ماجرای پیش فروش جدید خودروسازان

جهان صنعت نیوز:  دو خودروساز بزرگ کشور در راستای مجوز جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌فروش برخی محصولات خود را در چند روز گذشته آغاز کرده اند.


این درحالی است که عرضه تعهدات این شرکت ها که با طرح جایگزین و نرخ روز در حال انجام است با انتقا دات زیادی همراه شده است.

مساله فوق، این ذهنیت را متصور می کند که با وجود مشکلاتی که در زمینه تامین قطعات وجود دارد و در نهایت به ورود سیستم قضایی کشور منجر شد، آیا امکان انجام تعهدات در زمان تحویل خودروهای پیش فروشی فراهم خواهد بود یا اینکه بازهم شاهد عرضه خودروهایی خواهیم بود که پس از مدتها تاخیر با طرح جایگزین تحویل خریدار خواهد شد.

موضوعی که به اعتقاد کارشناسان صدور مجوز پیش فروش به جهت عدم تخصیص تسهیلات ارزی و چالش نقدینگی حاکم بر صنایع خودروسازی است که در شرایط کنونی افزایش یافته است و در  نتیجه برای تداوم حرکت در چرخه خودروساز ، قطعه ساز و مصرف کننده دولت چاره ای جز امکان تامین نقدینگی از طریق پیش فروش نداشته است.

اگرچه که به نظر می رسد این طرح نیز همچون سایر طرح ها به مثابه مسکن موقتی عمل کرده وبا توجه به زیان انباشته خودروسازان، خروج شرکای خارجی و همچنین گسترده شدن سایه مافیای خودرو بر صنعت و بازار از هم اکنون آینده پیش فروش ها مشخص است.

ماجرا پیش فروش خودرو سازان چیست

پس از آنکه خودروسازی ایران از سوی آمریکا تحریم شد، تولید خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت و منحنی قیمت نیز به شدت صعود کرد.

از آنجاکه خودروسازان نزدیک به یک میلیون محصول پیش‌فروش کرده بودند، تحریم و افت تولید سبب شد بخش قابل‌توجهی از تعهدات موردنظر، معوق شود.

تعهدات معوق اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از همین رو وزارت صمت تصمیم گرفت انجام پیش‌فروش جدید از سوی خودروسازان را ممنوع کند.

در واقع وزارت صمت در راستای تمرکز خودروسازان بر رفع تعهدات معوق، پیش‌فروش را ممنوع کرد تا ایران خودرو و سایپا هرچه سریع‌تر تعهدات معوق را رفع کنند.

با این حال با مجموعه مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان در کنار پرداخت نشدن تسهیلات ارزی به آنها، وزارت صمت در نهایت تصمیم گرفت ممنوعیت پیش‌فروش را بردارد تا خودروسازان بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را از این مسیر جذب کنند.

قرار بود تسهیلاتی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گیرد تا به واسطه آن، هم بخشی از مطالبات قطعه سازان پرداخت شود و هم خزانه خودروسازان رونقی بگیرد، با این حال تسهیلات موردنظر در نهایت پرداخت نشد و وزارت صمت ناچار شد پیش‌فروش‌ها را دوباره آغاز کند.

پیش فروش ایران خودرو و سایپا

ایران خودرویی‌ها هفته گذشته چراغ اول در پیش‌فروش جدید را روشن و برخی محصولات خود را با موعد تحویل شهریور ۹۹ و قیمت روز، به مشتریان عرضه کردند.

اگرچه که تعداد خودروهای مورد نظر در این پروش همچنان در ابهام قرار دارد و هیچ مرجعی نسبت به ارائه امار تعداد ثبت نام شوندگان و خودروهای مورد نظر اقدام نکرده است.

هرچند که با وجود اهداف خودروسازان برای تامین نقدینگی  بعید به نظر می‌رسد خودروسازان به تعداد اندک ثبت نام رضایت دهند.

نکته دیگری که در مورد پیش‌فروش‌ها وجود دارد این است که به نظر می‌رسد برخی خودروها با وجود داشتن تعهد معوق، در سبد فروش خودروسازان جای گرفته‌اند.

البته اطلاعات دقیقی از تعداد و نوع خودروهای دارای تعهد معوق در دست نیست، با این حال با توجه به روند تولید خودروسازان پس از تحریم در مرداد سال گذشته، بعید به نظر می‌رسد تعهدات خودروهای موردنظر پایان یافته باشد.

سایت فروش سایپا نشان می‌دهد این شرکت نیز از قافله پیش‌فروش‌ها عقب نمانده است. سایپایی‌ها نیز پیش‌فروش جدید خود را آغاز کرده‌اند، منتها تنها با یک محصول.

این محصول، کوئیک دنده‌ای نام دارد و بنا به ادعای سایپایی‌ها، چون تعهدات آن به‌روز شده، در سبد پیش‌فروش قرار گرفته است.

سایپایی‌ها هرچند برای پیش‌فروش دیگر محصولات خود مانند پراید و تیبا و ساینا نیز مجوز پیش‌فروش دریافت کرده‌اند، با این حال گویا تا زمان صفر شدن تعهدات خودروهای موردنظر، قصد قرار دادن آنها در سبد پیش‌فروش را ندارند.

ظاهرا سایپا به این نتیجه رسیده که پیش‌فروش محصولاتی که همچنان دارای تعهد معوق هستند، دردسرآفرین بوده و بهتر است تا زمان اتمام تعهدات، پیش‌فروش آنها مسکوت بماند.

 البته با توجه به اینکه وزارت صمت مجوز پیش‌فروش برای همه خودروها را صادر کرده، خودروسازان مرتکب تخلف نشده‌اند، اما برای افکار عمومی جای سوال است که چرا وقتی خودرویی دارای تعهد معوق است، مجوز پیش‌فروش جدید برای آن صادر شده است؟

تلاشی برای خروج از زیان دهی

البته با توجه به نارضایتی و انتقادات فراوانی که نسبت به نحوه عرضه تعهدات معوق و پیش فروش ها مطرح است به نظر می رسد متولیان این بخش چندان تمایلی به شفاف سازی ندارند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به درخواست جهان صنعت با اذعان به این مسئله که ماجرا پیش فروش جدید خودرویی بر اساس مجوز جدید وزارت صمت به بوده با عنوان اینکه موضوع پیش فروش با ماجرای خاص خود همراه است  از پاسخگویی به این سوال امتناع کرد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به جهان صنعت نیوز گفت: دو موضوع در مورد پیش فروش محصولات خودرویی وجود دارد؛ نخست اینکه شرکت های خودروسازی برای اینکه تعهدات خود را بروزرسانی کنند اقدام به پیش فروش محصولات می کنند و دوم اینکه بتوانند شرکت را از چرخه زیان دهی خارج کنند؛ به این معنی که تورم صورت های مالی را با پیش فروش و ورود سرمایه نقدی می خواهند جبران کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: شرکت های خودروساز طی این چند سال دچار نوسانات و کمبود پول شده اند. از این رو زیان وارده را با حساب سازی های جدید برطرف می کنند.

زاوه با اشاره به تشکیل مثلث زنجیره تامین خودرو، قطعه سازان و مشتریان گفت: این پیش فروش برای حفظ این چرخه است؛ به عبارتی اگر نقدینگی وجود نداشته باشد هر سه ضلع این مثلث دچار مشکل می شوند.

بالاخره باید پولی باشد که خودروساز به قطعه ساز بدهد و متقاضی باید وجود دارد باشد تا محصول نهایی را خریداری کند در مجموع بانک ها، خودروسازان، مشتریان و قطعه سازان در این چرخه از پیش فروش قرار می گیرند.

نظارات وزارت صمت برخودروسازان

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به جهان صنعت نیوز گفت: وزارت صمت بر روند پیش فروش خودرو دو خودروساز بزرگ نظارت می کند. به علاوه اینکه عرضه محصول یکسال آینده است و بدیهی است که خودروسازان می توانند خودرو را بدون لحاظ قاعده جایگزینی به مشتریان تحویل دهند.

 وی افزود: خودروسازان برای تامین نقدینگی و بازپرداخت به قطعه سازان این پیش فروش را انجام می دهند.

 گفتنی است؛ سمند EF7 بنزینی با موعد تحویل شهریور ۹۹ و دناپلاس با موعد تحویل مهر۹۹ در فهرست پیش فروش های ایران خودرو قرار دارد. پژو ۲۰۷ دستی، پژو۲۰۶ تیپ دو، پژو۴۰۵ SLX، پارس سال، پارس LX و سمند ال.ایکس سال بنزینی، دیگر محصولات پیشنهادشده به مشتریان در این طرح است.

سایپا نیز با کوئیک دنده ای، پراید ، تیبا و ساینا در این طرح قرار گرفته اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 55035
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا