لایحه قانون جدید آب بسیار سریع به مجلس ارایه می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «رضا اردکانیان» در حاشیه جشن موفقیت عبور از اوج بار تابستان امسال در محل مرکز پایش صنعت برق در پاسخ به سوالی در باره تدوین قانون جدید آب افزود: حدود ۴۰ سال از قانون فعلی با عنوان قانون توزیع عادلانه آب می گذرد و این قانون به زمانی تعلق داشت که هم شرایط اقلیمی و هم نیازهای کشور همانطور که از اسم قانون بر می آید دغدغه توزیع عادلانه آب بوده است.

وی توزیع عادلانه آب را در شرایط فعلی مسئله مهمی عنوان کرد و گفت: مسئله مهمتر از آب، حفاظت از منابع آب، کیفیت آب و تعادل بخشی به کاهش منابع زیرزمینی است به نحوی که قانون جدید بتواند نه تنها پاسخ گوی نیازهای یک جامعه بیش از ۸۰ میلیون جمعیت امروز باشد بلکه نیاز های پیش رو و شرایط سال ها و دهه های بعد را هم پاسخگویی کند.

وزیر نیرو افزود: به دلیل آنکه روز به روز ماهیت بین بخشی بودن آب برای همه مشخص می شود و تعداد ذینفعان این عرصه بیشتر خود را نشان می دهند ما هم این حرکت را با یک همکاری نزدیک ابتدا در سازمان دولت شروع کردیم و بعد در فرایند تدوین لایحه قانونی به طور قطع همه تشکل ها و ذینفعان مشارکت داده خواهند شد.

اردکانیان ادامه داد: نخستین جلسه هم اندیشی در باره تدوین لایحه جدید قانون جامع بهره برداری پایدار از منابع آب هفته گذشته با حضور دستگاه های اجرایی در سطح دولت، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژو هش‌های مجلس، فرهنگستان علوم و سازمان های نظارتی و دانشگاهی کشور تشکیل شد.

وی گفت: هرگاه کارگروه‌ها شکل گرفتند به موقع اطلاع رسانی می شود و از نقطه نظرات همه دست اندرکاران حوزه آب استفاده خواهیم کرد تا به عنوان یک میراث از این دولت ریل گذاری مناسب برای مدیریت منابع آب در سال های پیش رو باشد.

اردکانیان افزود: برنامه ما تدوین هرچه زودتر این لایحه قانونی  و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی است.

وزیر نیرو در ادامه اصلی ترین راه نجات و توسعه پایدار را در بخشهای مختلف و نه فقط آب و برق  اصلاح مصرف دانست و گفت: باید رویه‌هایمان نیز رویه های صحیح باشند الان بسیاری از کشورهای هستند که اقلیمی خشک مانند ایران ندارند و پربارش هستند اما دقت می کنند آب فراوانی که خداوند در اختیار آنها گذارده را صحیح مصرف کنند.  

وی  ادامه داد: وضعیت منابع آب نسبت به سال های خشکی که پشت سر نهاده ایم و در حافظه نزدیکمان هست شرایط نسبتا مناسبی است.

اردکانیان گفت: الان درصد قابل ملاحظه ای از منابع طبیعی آب‌پر است و برنامه ریزی مان به این گونه است که در بخش شرب و بهداشت به خصوص در شرایط کرونایی با مشکل جدی مواحه نشویم نیازهای بخش کشاورزی را بتوانیم پاسخ دهیم در سال جهش تولید موضوع امنیت عذایی و خاطر جمعی از تولید کالاهای اساسی در کشور با درصد بالاتری فراهم باشد بخش صنعت را پاسخ دهیم.

وزیر نیرو گفت: خدمات مربوط به جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را باید به گونه ای که اعلام کرده ایم انجام دهیم.

وی ادامه داد:  الان مدت قابل توجه‌ای است که هر ماه یکبار یک تصیفه خانه فاضلاب را در سطح کشور به بهره برداری می رسانیم و حدود ۵۰ روز یک سد مخزنی از محل اعتبارات ملی را افتتاح می کنیم.

اردکانیان گفت: ده‌ها هزار شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی را ما و شبکه های فرعی آن را وزارت جهاد کشاورزی به مدار بهره برداری می‌آورد و همین طور طرح های آبرسانی روستایی امسال بنا داریم در سایه یک پارچه سازی شرکت های آب و فاصلاب شهری و روستایی و تجمیع امکانات که هم مالی و هم انسانی است سرعت بیشتری به آبرسانی روستایی بدهیم.

وی افزود: همانطور که وعده کردیم که در پایان این دولت علاوه بر حدود یک میلیون نفری که قبل از این دولت از هموطنان روستایی به شبکه پایدار متصل شدند در پایان این دولت به حدود ۱۰ میلیون نفر از این نعمت برخودار شوند که در حال حاضر این عدد ۸.۴ دهم است که تا تابستان ۱۴۰۰ به آن عدد وعده داده شده برسیم برای بخش آب مثل بخش برق لحظه ای برای اوج نیاز نیست.

وزیر نیرو در پایان یادآورشد: امید است که با کاهش دما و استمرار نیافتن ان به خصوص در نقاطی که تحت تنش آبی هست مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 130105
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا