لزوم بررسی طرح اوراق سلف نفتی در مجلس

به گزارش جهان صنعت نیوز: طرح گشایش اقتصادی دولت که رئیس جمهور ۱۱ روز پیش وعده آن را داده بود، در نهایت اعلام رسمی شد؛ دولت در این طرح که فروش اوراق سلف نفتی است، قصد دارد در حدود ۲۲۰ میلیون بشکه نفت را با سررسید ۲ ساله و به صورت پیش فروش به خریداران عرضه کند و در مقابل دولت هم به خریداران تضمین می‌دهد تا در موعد سررسید اوراق نفتی، آن را با توجه به قیمت روز نفت و دلار از دارندگان اوراق بازخرید کند.

طرح اوراق سلف نفتی در حال حاضر در شورای هماهنگی سران سه قوه در حال بررسی است تا ایرادات طرح مذکور کاهش یابد اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس همچون حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است که طرح اوراق سلف نفتی باید در مجلس بررسی شود زیرا مجلس ممکن است راهکارهای دیگری در خصوص جبران کسری بودجه به دولت پیشنهاد دهد.

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به ابزار دور زدن مجلس تبدیل شده است

مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم بررسی طرح گشایش اقتصادی در مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تبدیل به ابزاری برای دور زدن فرایند قانون گذاری در کشور شده است در این فرایند هیچکدام از فرایندهای قانونی در کشور مانند شورای نگهبان و … طی نمی‌شود و به نظر می‌رسد باید اصلاحاتی در آن اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که فرایند قانونی شأن می‌تواند طی شود نباید در جلسه شورای سران مطرح شود، ادامه داد: در وهله اول، باید مشخص شود که چه موضوعاتی می‌تواند در این جلسات ارائه شود.

زمانیان با انتقاد از مخفی کاری دولت در زمینه طرح گشایش اقتصادی، گفت: نکته دوم این است که این فرایند باعث شده نوعی مخفی کاری در تصویب طرح‌های پیشنهادی اتفاق بیفتد. به عنوان نمونه در طرح گشایش اقتصادی گفته می‌شود طرحی وجود دارد و اتفاقی می‌خواهد بیفتد اما هیچکس نمی‌داند که آن طرح چیست و تنها در این زمینه گمانه زنی رخ می‌دهد.

وی با اشاره افزود: لایحه‌ای که به دولت برود را همه مشاهده می‌کنند، در مرکز پژوهش‌های مجلس می‌رود، قابل دانلود است، همه رسانه‌های آن‌را می‌بینند و نظر می‌دهند بنابراین به این وضعیت به صورت مخفی این طرح‌ها می‌رود انتقاد دیگری به این رویکرد دولت است.

عضو اندیشکده حکمرانی شریف با تاکید بر اینکه طرح گشایش اقتصادی دولت لازم است جهت بررسی دقیق و کارشناسی به مجلس تقدیم شود، گفت: در کمیسیون‌های مختلف مجلس ابعاد این طرح و اثرات آن بر حوزه اقتصاد بطور دقیق مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مجلس راه حل‌های جایگزینی برای جبران کسری بودجه دارد

حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز گفت: هدف دولت از اجرای طرح گشایش اقتصادی تأمین منابع درآمدی مد نظر خود است که مجلس می‌تواند راهکارهای دیگری همچون توسعه پالایشگاه‌های کوچک را به دولت ارائه کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور حداقل ۳۵ پالایشگاه کوچک وجود دارد که به دلیل اینکه دولت میعانات نفتی و نفت خام در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد، تعطیل هستند.

حاجی دلیگانی افزود: در شرایطی پالایشگاه‌های کوچک کشور تعطیل هستند که عقل حکم می‌کند که میعانات نفتی و نفت خامی که روی دست دولت مانده است به این پالایشگاه‌ها داده شود تا فراورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتری تولید و صادر شود.

وی گفت: اگر دولت میعانات و نفت خام را مطابق با قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی مصوب سال ۹۸ مجلس در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، فعالان اقتصادی انگیزه پیدا می‌کنند تا طرح‌های نیمه کاره مینی پالایشگاه‌ها را راه اندازی کنند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس خاطر نشان کرد: اگر این پالایشگاه‌های کوچک فعال شوند روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه فراورده‌های نفتی می‌توان صادر نمود که ارزش آن بیشتر از نفت خام است و می‌تواند منابع درآمدی برای دولت باشد.

وظیفه مجلس رسیدگی به طرح گشایش اقتصادی است

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم معتقد است که اگرچه دولت در تنگنا بودجه‌ای قرار دارد اما این موضوع نباید موجب حواله دادن مشکلات از این دولت به دولت بعدی بشود.

وی در ادامه با تاکید بر وظیفه قانونی مجلس برای بررسی طرح اوراق سلف نفتی، گفت: حدود ۸۰ روز از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و نمایندگان سعی کرده‌اند که شبانه روزی کار کنند و حتی تعطیلات تابستانه هم تعطیل کردند تا به این قبیل لوایح یا طرح‌های مهم بپردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: طرح گشایش اقتصادی دولت، ابعاد مختلفی دارد و باید فرصتی داده شود تا نظرات همه کارشناسان احصا و بعد تصمیم گیری شود.

محبی نجم آبادی با اشاره به ابعاد ناپیدا طرح اوراق سلف نفتی گفت: با فروش اوراق سلف نفتی به مردم با شیوه فعلی، اتفاقی که می‌افتد این است که جو عمومی کشور در دو سال آینده به سمت آن می‌رود که ایران بتواند نفت خود را در دنیا بفروشد تا آن‌ها هم به سود خود برسند.

وی ادامه داد: در این وضعیت اگر دشمن دشمنی خودش را قطع نکرد و مشکل فروش نفت ایران حل نشد، طراحان این طرح چه راه حلی دارند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس خاطر نشان کرد: دولت می‌تواند از راهکارهای جایگزین برای حل مسائل خود استفاده کند و نقدینگی عظیمی که در کشور وجود دارد را به سمت تولید و انجام پروژه‌های جدید هدایت کند و از ظرفیت بازار سرمایه نیز می‌تواند برای این کار استفاده کند.

محبی نجم آبادی اضافه کرد: همچنین دولت می‌تواند از درآمدهای مالیاتی همچون مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه برای جبران کسری بودجه خود نیز استفاده کند که در این خصوص مجلس هم اقداماتی را تاکنون انجام داده است.

آیا طرح گشایش اقتصادی به مجلس ارجاع داده می‌شود؟

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین انتقادات نمایندگان مجلس به طرح اوراق سلف نفتی فارغ از مسائل کارشناسی، مطرح شدن آن در شورای هماهنگی سران سه قوه و کنار گذاشتن نمایندگان مجلس از فرایند تصمیم گیری برای این طرح مهم اقتصادی است، بر همین اساس هم مهم‌ترین انتظار نمایندگان مجلس از سران سه قوه این است طرح گشایش اقتصادی را برای بررسی بیشتر به مجلس ارجاع دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 130225
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا