فرصت طلبی کسب کارهای اینترنتی از وحشت کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: با شیوع ویروس کرونا «کوید- ۱۹» و تاکید دولت ها بر قرنطینه خانگی و در نتیجه کاهش سفرهای درون و برون شهری شاهد گسترش رونق کسب و کارهای اینترنتی هستیم به گونه ایکه فروشگاه اینترنتی آمازون که بزرگترین فروشگاه خرید اینترنتی  در جهان به حساب می آید و از حمایت های دولت آمریکا نیز برخوردار است به دلیل افزایش شدید تعداد مشتریان حدود صدهزار نفر را برای ارسال کالاهای سفارش داده شده با افزایش حقوق دو دلار در ساعت استخدام کرده است موضوعی که به نظر می رسد در برخی از شرک های اینترنتی کشور نیز عینا تکرار شده و فارغ از حواشی که در یک ماهه اخیر در خصوص احتکار و گران فروشی برخی از این شرکت ها ایجاد شده شاهد برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت خدمات هستیم به گونه ایکه یکی از شرکت ها نسبت به استخدام ۲ هزار نیروی کار اقدام کرده است . البته نمی توان از سایه وحشت کرونا بر جامعه در افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی چشم پوشی کرد اما استقبال از این نوع کسب و کار نشان از ظرفیت بالایی است که قطعا می تواند در آینده نیز بسیاری از چالش های نظام توزیع و مبادلات تجاری و بانکی کشور را دستخوش تغییرات مثبت قرار دهد.


افزایش چندین برابری درخواست خرید اینترنتی

وضعیت مشاغل خدماتی، سیاحتی، رستوران ها و… در ایران نیز به مانند وضعیت جهانی، وخیم است و صدها هزار نفر به واسطه شیوع کرونا یا شغل شان را از دست داده اند، یا به دلیل تعطیلی این مراکز و ضررو زیانشان به مرخصی اجباری رفته اند. هنوز آمار دقیقی از افزیش تعداد بیکاران در کشور منتشر نشده، اما آنچه که مسلم است فروشگاه های اینترنتی نسبت به زمان مشابه سال قبل رونق چندین برابری گرفته اند تا جایی که برخی از سایت های فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون شهروند به دلیل افزایش تعداد مشتریان، قادر به ارائه خدمات کامل به مردم نیستند. 

استخدام دو هزار نفر

در این رابطه سعید محمدی، مدیرعامل یکی از فروشگاههای بزرگ خرید اینترنتی درباره تاثیر شیوع کرونا برآمار فروششان به جهان صنعت نیوز گفت: آمار فروش این فروشگاه رشد چشمگیری داشته و برای خدمات رسانی بهتر به مردم، فراخوان استخدام دو هزار نیروی جدید را داده ایم. امیدواریم بتوانیم بخشی از نیروهایی که در این روزها به دلیل شرایط رکود و شیوع کرونا، بیکار شده اند، را جذب کنیم.

محمدی بر این باور است که در روزهای اخیر و با شیوع کرونا و مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده، خرید اینترنتی در همه جای دنیا با رشد چند برابری تقاضا روبه رو شده است، او ادامه داد: در گروه‌های محصولات مرتبط با پیشگیری کرونا، محصولات سوپرمارکتی و مصرفی این افزایش بیشتربوده است. نکته مهمی که به آن توجه کمتری می شود، این است که به دلایل مختلفی امکان خدمات دهی به این افزایش تقاضاها در برنامه های فروش اینترنتی بسیار محدود است. همان‌طور که درفروشگاه های بزرگ جهانی مثل آمازون، علی بابا، اوکادو و…  شاهد هستیم، تقریبا همه این فروشگاه‌های اینترنتی دچار بحران جدی  در ارائه خدمات شده اند، چون  توان ارتقاء پردازش سفارشات و زیر ساخت لجستیکی در برابر این حجم از افزایش تقاضا را ندارند.

محمدی در ادامه تاکید کرد: برای هر فروشگاهی یک ظرفیت مشخص برای پاسخگویی به تقاضا  تعریف شده و به هیچ وجه امکان افزایش یک شبه یا حتی چند هفته‌ای این ظرفیت‌ها وجود ندارد یا به سختی این امکان ایجاد  خواهد شد. برای حل این موضوع باید زیر‌ساخت ها ایجاد شود.

این مدیر فروشگاه اینترنتی با اشاره به  افزایش مراکز پردازش سفارشات، ناوگان توزیع، جذب و استخدام و آموزش گسترده نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی افزود:همه این مراحل به هفته‌ها و ماه‌ها برنامه‌ریزی و زمان مناسب برای اجرا نیاز دارد. از سوی دیگر شیوع کرونا فقط برای شرکت های اینترنتی سوددهی ندارد چراکه پس از پایان بیماری باچالش مازاد دوهزار نیرویی جذب شده مواجه خواهیم بود و باید آنها را در شرایط عادی آینده نیز حفظ کنیم که با شرایط رکود اقتصادی کشور اصلا کار ساده‌ای نیست. البته اگر فرهنگ خرید اینترنتی در میان مردم جا بیفتد، جای نگرانی نیست. همچنین رعایت و اجرای پروتکل‌های پیشگیری و بهداشتی هم تاثیر منفی بر میزان ظرفیت لجستیکی و اجرایی شرکت های بزرگ فروش اینترنتی می‌گذارند و توان سرویس دهی را کاهش می‌دهد.

رکود در ثبت سفارش خودرو و ملک

مهدی محبعلی، مدیر روابط عمومی یکی دیگر از استارتاپ های خرید و فروش کالا نیز صحبت های محمدی را تایید می کند و به جهان صنعت نیوز می گوید: با وجود اینکه یکی از استارت آپ های پر مخاطب کشور به شمار می رویم و بیشترین مراجعه و ثبت آگهی را در بخش خودرو و ملک داشته‌ایم، با شیوع کرونا در ایران، این بخش ها تقریبا تعطیل شده اند و بخش های فروشگاهی مواد خوراکی، پوشاک و لوازم سرگرمی رونق چشمگیری داشته است.

محبعلی همچنین معتقد است که اکوسیستم استارتاپی از افزایش بی سابقه، تقاضا و عدم تعادل در بخش‌های  فروش عبور خواهد کرد، هرچند این صنعت نیاز به حامی دولتی ندارد و فقط با رشد تقاضا و جا افتادن خرید اینترنتی در میان مردم می‌تواند خود را مدیریت کند، در واقع حامی  اصلی این استارتاپها مردم هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 96126
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا