قرنطینه نیم‌بند هم تمام شد

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * باید تاکید داشت که همین قرنطینه که از آن سخن می‌گوییم در ایران نصفه و نیمه بود اما بهتر از این شرایطی بود که الان با توجه به تصمیمات دولت حاکم شده است. به اعتقاد بنده از نظر درمانی و بهداشتی هنوز ما در خطر برگشت اپیدمی کرونا هستیم و باید علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعمال محدودیت‌ها همچنان مداوم باشد و این موضوعی است که خیلی از کشورها در شرایط فعلی لحاظ می‌کنند.


البته مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف متنوع است اما چیزی که همگان روی آن مصر بودند و سازمان بهداشت جهانی هم بسیار بر آن تاکید داشت، قرنطینه و دور نگه داشتن افراد بیمار از افراد سالم، شناسایی ناقلان و اجرای دستورالعمل بهداشتی بود. اما اکنون با تصمیمات دولت شاهدیم که این محدودیت‌ها بنا به دلیل اقتصادی و در فشار و مضیقه بودن مردم کاسته می‌شود و حتی در جلسه دیروز سخن از بررسی بازگشایی مشاغل باریسک بالاتر، بازگشایی مراکز آموزشی و رفت‌و‌آمد ایرانیان مقیم خارج مطرح شد و طرح این مسائل می‌تواند احتمال پایان محدودیت‌ها را قوت ببخشد.

البته دولت با آزمایش و خطا جلو می‌رود اما باید تاکید داشت که تصمیمات هفتگی و روزانه هم خیلی درست نیست و می‌تواند به اعتماد عمومی ضربه بزند که اگر ضربه زد در راه مبارزه با کرونا متضرر خواهیم شد. دولت به مردم می‌گوید همچنان در خانه بمانید. این در حالی است که بنا به دستور دولت خیلی از افراد خانواده به ادارات یا محل کسب‌وکار می‌روند و شاید یک نفر در خانه بماند. دیروز با شروع کار رسمی در تهران دیدیم که در سطح شهر چه ترافیکی حاکم شد.

محدوده بهارستان کافی بود تا مشاهده کنیم که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر اجرایی می‌شود. موتورسواران اکثرا دو سرنشینه بودند و شلوغی خیابان‌ها و رفت‌وآمدها حکایت از آن داشت که انگار سال نو در پیش است و مردم به دنبال انجام کارهای شب عید خود هستند.

باید تاکید داشت که متاسفانه فاصله‌گذاری اجتماعی به دلایل مختلف خوب اجرا نمی‌شود و مردم در حمل‌و‌نقل عمومی بسیار نزدیک به هم نشسته‌اند و اگر علامت نشستن ممنوع هم روی صندلی‌ها زده شود باز هم مردم خیلی توجه نمی‌کنند بنابراین نگرانی شدیدی خصوصا در تهران به دلیل تراکم جمعیت وجود دارد و نمی‌توان با این شرایط، مقابله موفقی در برابر کرونا داشت.

البته دغدغه اقتصادی دولت را هم در این شرایط باید درک کرد اما اگر در ترازوی مقایسه بگذاریم قطعا اجرای قرنطینه خوب، می‌توانست مفیدتر واقع شود. دولت در خصوص حمایت‌های اقتصادی ضعیف عمل کرد چون منابعی در اختیار ندارد. از این رو خود را مشغول وام یک میلیون تومانی و پیامک به مردم کرده است.

هرچند ابتدا برای آن سود در نظر گرفتند و بعد بنا به انتقادات زیاد سود ۱۲ درصد را حذف کردند اما این یک میلیون تومان برای خانواده‌های چندنفره نه دردی از مردم دوا و نه ضررهای اقتصادی‌شان را جبران می‌کند. از این رو دولت از سر ناچاری به شروع فعالیت‌های اقتصادی در کشور دست زده تا بتواند صدای مردم را بخواباند. امید است که با اتخاذ این تصمیمات ویروس کرونا هم بخوابد.

* نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 101322
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا