لایحه بودجه همچنان در گوشه رینگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صبح روز گذشته جلسه بهارستان به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی برگزار شد که نیم‌ساعت پیش از علنی شدن جلسه صحن، نشستی غیرعلنی، به منظور دریافت گزارش کار کمیسیون تلفیق و بررسی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نمایندگان در مورد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکیل شده بود. پس از اتمام جلسه صحن، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری خود به خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی توضیح داد و گفت: «در این جلسه بحث‌ها درباره نرخ ارز بود و اینکه چرا باید ارز تک‌نرخی در بودجه بیاوریم. در لایحه بودجه ارز حاصل از نفت با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده و در برخی جاها نیز دولت می‌خواست موافقت‌هایی را بگیرد که ارز را با نرخ نیمایی بفروشد.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: «بحث این بود که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ما‌به‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چطور به دست مردم برسد. ما تا آخر هفته در این زمینه تصمیم می‌گیریم که این ما‌به‌التفاوت به شکل بن کارت، یارانه نقدی، یا یارانه دارویی و سلامت باشد.»

 زارع همچنین خبر داد که ممکن است تا هفته آینده بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد. در این صورت نمایندگان۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را درباره بودجه ارائه دهند. بنابراین احتمالا بودجه از نیمه دوم بهمن در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرچند که ممکن است به گفته برخی نمایندگان، مجلس بخواهد کلیات لایحه بودجه را به دولت برگرداند تا اصلاحیه‌های مورد نظر آنها را در بودجه اعمال کند. کاری که قطعا زمان‌بر خواهد بود. ضمن اینکه اعضای کمیسیون تلفیق می‌توانسته‌اند تغییرات مدنظر خود را در این مدت روی بودجه اعمال کنند. حتی نمایندگان می‌توانند در صحن علنی با ارائه پیشنهادات مدنظر خود تغییرات لازم را در صورت رای‌آوری در صحن نسبت به بودجه اعمال کنند؛ اتفاقی که اگر رقم بخورد، صراحتا نشان می‌دهد که مجلسی‌ها نه به دنبال حل مشکلات بودجه‌ای، بلکه به دنبال ادامه بازی‌های سیاسی و لجبازی‌ها و رقابت با دولتند.

**دولت منتقد مصوبات کمیسیون تلفیق است

علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود گفت که دولت منتقد مصوبات کمیسیون تلفیق دولت درباره بودجه است. او به جلسه شورای هماهنگی سران قوا اشاره کرد و گفت: «در جلسه شورای هماهنگی سران قوا، با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و جلوگیری از اختلافات احتمالی، تصمیم گرفته شد تا جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و کمیسیون تلفیق تشکیل شود تا طرفین دیدگاه‌های یکدیگر را بشنوند چرا که مصوباتی که از کمیسیون تلفیق بیرون آمده انتقاداتی را در همکاران اقتصادی ما به وجود آورده است.»

اتهام‌زنی به دولت از سوی روسای مجلس و کمیسیون تلفیق

جدای از همه اظهاراتی که نمایندگان مجلس تاکنون درباره لایحه بودجه دولت بیان کرده‌اند، اتهام‌زنی اخیر قالیباف به عنوان رییس مجلس و الیاس نادران به عنوان رییس کمیسیون تلفیق به لایحه دولت بسیار قابل توجه است؛ موضوعی که واکنش علی ربیعی سخنگوی دولت را در نشست خبری خود به همراه داشت. ولی ترجیح داد به منظور همدلی با دولت در این باره زیاد وارد حواشی نشود. ولی همچنان معتقد است که لایحه بودجه دولت لایحه‌ای کارشناسی و کم‌نقص است که زمان زیادی برای آن از سوی کارشناسان اقتصادی دولت صرف شده است.

قالیباف مدعی شده که «لایحه بودجه به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید آن نصیب دلالان و سودجویان می‌شود و ثمره کسری آن برای مردم جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نخواهد داشت». از سوی دیگر الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق هم ادعا کرده که «این بودجه برای فروپاشی نظام تنظیم شده است».

سخنگوی دولت در پاسخ به این ادعاهای مجلسی گفت: «می‌خواهم پاسخ‌هایی که می‌دهم در جهت همدلی بیشتر برای آینده باشد، زیرا نیاز داریم خارج از هیاهوها و تنازعات بیهوده بودجه مناسب را برای آستانه قرن جدید و دورانی که ترامپ شکست خورده است، ببندیم. لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه‌جانبه کارشناسان خبره دولت در خصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه براساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است. کلی‌گویی در مورد بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سودجویان خواهد شد، درست نیست. اگر موردی را می‌شناسند بگویند کدام قسمت است.»

کلی‌گویی نکنید

ربیعی همچنین ادامه داد: «باید مصادیق این کلی‌گویی‌ها مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام که اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر به نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت تلقی می‌شود. ما که نمی‌خواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم، اما دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام می‌شود و تصمیم جایگزین آنها چیست تا در مورد آن صحبت کنیم. این صحبت‌ها دردی از مردم کرونازده و تحت فشار تحریم دوا نمی‌کند.»

او تصریح کرد: «دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض کارشناسان و صاحبنظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده است. افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز قطعا ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و این اقدام و افزایش قیمت ارز تعرفه‌ها اگر در مجلس تصویب شود باعث تورم خواهد شد.»

سخنگوی دولت همچنین در انتقاد به «طرح تغییر نرخ تسعیر ارز» توسط مجلس تاکید کرد: «طی روزهای اخیر خبر تصمیم مجلس برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به حول و حوش عدد۱۷۵۰۰ تومان منتشر شده چون بیانات متفاوت در این زمینه شنیده می‌شود باید منتظر بمانیم و از تصمیم نهایی مطلع شویم. به هر حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد و هم علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی می‌شود.»

از جزء به جزء لایحه بودجه دفاع می‌کنیم

همچنین حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم به دنبال انتقادات بودجه‌ای مجلسی‌ها، روز گذشته در حمایت از بودجه دولت طی گفت وگویی با ایلنا بیان کرد: «دولت نسبت به تعیین احکام بودجه، تبصره‌ها، هزینه‌ها و درآمدها چند شیفت کاری جلسه برگزار کرد. بنابراین از جزء به جزء لایحه بودجه دفاع می‌کنیم چرا که منطق‌های قوی پشت این احکام وجود دارد.»

امیری درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر «احتمال رد لایحه بودجه ۱۴۰۰» گفت: «نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم و بگویم در صحن علنی مجلس لایحه بودجه دچار چه سرنوشتی می‌‌شود چرا که این کار درست نیست. مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود ممکن است در صحن علنی مجلس دچار تغییراتی اساسی شود، زیرا دیگر نمایندگان نیز پیشنهادات خودشان را دارند و همه آنها در کمیسیون تلفیق مطرح نمی‌شود. بنابراین کمیسیون تلفیق همه مجلس نیست و به لایحه بودجه، باید کل مجلس رای دهد.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری درباره این موضوع که «مجلس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف و بنا دارد قیمت ارز داخل بودجه از یازده هزار و پانصد تومان را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تغییر دهد» اظهار کرد: «وقتی قیمت ارز را بالا می‌برند قطعا تاثیرش را بر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم مشاهده می‌کنیم. اگر قیمت ارز نیمایی چهار هزار و ۲۰۰ عنوان شده قطعا کار کارشناسی روی آن صورت گرفته و قصد این است که فشار بیشتری روی مردم وارد نشود. پشت قیمت‌هایی که برای ارز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده منطق وجود دارد و وزرای اقتصادی و آقای نوبخت آمادگی دارند در مجلس منطق این قیمت‌گذاری را عنوان کنند.»

اگرچه دیگر زمانی تا اتمام کار دولت دوازدهم باقی نمانده و باید مجلس هر چه زودتر تکلیف بودجه سال مهم و سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ را روشن کند ولی به نظر می‌رسد مجلس یازدهمی‌ها که تمایل عجیبی به حاشیه‌سازی و دیده شدن دارند، همچنان به عنوان رقیب انتخاباتی و سیاسی دولت می‌کوشند بودجه را به گوشه رینگ برده و به بازی‌های سیاسی خود ادامه دهند. شاید هم می‌خواهند نشان دهند کار بسیار بزرگی در قبال لایحه بودجه‌ای که هر سال طی ادوار مختلف از سوی دولت‌ها به مجالس گذشته آمده و با کمی چکش‌کاری در کمیسیون تلفیق و صحن علنی به تصویب رسیده، انجام داده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 164711
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا