لایحه ناعادلانه مالیاتی

مسعود اسدی *به تازگی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه محور به دفتر معاون اول رییس‌جمهوری ارسال شد که در آن در مورد معافیت برخی بخش‌ها مانند کشاورزی، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و… بازنگری شده است. بر این اساس با وجود اینکه طبق فصل دوم ماده ۸۱ مربوط به مالیات بر درآمد کشاورزی، درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور و … از پرداخت مالیات معاف هستند، شاهد آن هستیم که درآمدهای بالای ۶۰ میلیون تومان در بخش کشاورزی مشمول مالیات شده است.

طبق آنچه در پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌های بخش کشاورزی آمده است، درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی شامل کلیه زیربخش‌ها تا ۶۰۰ میلیون ریال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول ۵ تا ۷ این باب مشمول مالیات است؛ پیشنهادی بی‌شرمانه که به جز ضربه زدن به تولید ملی، در شرایط بحرانی تحریم نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.در واقع به نظر می‌رسد کسانی که این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند، قصد دارند تنها بخشی از اقتصاد را که در زمان تحریم‌ها توانسته اقتصاد را سر پا نگه دارد و به اقتصاد ملی کمک کند نابود کنند. در حالی که به عقیده بنده، پیشنهاد اخذ مالیات از بخش کشاورزی کاملا غیرقانونی و غیرمنطقی است و هر فرد یا ارگانی که این موضوع را پیگیری کند، عاملی برای بحرانی شدن وضعیت کشور خواهد بود.

اگرچه برخی از مطرح‌کنندگان پیشنهاد اخذ مالیات از بخش کشاورزی معتقدند بخش عمده‌ای از کشاورزان از جمله پرورش‌دهندگان ماهی، زنبور عسل یا دامپروران و گاوداران درآمدهای میلیاردی دارند چراکه محصولات تولیدی آنها با قیمت‌های نجومی به مردم عرضه می‌شود اما واقعیت آن است که بخش‌های عنوان‌شده حتی اگر در یک فصل درآمد مناسبی داشته باشند، در دیگر فصل‌ها دچار ضررهای هنگفتی می‌شوند که جبران آن سال‌ها طول خواهد کشید. بنابراین به نظر می‌رسد عده‌ای با طرح این مباحث در فضای فعلی اقتصاد خواسته یا ناخواسته به دنبال ضربه زدن به تولید ملی هستند در حالی که چنین محاسبه‌هایی در مورد بخش کشاورزی ناپسند است و می‌تواند معیشت کشاورزان در این بخش را هر چه بیشتر دچار بحران کند.

در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که هر کشاورز ۵ تا ۱۰ نفر را تحت تکفل دارد و کشاورزی که ۶۰ میلیون درآمد دارد، کار فردی انجام نداده بلکه این درآمد حاصل یک کار گروهی است که میان آنها تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر درآمد حاصل از بخش کشاورزی درآمد یک شخص نیست و حاصل همراهی گروهی از کشاورزان در یک بخش است. از این رو باید به عنوان کلام آخر این نکته را به مسوولان یادآوری کرد که بخش کشاورزی باید از پرداخت مالیات معاف باشد و در شرایطی که بار تحریم‌ها را به دوش می‌کشد از سوی مسوولان مورد حمایت قرار گیرد.

* عضو شورای مرکزی خانه کشاورز

یادداشت
شناسه : 88390
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا