قیمت‌گذاری دستوری ضامن سود دلالان/قیمت خودرو بازهم ترمز برید

به گزارش جهان صنعت نیوز:   رصد بازار خودرو بیانگر آن است که طی هفته‌های اخیر ترمز قیمت‌ها در بازار بریده شده و نرخ‌ها مداوم دستخوش تغییر می‌شوند.


هفته گذشته گزارش میدانی مهر حکایت از آن داشت که طی کمتر از یک ماه قیمت خودروها به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و حالا پس از یک هفته، رصد جدید بازار نشان می‌دهد که نرخ‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کنند. این افزایش قیمت به ویژه در خودروی پراید بیشتر به چشم می‌آید.

البته این افزایش قیمت در فضای مجازی نیز خودنمایی می‌کند؛ به گونه‌ای که نه تنها نرخ‌های آنلاین خودروهای صفر اعداد نجومی را نشان می‌دهد بلکه نرخ خودروهای کارکرده نیز به شدت افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد سوداگران با استفاده از شرایط پیش‌آمده نرخ‌های سلیقه‌ای در بازار واقعی و مجازی اعمال می‌کنند و در این بین مصرف کننده واقعی دست خالی می‌ماند.

یک فعال بازار خودرو به مهر می‌گوید: اگرچه معمولاً فصل تابستان فصل خرید خودرو است اما امسال قضیه کمی متفاوت بوده و تب و تاب زیادی در بازار نیست. البته خرید و فروش انجام می‌شود اما نسبت به دوره‌های قبل کمتر شده است.

وی افزود: قیمت‌ها در بازار هر روز عوض می‌شود و خریداران تمایلی به خرید ندارند. نرخ امروز با فردا فرق می‌کند که به نظر نوسانات نرخ دلار و اخبار و جریانات روانی مهم‌ترین نقش را در این تغییر قیمت‌ها داشته‌اند.

آشفته بازار خودرو در حالی هر روز نوسان قیمتی دارد که طبق آمار از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۳۲۲ هزار و ۹۱۹ دستگاه خودرو در کشور از سوی خودروسازان داخلی تولید شده است.

افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو طی سالهای اخیر در شرایطی رقم خورد که براساس آمار میزان تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ معادل ۴۳ درصد کاهش یافته است. کارشناسان قیمت گذاری دستوری بدون توجه به افزایش نهاده‌های تولید را از علل مهم کاهش تولید خودرو عنوان می‌کنند. این قیمت گذاری دستوری نه فقط منجر به کاهش تولید شده بلکه زیان انباشته خودروسازان را افزایش داده و با سرازیر کردن سود اصلی تولید به جیب دلالان، موجب شده خودرو با تفاوت قیمت بالا نسبت به قیمت کارخانه، بدست خریداران واقعی برسد.

در جدول زیر جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است. البته قیمت‌ها در بازار شناور بوده و نرخ‌های زیر به صورت میانگین ذکر شده است‌.

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۱۷ مرداد) قیمت (۹ مرداد)
سمند LX ۲۲۸ میلیون تومان ۲۱۸ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX ۲۲۰ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون تومان
پژو پارس ۲۵۴ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۳۲ میلیون تومان ۲۲۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۷۵ میلیون تومان ۲۶۶ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۰ میلیون تومان ۳۹۵ میلیون تومان
سمند LX ۲۲۸ میلیون تومان ۲۱۸ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۵۵ میلیون تومان ۲۳۳ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۱۰ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۴۳ میلیون تومان ۱۳۹ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۲۹ میلیون تومان ۱۲۶ میلیون تومان
ساینا ۱۵۲ میلیون تومان ۱۴۷ میلیون تومان
تیبا ۱۵۰ میلیون تومان ۱۳۵ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۳۸ میلیون تومان ۱۴۰ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۵۹ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 208093
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا