متخصصان بیهوشی را دریابیم

جهان صنعت نیوز: روز ۱۶ اکتبر سال ۱۸۴۶ نخستین بار بیهوشی یک انسان به صورت مدرن توسط اتر، توسط پزشکان دانشگاه هاروارد در بیمارستان ماساچوست انجام شد و از آن زمان، این روز به عنوان روز بیهوشی نامگذاری شده است.


البته بیهوشی علم جوانی است و عمر آن به کمتر از ۲۰۰ سال می‌رسد و درمقایسه با اعمال جراحی که عمری حدود ۷ هزار ساله دارد علم جوان و نوپایی به حساب می آید.

در ایران حدود ۵ هزارمتخصص بیهوشی فعالیت دارند و باید توجه داشت که تخصص بیهوشی و متخصصان آن وظایف متعددی در بیمارستان‌ها و در حوزه سلامت هر کشوری به عهده دارند.

این تخصص در بسیاری از بخش‌های درمانی و امدادی کاربرد گسترده‌ای دارد. شاید اکثر مردم با مفهوم علم بیهوشی صرفا به واسطه استفاده از تکنیک‌های بیهوشی در اتاق عمل صرفا آشنا باشند، ولی بخش عمده‌ای از خدمات درمانی در اورژانس ها برای بیماران بدحال، احیای قلبی، ریوی و ارائه سرویس‌های خاص در مراقبت‌های ویژه به عهده متخصصین بیهوشی است.

امروزه علم بیهوشی برای درمان بیماران سرپایی نیز کاربرد فراوانی دارد. ارائه خدمات بیهوشی توسط متخصصان این رشته در کلینیک‌های مختلف از گوارش تا دندانپزشکی و بسیاری دیگر از حوزه‌های پزشکی باعث ارتقای کیفیت درمان شده است.

نباید فراموش کرد علم بیهوشی نقش چشمگیری در پیشرفت علم پزشکی و جراحی به واسطه داشته است.

همچنین به دلیل پیچیدگی‌ها و استفاده از تجهیزات و مواد مختلف در علم بیهوشی این رشته در صنعت پزشکی نیز تحولات چشمگیری به وجود آورده است.

علم بیهوشی یکی از تخصص‌هایی است که بیشترین استفاده از تکنولوژی و صنعت را دارد و در کاربرد وسایل و ابزاربیهوشی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز از صنایع پیشتاز جهان است.

به عنوان مثال پایشگرها یا مانیتو‌رهای بیهوشی از تکنولوژی‌های نوین مورد استفاده در ناسا و سفر انسان به فضا نشات گرفته است یا کاربرد فیزیک گازها و سیالات در این رشته به وفور به چشم می‌خورد.

از این جهت بی‌راه نیست بگوییم از جمله علومی است که با صنعت سروکار دارد.

با این وجود متاسفانه در چند سال اخیر شرایط بد مالی متخصصان و فعالان حوزه‌های مختلف رشته پزشکی و تعرفه‌های دولتی و اعلام شده برای کلیه زیر بخش‌های رشته پزشکی به گونه ای بوده است که در ایران تمایل زیادی به ادامه تحصیل دررشته بیهوشی علیرغم وجود افراد با استعداد به این رشته وجود ندارد.

 این مسئله در حالی است که به حق می‌توان ادعا داشت متخصصان بیهوشی از جمله مهمترین متخصصان بالینی در تمام دنیا هستند.

در آمریکا درآمد فعالان و متخصصان این رشته و صنعت همیشه بین رتبه‌های نخست پزشکی بوده است.

برخلاف آن چه در جهان برای این رشته و متخصصان آن اهمیت داده می‌شود در ایران به دلیل پائین بودن تعرفه‌ها در برابر میزان سختی کار و تخصص مورد نیاز، متخصصان بیهوشی رغبت کمتری به ادامه فعالیت در این حوزه دارند.

این مسئله در آینده می‌تواند به روی وضعیت و کیفیت این رشته سایه بیندازد.

در کشور ایران خدمات ارائه شده از سوی متخصصان بیهوشی دارای استاندارد بالا و مطلوبی است که قابل مقایسه با تمام دنیا و همسنگ کشورهای پیشرفته دنیاست.

علیرضا سلیمی، رئیس انجمن متخصصین بیهوشی ایران و معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی

مطالب مرتبط با بیهوشی 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 55050
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا