فعال سازی معادن کوچک مقیاس دستاورد دولت دوازدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز: گزارش روابط عمومی ایمپاسکو به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حاکی است، بخشی از فعالیت های سازمان ایمیدرو در حوزه های اکتشاف، توسعه و تجهیز، استخراج و فرآوری معادن با رعایت اصل ۴۴ برعهده این شرکت قرار گرفته و بر این اساس نظارت و مدیریت تعدادی از مجتمع ها و طرح های معدنی تحت مالکیت آن سازمان به این شرکت تفویض شده است.


شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ( ایمپاسکو) در سال ۱۳۹۲ همسو با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف توسعه اکتشاف و استخراج مواد معدنی در کشور برنامه راهبردی خود را مدون ساخت.

برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع و معادن تابعه

سال ۱۳۹۳ ایمپاسکو اقدام به تدوین و پیاده سازی راهبردها و سیاست های اجرایی جدید کرد و با هدف تهیه و تولید انواع مواد معدنی مورد نیاز کشور و توسعه پایدار بخش معدن در مناطق کمتر توسعه یافته و برای استفاده از توان بخش خصوصی، برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع های تابعه خود را به فعالان و سرمایه گذاران بخش را مورد هدف قرار داد.

همچنین مجتمع های فروکروم جغتای ( خراسان رضوی)، نفلین سینیت کلیبر( آذربایجان شرقی)، سرب نخلک( اصفهان)، فسفات آسفوردی( یزد)، سنگ آهن جلال آباد( کرمان)، سنگ آهن گل گهر(کرمان)، کک سازی زرند( کرمان) و سنگ آهن سیرجان( کرمان) در قالب قراردادهای بلند مدت به فعالان و سرمایه گذاران واگذار، و امسال هم راهبری مجتمع پتاس خور و بیابانک ( اصفهان) به بخش خصوصی انتقال یافت.

براساس این گزارش، سیاست واگذاری و برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع ها به بخش خصوصی منجربه افزایش تولید شده و این رشد تولید از انجام سرمایه گذاری های جدید، اصلاح خطوط و … محقق شده است.

افزایش اشتغال یکی از نتایج مثبت در واگذاری مجتمع های تابعه ایمپاسکو به حساب می آید، بگونه ای که قبل از واگذاری مجتمع سرب نخلک به بخش خصوصی ۱۵۰ نفر در این مجتمع مشغول به کار بودند، اما بعد از واگذاری جهشی بیش از دو برابر در تعداد نیروی شاغل در این مجتمع را می توان مشاهده کرد.

توسعه عملیات اکتشافی در پهنه های کشور

براساس سیاست واگذاری مجتمع های تابعه به بخش خصوصی، تمرکز ایمپاسکو بر اکتشاف پهنه های اکتشافی کشور متمرکز شد و در سال های ۹۸- ۱۳۹۷ تعداد ۳۳ پروانه اکتشاف در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، همدان و آذربایجان شرقی اخذ شد که در دست اقدام و تکمیل مطالعات اکتشافی است.

همچنین تا پایان دی امسال تعداد ۱۳ پهنه اکتشافی به مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربع خاتمه یافت و این پهنه ها در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان و زنجان واقع شده اند.

اکنون ۱۱ پهنه به مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع، در مراحل پایانی تنظیم گزارش نهایی و ارسال به سازمان های صنعت، معدن و تجارت است و علاوه براین امسال ۱۰ پهنه اکتشافی به مساحت ۵۳ هزار کیلومتر مربع از سوی این شرکت در استان های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، فارس، خراسان رضوی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری دریافت شده که با برگزاری مناقصه های مربوطه، مشاوران این پهنه ها مستقر و مشغول فعالیت شده اند.

براساس این گزارش، تا پایان آبان ماه ۹۸ بالغ بر۳۰ هزار متر حفاری در بخش های زغال سنگ، سنگ آهن و پلی متال از سوی این شرکت انجام شد و در بخش زغال سنگ، برنامه حفاری ۱۰۰ درصد محقق شد.

طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس

براساس اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ایمپاسکو در این زمینه تاکنون ۱۳۳ معدن رادر مسیر فعال سازی قرار داده که ۳۲ معدن فعال شده و همچنین در ۴۷۳ معدن بررسی های کلینیکی از قبیل شناخت مشکلات موجود در معدن و عارضه یابی صورت گرفته است.

دستاوردهای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس شامل، آمایش به روز، دقیق و جامع از معادن کوچک مقیاس کشور به تفکیک استانی، ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی مانند ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت و سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ها، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه معدن، انجمن ها و تشکل های ملی و استانی و … است.

علاوه براین   همکاری گسترده با انجمن ها و بنگاه های بخش خصوصی در تصمیم سازی و عملیات طرح،   همکاری و حمایت در ایجاد و توسعه بیش از هشت استارتاپ تخصصی معدن و صنایع وابسته ،ایجاد شفافیت و اطلاع رسانی گسترده تمامی فعالیت ها به منظور ایجاد فرصت برابر برای تمامی بنگاه های تولیدی بخش معدن، حمایت از تولیدات دانش بنیان با انجام پروژه های پژوهشی و همچنین کارگاه های آموزشی در این زمینه اجرایی شد.

قراردادهای پژوهشی با رویکرد به فناوری جدید

ایمپاسکو امسال در سال ۹۸ موفق به انعقاد ۶  قرارداد جدید پژوهشی در زمینه فناوری های جدید در بخش معدن و ۱۲ تفاهمنامه پژوهشی و آموزشی با دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی شده و علاوه براین امسال پنج طرح پژوهشی با اثربخشی بالا به پایان رسیده که دو مورد آن با موفقیت اجرایی و مابقی در حال برنامه ریزی برای اجرای صنعتی است.

همچنین با توجه به سیاست حمایت از پایان نامه های دانشجویی در زمینه های فناوری های بخش معدن، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۵پایان نامه دانشجویی در موضوع های مورد نیاز شرکت مورد حمایت قرار گرفته است.

هم افزایی با بخش خصوصی در مسیر چشم انداز

براساس چشم انداز تعریف شده، ایمپاسکو تا سال ۱۴۰۴ بوسیله هم افزایی با بخش خصوصی توانمند، به یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، یک شرکت کارآمد در استخراج و فرآوری و یک شرکت نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور تبدیل خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 87669
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا