قربانیان مومو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این روزها کودکان یا به خاطر عدم عدالت آموزشی و در دسترس نداشتن موبایل، اینترنت و ناتوانی از استفاده از نرم‌افزار شاد و عقب ماندگی از تحصیل خودکشی می‌کنند یا به خاطر چالش مومو. در مورد اولی دولت کاملا سکوت می‌کند اما چالش مومو حاصل دسترنج دولت نیست. به هرروی فرزندان در معرض انواع و اقسام خطرها هستند.

این روزها در حال استفاده ا نرم‌افزار پر مشکل شاد هستند و به خاطر اختلالات بی‌شمار آن، بسیاری از معلمان ترجیح می‌دهند از واتس‌آپ برای آموزش استفاده کنند، در این نرم‌افزار نیز کودکان گرفتار چالش مومو می‌شوند. به خاطر خودکشی یک پسربچه ۱۲ ساله، پلیس فتا هشدار داد که مراقب مومو باشید. این بازی که چند وقتی است در واتس‌آپ منتشر شده است، اثرات بسیار مخربی روی کودکان و نوجوانان برجای می‌گذارد.

این بازی خطرناک، چندی است در بین نوجوانان رواج یافته است. مومو در حقیقت یک زن ترسناک است. چالش بازی مومو در فیس‌بوک و واتس‌آپ رواج یافته و برخی از نوجوانان و کودکان را به سمت خود کشانده است. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که یک کودک ۱۲ ساله‌ای به خاطر این بازی خودکشی کرده است. این چالش به اندازه بازی نهنگ آبی خطرناک است.

خودکشی‌های کودکان در سراسر جهان

اولین خودکشی به خاطر چالش مومو در آرژانتین رخ داد. پلیس به خانواده‌ها در مورد این بازی هشدار داده است و اعلام کرده است که مراقب فعالیت فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی باشند.

در گزارشی که شبکه اجتماعی واتس‌آپ با فاکس نیوز و بی‌بی سی داشته است گفت: ما راهکار‌های ساده‌ای را برای گزارش کاربران به واتس‌آپ در اختیار کاربران قرار داده ایم. از این رو کاربران براحتی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. اما خواهشی که از کاربران واتس‌آپ داریم این است که تمامی تماس‌های مشکوک را در اختیار کاربران قرار دهند. علاوه بر آرژانتین در مکزیک نیز یک کودک به دلیل چالش مومو خودکشی کرد.

چالش چندان هم جدی نیست

برخی از کارشناسان و مسوولان می‌گویند این چالش ابدا جدی نیست. هرازگاهی شنیده می‌شود که چالش‌هایی محیط شبکه‌های اجتماعی را پر کرده و افرادی که در این شبکه‌ها قرار دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما زمانی که این چالش‌ها افراد کم سن و سال را هدف بگیرد باید کمی نگران باشیم؛ «چالش مومو» یکی از این موارد است.

بازی مومو چیست؟

مومو در حقیقت یک اکانت واتس‌آپ است که تصویر پروفایل آن، تصویری از یک دختر است که به شکل بسیار زشتی همراه با یک خنده جوکر مانند، در آمده است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است.

این موجود در افسانه‌های ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه‌ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرده‌اند. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

آغاز چالش مومو

اما داستان خطرناک شدن Momo از فیس‌بوک آغاز شد. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس‌بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آنها ادعا می‌کردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آنها را با تصاویری وحشتناک، خشونت‌آمیز و حتی تهدید می‌دهد.

با توجه به مواردی که ذکر شد، به نظر می‌رسد چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد.

این چالش با ارسال پیام به مومو آغاز می‌شود و پس از آن پیام‌های تهدید‌آمیز، خشونت‌بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌شود.

این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت و تاکنون خودکشی یک دختر نوجوان ۱۲ ساله را به آن نسبت می‌دهند.

پس از انتشار این بازی در فیس‌بوک، حال مومو در واتس‌آپ اقدام به انتشار کرده است و از طریق این پیام رسان قربانی می‌گیرد.

برخی از کارشناسان حوزه نرم‌افزاری، این چالش را حقه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده‌اند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون نهنگ آبی، نامیده‌اند.

کشورهای زیادی در خصوص این چالش به خانواده‌ها و نوجوانان هشدار داده‌اند، پلیس ملی اسپانیا، بی‌بی سی نیوز در برزیل، پلیس آرژانتین و سایر مقامات کشورهایی که به نوعی درگیر این بازی شده‌اند، هشدارهایی را در خصوص عدم گرایش به این نوع چالش‌ها داده‌اند که باید آنها را مورد توجه قرار داد.

هشدار پلیس فتا

رییس پلیس مرکز پیشگیری از جرایم سایبری اعلام کرد اگر کلیپ‌های مومو برای برخی از کاربران ارسال شد علی‌الخصوص دانش‌آموزان: این کلیپ‌هارا جدی نگیرید و جلوی استرس و ترس فرزندانتان را بگیرید.

سرهنگ رجبی بیان کرد: رسیدگی به پیام‌های ارسالی و کلیپ‌هایی که در فضای مجازی از جمله واتس‌آپ به افراد ارسال شده توسط پلیس فتا پیگیری می‌شود و به زودی افرادی که با هدف آزار و اذیت دانش‌آموزان این فعالیت‌ها را دارند به دست قانون خواهند افتاد.

او افزود: در صورتی که فرزندانتان از محتوای این بازی با شما صحبت کنند حتما نگرانی آنها را برطرف کنید و با توضیحاتی در مورد تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از تاثیرات این موضوع بر فرزندانتان جلوگیری کنید.

رجبی گفت: در روز‌های اخیر دوباره مشاهده شده است که در استان‌های جنوبی کشوراین چالش دوباره مطرح شده است و بسیاری پیام‌هایی حاوی این موضوع را دریافت کرده‌اند و این موضوع بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس‌آپ بوده است.

به گفته او اکانت‌هایی که در واتس‌آپ با پروفایلی مربوط به این چالش فرزندان مردم را به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌کند. از این رودر صورت دیدن هر گونه از این مزاحمت‌ها حتما موضوع را با پلیس فتا در میان بگذارید و جلوی اضطراب و نگرانی فرزندانتان را بگیرید.

رجبی گفت: مومو یک اکانت واتس‌آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت کرده و پس از شروع به گفت‌وگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود.

قربانی شدن کودکی به علت چالش مومو در اهواز

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز گفت: تاکنون شکایتی در مورد فوت به علت چالش مومو به ما واصل نشده است.

سرهنگ کیومرث کشوری در واکنش به انتشار خبر فوت یک کودک اهوازی به علت چالش مومو اظهار کرد: تاکنون هیچ شکایتی به فرماندهی انتظامی اهواز یا پلیس فتا مبنی بر قربانی گرفتن چالش مومو در سطح شهرستان اهواز واصل نشده است.

او افزود: حتی هیچ تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشته‌ایم. اطلاع و پیگیری بعد از وقوع جرم در صورتی امکان‌پذیر است که خبر آن از سوی مردم به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داده شود یا شکایتی ثبت شود که ماموران برای پیگیری به این دو مورد استناد می‌کنند ولی برای این خبر تاکنون نه شکایتی واصل شده و نه تماسی داشته‌ایم.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان خوزستان از قربانی شدن یک کودک ۱۱ ساله کلاس پنجمی اهوازی به علت چالش مومو خبر دادند.

این احتمال وجود دارد که خانواده قربانی هنوز شکایتی تقدیم مراجع انتظامی نکرده باشند اما نیروی انتظامی توصیه کرده خانواده‌ها در صورت مواجه با چنین موردی حتما به پلیس فتا اطلاع دهند تا نسبت به شناسایی افراد مزاحم اقدام فوری صورت گیرد.

خطرات چالش مومو Momo

سوالی که ممکن است برای برخی از کاربران پیش آمده باشد این است که ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس و احیانا دریافت چند تصویر و پیام، که به آنها می‌توان اهمیتی نداد، چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم گزینه‌های زیر را عنوان کنیم.

– امکان سرقت اطلاعات کاربران

– ایجاد مزاحمت‌های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل مومو

– دریافت وقت و بی‌وقت پیام‌های خشونت‌آمیز و تصاویر وحشتناک

– ترغیب نوجوانان به انجام عمل خودکشی و تهدید آنان

– امکان اخاذی و باج‌خواهی از افراد

 

اخبار برگزیده
شناسه : 145697
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا