ماجرای گندم‌های آلوده‌ای که به دولت فروخته شد

جهان صنعت نیوز:  طی روزهای اخیر خبرهایی درباره اختلاط فضولات انسانی با گندم در استان گلستان و دستگیری مدیر غله گنبد کاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان مطرح شده که نگرانی های زیادی را درباره سلامت گندم های مصرفی ایجاد کرده است.


در همین زمینه سیروس آبادی، مدیر غله گنبد کاووس ضمن تکذیب خبر دستگیری اش با بیان اینکه در این ماجرا بی تقصیر بوده است، اظهارداشت: روز دوشنبه گذشته کامیونی برای تخلیه محموله گندم خود وارد سیلوی گنبد کاووس می شود که گویا این کامیون تحت تعقیب پلیس امنیت بوده و بلافاصله بعد از آن پلیس نیز وارد سیلو می شود.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان بنده در سیلو حضور نداشتم، افزود: بنده همزمان با نیروی انتظامی وارد سیلو و از ماجرا آگاه شدم. پلیس کامیون را بازرسی می کند و زیر محموله گندم  محصولات بوجاری کارخانجات آرد ناخالصی هایی مثل خاک، تخم علف و کلوخه را می یابد.

نیروی انتظامی با بازرسی چشمی وجود فضولات حیوانی را تایید کرد
این مقام مسئول با بیان اینکه نیروی انتظامی با بازرسی چشمی وجود فضولات حیوانی در این محموله تایید کرده است، گفت: درحالی که این محموله هنوز آزمایش نشده و از نظر ما هنوز قطعی نیست و آزمایشگاه بعد از آزمایش باید در این زمینه نظر دهد؛ به نظر ما ضایعات موجود در این محموله کلوخه است اما آزمایشگاه بعد از آزمایش نظر قطعی خواهد داد.

مدیر غله گنبد کاووس با اشاره به اینکه کامیون مذکور شامل ۱۵ تن بار بوده است، ادامه داد: کارگران پیمانکار ما در پی تبانی که با یک دلال گندم داشتند چنین خطایی را مرتکب شده اند و هیچ نیروی رسمی در بین متخلفان نبوده است. و البته ما در سیلوها استخدام رسمی نداریم.

آبادی با اشاره به اینکه نیروهای تحت امر این پیمانکار ۴  نفر بوده اند، افزود: آنها به تخلیه ۱۴ محموله اعتراف کرده اند و طبق اعترافاتشان، از تیرماه مشغول این کار را انجام می داده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر سیلو از تعداد مشخصی کندو تشکیل شده است، افزود: در بازرسی های انجام شده، به دو کندوی شماره ۱۰ و ۱۱ مشکوک بودند که از کندوی شماره ۱۰ دو کامیون نمونه برداشته شد و چون نمونه ها استاندارد بودند به بازرسی ادامه ندادند.  کندوی ۱۱ نیز در حال بازرسی است.

وی گفت: زمان تخلیه کندوها مشخص است اما  کارگران پیمانکار به گونه ای هماهنگی انجام می دادند که وقتی بنده بیرون هستم محموله های آلوده تخلیه شود.

آبادی اضافه کرد: دلال گندمی که در این زمینه بازدداشت شده خاک کارخانجات آرد را جمع آوری و در اماکنی مانند مرغداری نگهداری می کرده سپس آن را با گندم مخلوط می کرده و به دولت می فروخته است.

وی با بیان اینکه این گندم های آلوده به بازار عرضه نشده اند، گفت: یکی از کندوها بازرسی شده و مشکلی نداشته و کندوی شماره ۱۱ نیز درحال بررسی است در صورتی که محموله های این کندو دچار مشکل باشند بوجاری خواهند شد.

آبادی با اشاره به اینکه هنوز هیچ حکمی برای بازداشت شدگان در نظر گرفته نشده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، درباره دستگیری خود توضیح داد: روز اول همه ما را برای بازجویی بردند  و در بازجویی هایی اولیه متوجه شدند بنده بی خبر هستم ولی تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ۴ کارگر دستگیر شده اعتراف کرده اند که در مقابل دریافت مبلغی پول دست به این کار زده اند.

آبادی درباره اینکه این پیمانکار چقدر برای انجام این تخلف پول گرفته است، گفت: فقط ماموران نیروی انتظامی از میزان دقیق آن خبر دارند اما تا آنجا که ما مطلع شدیم میزان آن بسیار جزیی بوده و زیاد نبوده است.

هم نمونه برداران خطا کردند هم کارگران تخلیه
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره فرآیند خرید، بارگیری و تخلیه گندم تا رسیدن به سیلوها گفت: کشاورزان و کسانی که گندم را از کشاورزان خریداری می کنند(دلالان) آن را درب سیلو تحویل دولت می دهند و  کارهای فنی، نمونه برداری ها و خدمات  توسط پیمانکاران انجام می شود. سپس این نمونه ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد و درصد افت و آلودگی آن بررسی می شود در صورتی که مشکلی در این زمینه نباشد محموله توسط سیلو تحویل گرفته می شود. تمام محموله ها هنگام تحویل درب سیلو بررسی و آزمایش می شود؛ سپس محموله توسط پیمانکاران تخلیه می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا مسئول نمونه برداری هم در تشخیص و اعلام الودگی این محموله ها تخلف کرده است، گفت:متاسفانه در این ماجرا کارگرانی که نمونه برداری می کردند دچار خطا شدند و آنها هم که بار را تخلیه می کردند و متوجه این مساله شدند آن را اعلام نکردند؛ به عبارتی دو کارگر در حوزه نمونه برداری و دو کارگر در حوزه تخلیه محموله تقلب کرده اند.

نمونه برداری و آزمایش کیفیت گندم باید هوشمند و ماشینی شود
مدیرغله گنبدکاووس در مورد اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادادهایی پیشنهاد می کنید، گفت: شما از هر سیلوداری که سوال کنید خواهند گفت که کنترل گندم بسیار دشوار است. وقتی از صبح تا ۱۲ شب باید کار کنید، کنترل سخت می شود ضمن اینکه نیروهایی که کار می کنند چه نمونه بردار و چه نیروهای فنی، تعهدی به کار ندارد.

اّبادی ادامه داد: نمونه برداران نیروهایی با قرارداد یک ماه تا سه ماهه هستند یا بعضا روزمزد هستند و روزانه حدود ۴۰ هزارتومان حقوق می‌گیرند؛ حقوق ماهانه آنها ممکن است حتی به یک میلیون تومان هم نرسد به همین دلیل هیچ تعهدی نسبت به کاری که می کنند، ندارند.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم باید سیستم های نمونه برداری و کنترل کیفیت هوشمند و اتوماتیک در سیلوها و مراکز خرید گندم نصب شود تا دخالت انسان در فرایند کنترل و تایید کیفیت حذف شود. این دستگاه های هوشمند که در بسیاری کشورها استفاده می شود، نمونه برداری و بررسی کیفیت را بدون دخالت انسان انجام می دهند.

آبادی با بیان اینکه شاید در تهران یکی دو مورد از این دستگاه ها نصب وجود داشته باشد، گفت: وقتی انسان در این کار دخیل است، احتمال خطا وجود دارد و چون حقوق کارگران کم است، احتمال خطا بالاست.مهر

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 43683
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا