قالیباف می‌آید، رییسی معلوم نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: خاصه آنکه خیالشان راحت بود جریان رقیب که اعتبار خود را خرج روحانی کرده و رودست خورده، با چالشی به نام احراز صلاحیت نیز مواجه است و طبق تجربه از این میدان جان سالم به در نمی‌برد.

از سوی دیگر با توجه به توافق دقیقه نودی قالیباف و رییسی در انتخابات ۹۶ به ایجاد وحدت و تحقق این رویای همیشگی امیدوار شده‌ بودند. ضمن اینکه روی آن ۱۶ میلیون رای ابراهیم رییسی حساب کرده و با اتکا به این حجم از تبلیغاتی که ظرف دو سال گذشته روی اقدامات قوه قضاییه شده است، رییسی را در صورت کاندیداتوری پیروز قطعی قلمداد می‌کردند.

امیدواری‌ها به قدری بود که حتی موازی‌کاری دو سازوکار انتخاباتی شورای ائتلاف و وحدت نیز بد به دلشان نیاورد و مدام تاکید کردند که در دقیقه نود یکی خواهند شد. شورای وحدتی‌ها مصرانه از رییسی حمایت کرده و می‌کنند، شورای ائتلافی‌ها نیز وعده داده بودند که طی یک فرآیند انتخاباتی در اردیبهشت ماه وارد بررسی مصادیق شده و نامزد خود را معرفی کنند.

اکنون اما ۱۲ روز از اردیبهشت گذشته و ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز از هفته آینده شروع می‌شود. نه معلوم است فرآیند انتخاب نامزد در شورای ائتلاف چیست و نه رییسی تکلیف شورای وحدت را روشن کرده است. از طرف دیگر شاهدیم که خلاف تصور آقایان که گمان می‌کردند همه نیروهای این جریان، کناری ایستاده و منتظر قدم رنجه رییسی خواهند ماند، شاهدیم که یک به یک اعلام کاندیداتوری می‌کنند!

از محسن رضایی که جمعه شب با انتشار توئیتی در فضای مجازی رسما اعلام کاندیداتوری کرد گرفته تا قالیباف که با یک پست اینستاگرامی فضا را برای اعلام کاندیداتوری خود آماده کرد. سعید جلیلی خرسند از تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای اخیر خود را نامزد بلامنازع این انتخابات می‌داند و یک مینی‌بوس نامزد ریز و درشت دیگر هم به صف شده‌اند؛ از سعید محمد که باور برخی می‌تواند پدیده این انتخابات باشد تا سردار دهقان، ضرغامی و یاران سابق احمدی‌نژاد.

آخرین اخبار و تحلیل‌ها حاکی از آن است که اصولگرایان در این انتخابات نیز با چند کاندیدایی مواجه خواهند بود. اگرچه خودشان مایل هستند خود را از تک و تا نینداخته و این وضعیت را یک تاکتیک انتخاباتی جلوه دهند. در نتیجه اما فرقی ندارد. نیروهای اصولگرا برای رقابت با هم آمده باشند و یا برای پوشش و حمایت از هم، به هرحال اکنون صف طویلی را تشکیل داده‌اند.

آخرین فردی که به این صف پیوسته محسن رضایی است و قالیباف نیز عنقریب اعلام کاندیداتوری خواهد کرد. شاهد آنکه وقتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» و رسانه‌ها نیز این را اعلام کاندیداتوری تلقی کردند، صدا از مشاوران و حامیان قالیباف که پیش‌تر تاکید داشتند او در صورت کاندیداتوری رییسی به وی کمک می‌کند، درنیامد. مثلا «انتخاب» نوشت: «به نظر می‌رسد با مهیا نشدن شرایط کاندیداتوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی که در تکذیب سخنگوی دستگاه قضا و مدیران روابط عمومی قوه قضاییه هم به تازگی بیان شده، پست اینستاگرامی قالیباف حکایت از اعلام نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.»

بر این اساس گمانه منتفی شدن کاندیداتوری رییسی نیز جان گرفت. شورای وحدتی‌ها که تاکنون تمام تمرکز خود را بر حمایت از او گذاشته و احتمالا برنامه جایگزینی ندارند، اما از این وضعیت خشنود نشده و خیلی زود تلاش کردند تا دفتر کاندیداتوری رییسی را باز نگه دارند. اظهارات اخیر منوچهر متکی، سخنگوی این سازوکار انتخاباتی اصولگرا نیز در همین راستاست. او گفته بود: «در اولین مصاحبه اعلام کردم که چنانچه او به انتخابات ورود کند «شورای وحدت» از وی حمایت خواهد کرد. مدتی گذشت و منتظر ماندیم که وضعیت ورود رییسی روشن شود، او بنا به ملاحظات یا تدابیری که دارد تا الان اعلام نکرده که به عرصه انتخابات می‌آید یا نمی‌آیِد. بنابراین در جلسات بعدی هیات عالی شورای وحدت این مساله را مطرح کردیم که احتمال ضعیفی وجود دارد که وی کاندیدا نشود، بنابراین تصمیم گرفتیم بررسی سایر کاندیداها را شروع کنیم. اما مدل بررسی سایر کاندیداها متفاوت بود.»

در بخش دیگری از سخنان او اما معلوم شد که مساله فقط کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رییسی نیست و اصولگرایان نمی‌توانند درباره اجماع روی او نیز اطمینان خاطر داشته باشند. درست همان‌جایی که متکی مخالفان حضور رییسی در انتخابات را تقسیم‌بندی کرد و گفت: «یک دسته کسانی که نامزد دیگری دارند و بر او اصرار دارند و دسته دوم، کسانی که می‌گویند رییسی در قوه‌قضاییه فعالیت خوبی داشته است.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 186831
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا