حداکثر درباره انرژی هسته‌ای صحبت کرده و مجوزهایی برای بازدید می‌گیرد، احتمالا رضایتش جلب می‌شود و می‌رود. اما باید توجه داشته باشیم که مشکل اصلی ما مساله انرژی هسته‌ای نبوده است. مشکل اصلی تهدید اسرائیل با انرژی هسته‌ای است حالا اگر بگویم ما می‌خواهیم با موشک اسرائیل را نابودکنیم، حتما شکل مشکل تغییر کرده اما به جای خود باقی خواهد ماند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره علت اشاره به روابط ایران و عربستان در این سفر، گفت: «اشاره به موضوع عربستان بیشتر نشان دهنده نگرانی ایران است. ایران می‌گوید اگر درباره ایران این‌قدر حساسیت دارید باید درباره عربستان که دنبال انرژی هسته‌ای است هم حساست داشته باشید چون می‌دانید که الان امارات خیلی بی‌سروصدا نیروگاه بزرگتر از بوشهر را راه اندازی کرده‌ اند البته آنجا کاملا تحت نظارت است. تفاوت ایران و عربستان این است که عربستان از زمان ملک فاروق اعلام کرد که پیرو قطعنامه‌های بین‌المللی است و به دنبال نابودی‌سازی اسرائیل نیست. به هرحال الان آژانس می‌گوید که ما عربستان راهم تحت نظرداریم.»

وی همچنین گفت: « به طور کلی من سفر بالاترین مقام انرژی هسته‌ای را بدون هماهنگی قبلی نمی‌دانم. وقتی گروسی به ایران می‌آید که یک تفاهم صورت گرفته باشد. بنابراین بدون اینکه اطلاعی از محتوای مسائل مطرح شده در این سفر داشته باشیم، می‌توان حدس زد که نتیجه مثبتی از نظر رفع نگرانی از عملکرد هسته‌ای ایران دارد اما اینکه چقدر در رفع تحریم‌های آمریکا اثر دارد یا اینکه بهانه را از آمریکا می‌گیرد، نمی‌دانیم. آنچه که روشن است تحریم در برابر تهدید کماکان وجود خواهد داشت حتی در برابر ارو‌پا و حتی دولت جایگزین ترامپ».

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 132753
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا