قابلیت صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به اوراسیا

به گزارش جهان صنعت نیوز«محسن نریمان» امروز (جمعه) درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس برای توسعه همکاری با کشورهای اوراسیا اظهار داشت: یکی از این ظرفیت‌ها، دسترسی کریدورهای داخلی ترانزیت خط آهن است؛ به این صورت که از مرز بندرعباس تا جلفا خط ریلی وجود دارد و به همین دلیل می‌تواند نقش فعالی در کریدورهای بین‌المللی شامل جنوب به شمال ایفا کند.


وی ادامه داد: بزرگترین واحد کشت گلخانه خاورمیانه در این منطقه واقع شده که تمام تولیدات آن به کشور روسیه صادر می‌شود. همچنین بیش از ۳۵ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و … در منطقه آزاد ارس وجود دارد.

نریمان با اشاره به مرز نوردوز خاطرنشان کرد: نوردوز تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اوراسیا و همجوار با کشور ارمنستان محسوب می‌شود که در منطقه آزاد ارس واقع شده است.

مدیر منطقه آزاد ارس اعلام کرد: در همین مدت که سه ماه و نیم از امضای موافقتنامه اوراسیا می‌گذرد، حجم صادرات ایران از مرز نوردوز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در این مدت رشد ۷۲ درصدی را تجربه کرده که چشم انداز خوبی را نشان می‌دهد.

نریمان تصریح کرد: مرکزیت ارس در جلفا است و قبل از فروپاشی شوروری بزرگترین گمرک ایران با حجم ظرفیت ۷ میلیون تن بوده است، اما پس از فروپاشی و اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان حجم این ترانزیت به زیر یک میلیارد دلار رسید که امیدواریم با پیوستن به اوراسیا، بتوانیم از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کنیم.

وی کشور روسیه را اصلی‌ترین مقصد صادراتی و مبدا وارداتی دانست و تاکید کرد: چون ۷۰ درصد حجم تجارت کشورهای اوراسیا توسط روسیه انجام می‌شود، مسکو بزرگترین بازیگر این اتحادیه به شمار می‌رود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 88759
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا