فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوششی برای ضعف نظارت

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این رابطه اگرچه متولیان این حوزه ضمن تکذیب رشد قیمت ها از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت ها نسبت به سال قبل خبر می دهند . اما معتقدند گرانی های موجود ناشی از عملکرد فروشگاه های زنجیره ای است که با عناوین مختلفی همچون بسته بندی نسبت به گرانفروشی اقدام می کنند . موضوعی که به نظر می رسد چندان با واقعیت بازار همخوانی نداشته چرا که بررسی ها نشان می دهد فروگاه های زنجیره ای نه تنها موظف به اعمال نرخ ها بر اساس قیمت مصوب تنظیم بازار هستند بلکه در حوزه ماهی نیز این روند تکرار شده و سعی شده تا نحوه عرضه تفاوتی با سایر بازارها نداشته باشد . بنابراین آنچه مسلم است افزایش قیمت ها در سطح کلان صورت گرفته و متولیان این حوزه نیز تلاش دارند تا ضعف خود ر نظارت را به گردن فروشگاه های زنجیره ای بی اندازند

مهدی یوسفخانی  رئیس اتحادیه مرغ و ماهی به جهان صنعت نیوز گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به بهانه  بسته‌بندی و یا  عرضه به روز و یا هر بهانه دیگری مواد پروتئنی مانند مرغ و ماهی را با ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش به دست مصرف کننده می‌رسانند این در حالی است که هزینه بسته‌بندی آنقدر که آنها به قیمت مصوب اضافه می‌کنند باعث گران‌تر شدن ماهی نمی‌شود.

یوسفخانی افزود: در سال جاری قیمت ماهی نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته و در یک هفته آخر سال با اینکه تقاضا افزایش داشت تغییری در قیمت‌ها نداشتیم. در حال حاضر قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده و در تولید و عرضه هم مشکلی وجود ندارد.

وی با انتقاد به نحوه نظارت بازرسان سازمان تعزیرات از فروشگاههای زنجیره‌ای می‌گوید: در بازار اگر کاسبی قیمتش صد تومن بالاتر از نرخ مصوب باشد تعزیرات برخورد می‌کند ولی در برخورد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای که وابسته به نهادها و ارگان‌های بزرگ اقتصادی هستند چشم پوشی دارد و نسبت به این گرانفروشی‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد.

یوسفخانی بهترین راهکاردر مقابل این گرانفروشی‌های بی قاعده برای مردم این است که  از فروشگاه‌هایی که گران فروشند خرید نکنند ،با این روند قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: اگر فروشگاهی بالاتر از قیمت مصوب اعلامی از سوی اتحادیه به عرضه مرغ، تخم مرغ و ماهی پرداخت مردم می توانند با اتحادیه تماس گرفته و موضوع را گزارش دهند که در سریع‌ترین زمان بازرسان اتحادیه برای بررسی موضوع اعزام می‌شوند.

گفتنی است در حال حاضر ماهی قزل آلا کیلویی ۲۸ هزار تومان­، ماهی سفید پرورشی هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان، ماهی حلوا سیاه هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان، ماهی شیر جنوب هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان و ماهی سرخو هر کیلوگرم ۷۵ هزار تومان برای مصرف کننده از سوی اتحادیه مزبور تعیین شده است این در حالیست که هم اکنون قیمت هر کیلو ماهی حلوا سفید با قیمت ۱۸۸ هزار تومان، قیمت هر کیلو ماهی سرخو۹۵ هزار تومان، ، ماهی شیر جنوب هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان و ماهی قزل آلا با قیمت ۳۵ هزار تومان در هر کیلو فروخته می شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95457
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا