قالیباف: نظام اسلامی به یک بازیگر پرنفوذ و تاثیرگذار تبدیل شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مجلس یازدهم در برهه‌ای حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی و در آغاز برداشتن گام چهل ساله دوم آن و در حالی که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ای از قوت‌ها و ضعف‌ها و فرصت ها و تهدیدها روبرو است، با همدلی و وحدت میان نمایندگان مردم برای حل مشکلات آنها آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: نگاهی کلان به گذشته ۴۰ ساله و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی نشانگر این است که علیرغم اینکه ضعف‌های کارکردی و رفتاری و کاستی‌های مرتفع نشده، توانسته است گام اول خود را محکم و استوار بردارد. این یک واقعیت انکارناپذیر است که جمهوری اسلامی در برابر  همه گستره دشمن در همه عرصه‌های نظامی، سیاسی اقتصادی، بین‌المللی، امنیتی و فرهنگی ایستادگی و مقاومت کرده بدون این که از آرمان‌های اصلی خود ذره‌ای عقب نشینی کند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نظام اسلامی در سطوح راهبردی روز به روز قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه داده است به گونه ای که امروز  به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای تبدیل به یک بازیگر تاثیرگذار و پرنفوذ در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

وی اضافه کرد: نگاهی به حجم و شدت دشمنی نظام سلطه با همه ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود به خوبی گواه این مساله است که  امروز انقلاب اسلامی توانسته است مهمترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه دار جهانی باشد. این دستاورد بزرگ تنها براساس حرکت بر مدار مکتب امام و هدایت رهبری حکیم انقلاب و مجاهدت مردانی چون حاج قاسم‌ها بدست آمده است. مردانی که با ولایت پذیری و عقلانیت و کارآمدی خطوط طراحی شده توسط رهبری را تحقق بخشیدند.  

قالیباف خاطرنشان کرد: در کنار این توفیقات عظیم ندیدن ناکامی‌های بزرگ باعث از دست رفتن سریع دستاوردهای بدست آمده خواهد شد چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. ناکامی‌های گوناگون در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متاسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده است. براین اساس انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدیدها و فرصت‌ها روبرو است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین فرصت ما رهبری حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب است که کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت تا به امروز عبور داده است. فرصت دیگر باور دینی عمیق مردم به ویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آنها به آرمان‌های انقلاب اسلامی که زمینه ساز امدادالهی در دشواری‌های بزرگ می‌شود.

قالیباف ادامه داد: از سوی دیگر قدرت منطقه ای فزاینده جمهوری اسلامی هم که باعث شکل گیری عمق راهبردی و نفوذ ژئوپلتیکی شده و فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی را به نماد مقاومت در برابر مستکبران تبدیل کرده و همچنین با افزایش توان بازدارنده نظامی جرات دست درازی به این سرزمین را از دشمن سلب کرده است.

رییس قوه مقننه گفت: قدرت علمی و پیشرفتی فناورانه در کشور به دست نخبگان که زمینه لازم جهت هر گونه پیشرفت را فراهم کرده است. بدنه وسیع و گسترده نیروهای جهادی و مردمی در سراسر کشور فرصت بی‌نظیری است که می تواند در صورت انسجام و مدیریت مطلوب مبتنی بر الگوی عمل جهادی بر ناکامی های گوناگون غلبه کند.

وی وجود طیفی از جوانان مومن و انقلابی را فرصت مغتنم شمرد و گفت: این جوانان با استقامت مومنانه خود موتور متحرکه این کشتی پرتلاطم شده است و در کنار این موارد، سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی و ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگر است که می‌تواند بستر شکل‌گیری جهش بزرگ در عرصه‌های مختلف شود.  

 قالیباف با بیان این که در کنار تمام فرصت‌ها، تهدیداتی هم در کمین نظام اسلامی است؛ تصریح کرد: نخستین تهدید، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متاسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را بوجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.

رییس مجلس گفت: فساد نگران کننده در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است؛ همچنین نظام اداری و اجرایی متورم و به هم ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است.

وی در ادامه تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده از طریق گسترش روز افزون سبک زندگی غربی را  تهدیدی نگران کننده عنوان کرد که نیاز به توجه ویژه و فوری دارد و اضافه کرد: در نهایت گسترش نفوذ جریان غرب‌زده که با امید بستن دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده است تهدید مهم دیگری است که باید در مورد آن به طور جدی هوشیار بود.

قالیباف ادامه داد: اگر چه این موارد می‌تواند تهدید جدی برای حاکمیت ایران اسلامی باشد اما تجربه های پیشین انقلاب اسلامی در وضعیت‌های بحرانی نشان داده است اگر الگوی موفق گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس و در تقویت توان نظامی و توسعه قدرت منطقه ای مبنای عمل قرار بگیرد، از تهدیدات موجود نیز می‌توان فرصت‌های بزرگ ساخت.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده از فرصت‌های یاد شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 110929
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا