فرآیند اجرایی بازار متشکل ارزی از چه زمانی آغاز می شود؟

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر لزوم تشکیل هرچه سریعتر بازار متشکل ارزی، گفت: اگر بازار متشکل تشکیل شود ارز به قیمت مناسب خود می رسد و خود به خود شفافیت در این بازار ایجاد، رانت کم و سوءاستفاده ها کاهش می یابد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تحولات قیمتی این روزهای ارز به سیاست های دولت باز نمی گردد، افزود: این روزها صراف ها فعال نیستند و اقتصاد به صورت انقباضی تحت کنترل بوده که این موضوع سبب تحولات قیمتی در بازار شده، اما همچنان نرخ ارز واقعی نیست.

وی با تاکید بر اینکه بازار متشکل ارزی به اقتصاد ثبات می بخشد، ادامه داد: تشکیل این بازار رانت هایی که با واردات کالاهای اساسی از طریق ارز نیمایی ایجاد شده را کاهش می دهد، چراکه در سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالای اساسی با ارز نیمایی  وارد کشور شده که در توزیع آن مشکل داشته ایم.

اسماعیلی تاکید کرد: مجلس و کمیسیون اقتصادی از بانک مرکزی می خواهند که بازار متشکل ارزی سریعتر تشکیل شود تا صادرکنندگان ارز خود را در این بازار ارائه کنند، چراکه بسیاری از ارزهای صادراتی در حال حاضر به کشور باز نمی گردد.

وی با بیان اینکه با تشکیل بازار متشکل ارزی، قیمت دلاری که در سلیمانیه و دوبی تعیین می شد در این محل مشخص می شود، افزود: با افزایش مقدار ورودی دلار به بازار متشکل ارزی از سوی صادرکنندگان و نقش آفرینی سایر بازارها، قیمت واقعی ارز در این محل کشف می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از دولت خواسته ایم که سریعتر بازار متشکل ارزی را راه اندازی کند که براساس شنیده ها و صحبت هایی که با رییس کل بانک مرکزی داشته ایم به زودی و طی روزهای آینده فرآیند اجرایی آن آغاز می شود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 25667
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا