قیمت میلگرد صادراتی ارزانتر از نرخ فروش داخل

به گزارش جهان صنعت نیوز: مصطفی طاهری درباره ارزان‌فروشی در صادرات میلگرد ، گفت: اکنون در برخی موارد با وجود اینکه برق و انرژی مصرف شده و فولاد به میلگرد که محصولی با ارزش‌تری است تبدیل می‌شود، میلگرد با قیمت پایین‌تری نسبت به داخل، به سایر کشورهای به فروش می‌رسد.


نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله آنکه کشورهای مقصد که به دنبال واردات مواد خام و نیمه خام فولادی هستند، عوارضی برای واردات شمش فولاد در نظر نمی‌گیرند بنابراین شمش با همان قیمتی که در ایران وجود دارد، وارد کشور مقصد می‌شود اما از آنجا که کشورهای مقصد برای واردات میلگرد که محصولی نهایی است، عوارض وضع می‌کنند، میلگرد با قیمت پایین‌تری به آنها ارائه می‌شود که با وضع عوارض، واردات برای کشورهای مقصد از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه برای جبران این موضوع ما باید برای صادرات مواد خام خود عوارض وضع کنیم، اضافه کرد: در بررسی‌ها و پیگیری‌ها مشخص شد که در برخی موارد به دلیل ایجاد انگیزه برای کشورهای خارجی و جبران عوارض، میلگرد ارزان‌تر از داخل عرضه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره برخی خبرها مبنی بر اینکه در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و در حال حاضر در نوبت بررسی در صحن علنی است، فولاد قیمت‌گذاری شده، توضیح داد: در این طرح فولاد در بورس عرضه می‌شود بنابراین قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود. بر اساس این طرح کمیته فولاد که متشکل از اعضای مختلف است، قیمت پایه فولاد را تعیین می‌کند اما عرضه فولاد در بورس و بر اساس قوانین حاکم در آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سقفی برای قیمت فولاد در طرح کمیسیون صنایع و معادن در نظر گرفته نشده، تصریح کرد: در حال حاضر تولیدات فولادی به صورت کامل در بورس عرضه نمی‌شود؛ به طور مثال در سال‌های ۹۹ و ۹۸ تنها ۲۵ درصد از برخی محصولات فولادی در بورس عرضه و مابقی در بازار سیاه عرضه شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 195773
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا