فیشینگ به بهانه رجیستری تلفن همراه

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: شمار قربانیان فیشینگ  در کشور به سرعت درحال افزایش است که از طریق آن، کلاهبرداران اینترنتی به اطلاعات قربانیان از جمله اطلاعات مربوط به حساب های بانکی و یا شخصی افراد دست پیدا می‌کنند.


هنگامی که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیارش بگیرد یک حمله فیشینگ رخ می‌دهند.

تازه‌ترین ابتکار کلاهبرداران اینترنتی

در تازه ترین روش برای سرقت اطلاعات مردم، پیامکی با این متن به صورت تصادفی به دارندگان تلفن همراه ارسال می‌شود: «مشترک گرامی، دستگاه تلفن شما قانونی است ولی فعال نشده، برای جلوگیری از قطع شدن شبکه موبایل تا ۲۴ ساعت آینده جهت فعال‌سازی اقدام کنید.»

در ادامه این پیامک، سایت اینترنتی به آدرس «hamta.cc» معرفی شده تا با ورود به این سایت نسبت به وارد کردن اطلاعات و فعال‌سازی تلفن همراه اقدام شود.

زمانی که فرد بر روی لینک ارایه شده، کلیک می‌کند وارد یک سایت جعلی البته با ظاهر مشابه سایت اصلی همتا (https://hamta.ntsw.ir) می‌شود.

در ادامه، قربانی، اطلاعات مختلف را در سایت جعلی وارد کرده و در اختیار کلاهبرداران اینترنتی قرار می‌دهد.

پس از این پیام، پلیس پیامک داد که «پیام ارسال شده قبل حاوی آدرس جعلی به قصد سرقت اطلاعات می باشد، در صورت وارد کردن رمز دوم کارت بانکی، نسبت به تغییر رمز خود اقدام نمایید».

دو شیوه تشخیص سایت‌های اصلی و جعلی

درصورتی که افراد با مشخصات سایت های اصلی و واقعی آشنا باشند به راحتی متوجه جعلی بودن صفحه اینترنتی معرفی شده در این پیامک می‌شوند، اما در صورت عدم آگاهی، افراد به راحتی فریب خورده و اطلاعات خود را برای کلاهبرداران اینترنتی فاش می‌سازند.

نگاهی به سایت اصلی همتا مشخص می‌شود که آدرس این سایت hamta.ntsw.ir بوده و دامنه آن ir است در حالی که در سایت جعلی دامنه cc قرار داده شده که به راحتی جعلی  بودن آن را نشان می‌دهد.

همچنین در سایت اصلی، علامت قفل بسته در قسمت مربوط به آدرس سایت، نشان دهنده امن بودن سایت است، اما در سایت جعلی، خط قرمز روی قفل نشان می‌دهد که این سایت امن نیست.

سایت اصلی همتا:

 

سایت جعلی همتا:

همتا، طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت است که با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به اجرا گذاشته می‌شود.

هدف از اجرای این طرح، مبارزه سیستمی با عرضه و فعالیت تلفن‌های همراه (و سایر تجهیزات دارای سیمکارت) قاچاق و تقلبی است.

هر تلفن همراه دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربه‌فرد (IMEI) است که با استفاده از آن می‌توان هر تلفن همراه را در شبکه مخابراتی ردیابی کرد.

کاربران می‌توانند از طریق این سامانه، کارهایی مختلفی مانند ثبت گوشی های موبایل مسافرتی، استعلام اصالت گوشی موبایل، فعال سازی گوشی و غیره را انجام دهند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 72482
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا