ماندگاری ۲.۴ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   عادل دریس در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) گفت: این بندر به عنوان شهر لجستیک غلات معرفی و ابلاغ شد و در سه حوزه پیش کرانه، توسعه محوطه و پس کرانه برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار داریم.

وی افزود: لایروبی خور موسی با ۴۰۰ میلیارد تومان وارد فرآیند اجرا شده و در پایان لایروبی آن به میزان ۳.۵ میلیون متر مکعب شاهد افزایش ایمنی و عمق پهلوگیری کشتی‌ها خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان احداث ۴ ترمینال مکانیزه برای بندر امام را از دیگر برنامه‌های عمرانی این بندر دانست و گفت: در حال حاضر ظرفیت بندر امام خمینی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن واردات غلات است که با احداث ترمینال مکانیزه شماره ۴ این بندر با ظرفیت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن و داشتن سیلوی ۱۵۰ هزار تنی و همچنین ترمینال شماره ۳ آن با ظرفیت سه میلیون تن و با اعتبار ۵۸۰ میلیارد تومانی، ظرفیت واردات کالاهای اساسی این بندر افزایش خواهد یافت.

دریس افزود: همچنین احداث ترمینال شماره دو بندر امام تا ظرفیت ۴ میلیون تن تا سه ماه آینده آغاز می‌شود.

به گفته دریس، همه ترمینال‌های مذکور مکانیزه بوده و دیگر شاهد انتقال غلات از کشتی به کامیون و سپس انبار نخواهیم بود بلکه از مکنده به کاموایر و سپس سیلو به صورت مکانیزه منتقل خواهد شد که با این روند زمان توقف کشتی‌ها سه تا پنج روز کاهش می‌یابد.

مدیرکل بنادر خوزستان در خصوص واردات کالاهای اساسی از ابتدای سال تاکنون گفت: در این مدت ۱۸ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۱۷ تن کالای اساسی و صنایع همجوار شامل پتروشیمی‌های خوزستان در بندر امام تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد منفی ۲۲ درصد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در مدت مذکور ۷ میلیون و ۳۰ هزار تن کالای اساسی تخلیه شده که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده است ولی ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار تن کالای اساسی از این بندر ترخیص شده که علت بیشتر بودن ۳۰۰ هزار تنی کالاهای ترخیصی نسبت به کالاهای وارداتی، انتقال بخشی از کالاهای اساسی وارد شده سال گذشته به لیست ترخیصی های امسال بوده است.

وی با بیان اینکه روزانه ظرفیت حمل ریلی ۲۴ هزار تن کالای اساسی از بندر امام را داریم، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۶۱ هزار تن کالای اساسی با ریل از بندر به دیگر شهرها منتقل شده است.

مدیرکل بنادر خوزستان موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی را دو میلیون و ۳۹۱ هزار تن عنوان و اظهار کرد: ۲ میلیون و ۷۱۸ هزار تن مجموع کالاهای اساسی موجود در بنادر و کالاهای موجود در هشت کشتی پای اسکله برای تخلیه است.

دریس میزان رسوبات کالا در بندر امام خمینی را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: متوسط ماندگاری کالای بخش خصوصی در بندر امام دو ماه و بخش دولتی سه ماه است.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۹ فروند کشتی کالای اساسی وارد بندر امام خمینی شده و اقدام به تخلیه انواع کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، شکر، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، برنج و روغن‌های خوراکی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 139644
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا