قانون برای همه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی در نامه خود اعلام کرده قم پیشتاز در مبارزه با ویروس کرونا بوده و طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، دارای التزام بالا به پروتکل‌هاست و از آنجا که این شهر به عنوان نماد هویتی شیعه مطرح است، نباید با اظهارات نسنجیده موجب راه‌اندازی قم‌هراسی شد. این قرارگاه حوزوی طی نامه‌ای به نمکی وزیر بهداشت خواهان برکناری رییسی و نیز محاکمه او به دلیل تشویش اذهان عمومی شده است.

در ادامه واکنش‌ها سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با انتشار یک فایل صوتی، از علما و مردم قم بابت اظهارات قبلی خود درباره اندازه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی آیین‌ها و مراکز فرهنگی قم، عذرخواهی کرد. رییسی گفت: جملات و نکاتی در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفته شد که صرفا قصد تذکر و رعایت شیوه‌نامه‌ها بود و به هیچ‌وجه قصد اهانت به مردم قم، علما، امام جمعه و سایر افراد بزرگ در قم را نداشته و ندارم.

داستان از آنجا شروع شد که وی پیش‌تر از نحوه برگزاری نماز جمعه در قم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرده بود. رییسی روز شنبه ۲۷ دی‌ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا ضمن انتقاد از نحوه برگزاری نماز جمعه هفته گذشته در قم گفته بود: «در قم هیچ‌گونه پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد مردم از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند.» این سخنان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با واکنش‌ تند بسیاری از روحانیون و نهادهای مذهبی در قم مواجه شد. احمد پناهیان از روحانیون قم هم روز ۳۰ دی‌ماه ضمن انتقاد از «تعطیلی بی‌دلیل» نماز جمعه قم در ماه‌های گذشته گفت: «سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دهان باز کرد و به شهر قم توهین کرد.»

نماز جمعه قم بعد از ۲۴ هفته تعطیلی در حالی روز جمعه ‌۲۶ دی‌ماه در فضای بسته برگزار شد که بسیاری از مردم در هفته گذشته اقدام به برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت دهه فاطمیه کردند. کسانی خواستار عزل یک مسوول در وزارت بهداشت به خاطر اعتراض به بی‌قانونی‌ها شده‌اند که باید به علت زیر پا گذاشتن ضوابط بهداشتی محاکمه شوند چرا که برگزاری تجمعات یا حضور در آن برای تمام مردم کشور به صورت برابر ممنوع است. هیچ ارگان و سازمانی در خصوص دور زدن قوانین مطرح از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت مجاز نیست. اگرچه از ابتدای شیوع کرونا تا‌کنون برخی از مردم به بهانه‌های مختلف تجمعاتی را برگزار کردند همانند مراسم مذهبی تاسوعا و عاشورا اما وزارت بهداشت از همان روزهای آغازین دستور داد برای مراسم عزاداری خانواده‌ها هم دور هم جمع نشوید زیرا قدرت انتقال کروناویروس بسیار زیاد است و همین امر منجر به فوت هزاران نفر دیگر می‌شود. تا‌کنون ۵۷ هزار و ۲۹۴ تن بر اثر این ویروس در ایران جان باخته‌اند. اخیرا با تشدید محدودیت‌ها هفته‌هاست آمار فوتی‌ها کاهش پیدا کرده اما کارشناسان مدام هشدار می‌دهند اگر تردد‌ها افزایش پیدا کند مجدد در اسفند ماه پیک چهارم اتفاق می‌افتد. بنابراین هر دفعه که مردم با بی‌احتیاطی در تجمعات حضور پیدا کردند دو هفته بعد از آن موجی از مبتلایان و فوتی‌ها به وجود آمد. در حال حاضر هم که همگان منتظر ساخت واکسن کرونای ایرانی هستند باید تا بهار همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و به قول کارشناسان نباید گول کاهش آمار کرونایی را خورد. با این اوصاف نگرانی‌های علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری نماز جمعه در قم بی‌دلیل نبوده است. شاید بهتر است بدون تعصبات مذهبی همگان برای حفظ جان خود و مردم تنها به دستورات وزارت بهداشت گوش فرا دهیم.

اگرچه چند روز قبل در واکنش به این بازتاب‌ها محمدرضا ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی ایران در توئیتر برای دفاع از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت: «کسانی ‌که به دلیل زیر پا گذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ایام کرونا و تهدید جان مردم باید عذرخواهی و بلکه محاکمه شوند، خواستار عزل مسوولی هستند که بر اساس وظیفه انسانی و حرفه‌ای به این شرایط و بی‌قانونی‌ها اعتراض کرده‌ است. این ره به کجا می‌رود؟»

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت در حساب اینستاگرام خود نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته مرگ‌و‌میر کرونا در ایران سرافراز ۷۵، انگلیس ۱۲۹۰ و آلمان حدود هزار نفر بود. قرار است فرماندهانی که یک سال، غصه خوردند، نخوابیدند، بیمار شدند، شهید دادند تا در عرصه جهانی افتخار بیافرینند، به درخواست پروتکل‌شکنان تادیب شوند. این است پاداش و قصه پرغصه ما.»

دفاع تمام‌قد از رییسی

در همین راستا مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در حمایت از سخنان علیرضا رییسی درباره عدم برگزاری تجمعات برای پیشگیری از پیک چهارم کرونا در کشور به «جهان‌صنعت» گفت: اخیرا خبرهای بسیار تاسف‌آوری به گوشم رسیده، انگار قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی خواستار عزل سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر سخنان او در خصوص نگرانی از حضور در تجمعات شدند. در صورتی که یک‌سال است مدام به همگان هشدار می‌دهیم حتی‌المکان در خانه بمانید، حتی حضور در وسایل نقلیه عمومی برای مردم خطرآفرین است. بیان چنین سخنانی از زبان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار عادی است. بنابراین به عقیده من واکنش‌های اعضای حوزه در قم بیش از اندازه بود. آنها باید برای عموم عامه الگو باشند. چه‌بسا کادر درمان و افرادی که در وزارت بهداشت هستند، یک‌سال است که در خط‌مقدم کرونا فعالیت می‌کنند. اگر ما حرفی را بازگو می‌کنیم لزوما برای حفظ جان شیرین آحاد مردم است. به صورت کلی تصمیم‌گیری نهایی در این امور امام جمعه کشور نیست بلکه اعضای وزارت بهداشت است. وقتی فردی از وزارت بهداشت مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کند همگان باید از آن تبعیت کنند.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد که کسی مخالف برگزاری نماز جمعه نیست، تا زمان مهار کروناویروس مردم باید از ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده، استفاده کنند. حتما باید از برگزاری هر گونه تجمع در تمام کشور جلوگیری شود، چرا که اکنون تعداد مراجعه مبتلایان بدحال به بیمارستان افزایش پیدا کرده است. اخیرا ما شاهد نوع جهش‌یافتگی جدیدی در کروناویروس هستیم که نسبت به دیگر جهش‌ها مرگبار‌تر است. هنوز نتوانستیم تشخیص دهیم که این نوع انگلیسی است یا جهش جدید دیگر است. بنابراین مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. چه بسا مردم هوشیار باشند زیرا پیک چهارم در حال شروع شدن است و احتمالا در بهمن و اسفند ماه با آن مواجه خواهیم شد. البته با آزاد‌سازی محدودیت‌ها به گونه‌ای برای مردم عادی‌انگاری شده است اما به زودی مجدد محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود، زیرا برداشتن محدودیت‌ها عجولانه آن هم در این دوران بسیار کار اشتباهی بود. اگرچه دولت به دلیل فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی چاره‌ای جز برداشتن محدودیت‌ها نداشت اما مدتی نمی‌گذرد که او از این تصمیم پشیمان می‌شود. بنابراین تا زمانی که تمام کشور واکسیناسیون نشدند باید محدودیت‌ها اعمال شود.

عدم تایید واکسن کرونا کوبایی

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: هنوز خبری از واکسن کرونا در ایران نیست. مسوولان بارها اعلام کردند واکسن کرونا تا آخر بهمن وارد می‌شود اما مشخص نیست از کدام نوعی قرار است وارد کنند. کشور هند به دلیل جمعیت زیادی که دارد ابتدا باید مردم خودش را واکسینه کند و بعد تعدادی به ما بفروشد. واکسن‌های چینی هم هنوز تایید نشده است. واکسن کرونا کوبایی هم هنوز در مرحله آزمایش بالینی دوم است که به هیچ‌وجه آن را به کسی توصیه نمی‌کنم. واکسن ایرانی هم تا خرداد ساخته می‌شود. البته هر واکسنی که وارد شود ابتدا به کادر درمان تزریق می‌شود. با این حال تا سال دیگر و واکسیناسیون کل مردم، همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اخبار برگزیده
شناسه : 167544
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا