فرصتی به آمریکا ندادیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان «این توافق در چارچوب قانون مجلس انجام شده است». به گزارش خبرگزاری‌ها، خطیب‌زاده سفر گروسی را دارای دستاوردهای قابل توجه دیپلماتیک و فنی توصیف کرد و گفت: «برخی از توافقات برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین‌های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و این فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می‌شوند.»

اجرای پروتکل متوقف می‌شود

خطیب‌زاده تاکید کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از امروز متوقف می‌شود.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در راستای ارائه فرصتی به آمریکاست، گفت: ما فرصتی به آمریکا ندادیم. آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا (امروز) متوقف می‌شود و همان طور که پیش از این گفتم برخی نظارت‌های ضروری در سه ماه آینده در چارچوب توافق پادمانی حفظ می‌شود.

نمایندگان زود قضاوت نکنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعتراض برخی از نمایندگان در ارتباط با توافق صورت‌گرفته بین ایران و آژانس و اعتقاد آنها مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته خلاف مصوبه مجلس است، گفت: قانون مجلس طبق الزام اجرایی می‌شود. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود. آنچه رخ داده، یک دستاورد فنی در چارچوب مصوبه مجلس است و مناسب است که برخی از دوستان زود قضاوت نکنند.

پیامی برای تبادل زندانی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط با آغاز مذاکرات بین ایران و آمریکا در ارتباط با بحث زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: پیام‌هایی از سفارت سوییس و برخی از وزرای خارجه به تهران رسید که طرف آمریکایی مایل است این موضوع انسانی را حل و فصل کند. پیام ما هم به همان طریق ارسال شده که پیشنهاد دکتر ظریف که دو سال پیش در حاشیه نشست سازمان ملل در مورد آزادی همه زندانیان ایرانی در مقابل محکومان ایالات متحده در ایران که مطرح شد سر جایش هست و همین مسیر می‌تواند ادامه پیدا کند.

پیشنهاد اروپا

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه نشست دیروز در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور آمریکا در مذاکرات موسوم به مذاکرات ایران و ۱+۵ و اینکه آیا آمریکا می‌تواند به سادگی به برجام برگردد، گفت: «ما نیت خود آقای بورل را می‌دانیم و این را در چارچوب تلاش‌های ایشان برای حفظ برجام می‌دانیم ولی در مورد اینکه آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال بررسی این موضوع هستیم. موضع ایران در مورد بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام روشن و مشخص است و ما روی تعهد آمریکا به برجام و رفع موثر تحریم‌ها تاکید داریم. در مورد پیشنهاد مطرح‌شده نظر خود را به دوستان اروپایی و دوستان‌مان در پکن و مسکو اعلام خواهیم کرد.»

پول‌های بلوکه شده

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین پیگیری‌های صورت گرفته در مورد بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی به کشور نیز گفت: در مورد بحث بدهی‌ها تحولاتی صورت گرفته است، مقامات کره تماس‌هایی را با سفارت ایران در سئول داشته‌اند. تماس‌هایی نیز با آقای عراقچی انجام شده اما هنوز به صورت عملیاتی اتفاقی رخ نداده است. در خصوص موضوع پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل نیز پیشرفت‌های بیشتری صورت گرفته و امیدواریم کار با سرعت بیشتری انجام شود و ما معتقدیم هنوز این مسیر به کندی طی می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 173617
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا