عقده‌گشایی مخالفان از روحانی و ظریف

به گزارش جهان صنعت نیوز: صبح روز گذشته، صحن علنی مجلس باز هم شاهد غرض‌ورزی مجلس یازدهمی‌ها با روحانی و کابینه‌‌اش بود و  سیدکاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گزارشی را با اتهاماتی از جمله موارد اعلامی «نقض، اجرای ناقص و استنکاف از اجرای اصل یکصد و سی و چهارم (۱۳۴) قانون اساسی و قوانین متعدد در موضوع عدم تصویب تمام یا بخشی ‌از مقررات و آیین‌نامه‌های اجرائی قوانین» قرائت کرد که نمایندگان با ۱۵۹ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن به ارسال آن گزارش به قوه‌قضاییه و شکایت از روحانی موافقت کردند. این اولین‌‌بار نیست که آنها دست به چنین تلاشی می‌زنند و آخرین بار هم نخواهد بود و حتی رییس کمیسیون اصل ۹۰ کوشید بر این آتش بدمد و در بیانیه‌ای مردم را به امضای شکایت از روحانی ترغیب کرد، اما تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.

** ظریف و غضب مخالفان

علاوه بر روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان هم به دلیل محبوبیت نزد مردم و امضای برجام، مورد خشم و غضب مخالفان برجام است و بدشان نمی‌آید حالا که دیگر مسوولیتی ندارد، به هر بهانه ممکن که شده این دیپلمات کهنه‌کار کشورمان را به محاکمه بکشانند تا حرفشان را مبنی بر خیانت ظریف در برجام به کرسی بنشانند. او که پیش از این یک بار دیگر به بهانه درز کردن فایل صوتی‌اش با خشم تندروهای اصولگرا و مخالفانش مواجه شده بود، حالا به دلیل اظهارات اخیرش در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس درخصوص بی‌اطلاعی از اضافه شدن عبارت «تعلیق» در متن برجام که البته از سوی مخالفانش مورد سوءاستفاده و بهره‌برداری سیاسی قرار گرفته بود، مورد تهدید دوباره قرار گرفته است.

ظریف در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend  یا تعلیق در متن برجام گفت: «من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention  نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که برجام را نخوانده باشم. ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری که ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی‌داریم و لغو می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود چهار یا سه بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود.»

اما برخلاف اظهارات ظریف، برخی مخالفانش با مسموم کردن فضا و برداشت گزینشی از سخنان او، دست به تحریف سخنان ظریف زده و در توئیت‌هایی با تیترهای غیرمنصفانه نوشتند که ظریف به عدم مطالعه متن برجام پیش از امضای توافق برجام اعتراف کرده است! این دروغ‌پردازی‌ها تا جایی پیش رفت که روز گذشته عضو هیات‌رییسه مجلس به دلیل آنچه «ترک فعل» نامید از شکایت نمایندگان از ظریف به قوه‌قضاییه خبر داد. مجتبی یوسفی، در واکنش به آنچه اعتراف ظریف مبنی بر بی‌اطلاع از آنچه در متن برجام آمده است، گفت: «این روزها شاهد اعتراف وزیر سابق امور خارجه درباره عدم توجه به مفاد برجام هستیم و در این شرایط باید خدا را شاکر باشیم که میدان با نظر ظریف پیش نرفت.»

عضو هیات‌رییسه مجلس متذکر شد: «دولت روحانی هشت سال وقت مردم را صرف برجام کرد و همه همتشان آن بود که برجام را به سرانجام برسانند اما با وجود این، وزیر خارجه روحانی حتی فرصت نکرد متن برجام را مطالعه کند. این در حالی است که ظریف همیشه مدعی بود که زبان دنیا را بلد است اما الان اعتراف می‌کند که حتی از متن برجام هم خبر نداشت!»

یوسفی با اشاره به شکایت مجلس از روحانی هم بیان کرد: «نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون اصل نود در حال بررسی ترک فعل‌های دولت روحانی هستند و تاکنون شکایت‌های متعددی از وزرا و شخص روحانی مورد بررسی قرار گرفته است و ما این گزارش‌ها را به دستگاه قضا ارائه دادیم.»

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: «حتما باید دولتمردان سابق چون ظریف به دلیل قصور و ترک فعل‌هایی که داشتند، پاسخگو باشند و ما پرونده قصور و کم‌کاری آنان را به قوه‌قضاییه ارسال می‌کنیم.»

** سوالاتی که بی‌جواب ماندند!

درباره شکایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از روحانی به دلیل ترک فعل سوالاتی در جامعه مطرح است. اول اینکه چرا کمیسیون اصل نود طی هشت سال گذشته به این مساله ورود نکرده است؟ چرا مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ در  ۱۶ سال گذشته و در زمان محمود احمدی‌نژاد به وظایف قانونی خودشان عمل نکردند؟

 

** برخی مسائل باید دور از مناقشات سیاسی و کشمکش‌های حزبی دنبال شود

البته درباره شکایت و محاکمه روحانی و ظریف نمایندگان نظرات متفاوتی دارند. برخی موافق و برخی مخالف این امرند. مثلا حسین نوش‌آبادی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است این اقدام واکنش مثبتی در افکار عمومی ندارد، اما کمال حسین‌پور نماینده پیرانشهر معتقد است که اقدام ظریف خلاف منافع ملی است و باید محاکمه شود.

حسین نوش‌آبادی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره طرح شکایت از روحانی و ظریف به قوه‌قضاییه گفت: «شکایت از آقای روحانی و  ظریف بازتاب و انعکاس مثبت و خوبی در جامعه ندارد و برخی مسائل بهتر است به دور از مناقشات و چالش‌های سیاسی و کشمکش‌های حزبی و گروهی دنبال شود.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در عین حال افزود: «اما اینکه یکی از مقامات رده بالای کشور مثل وزیر امور خارجه درباره بحث مهمی چون برجام، اعتراف می‌کند که عبارتی مثل «تعلیق» را در متن برجام ندیده است! موضوع مهمی است و باید بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده و چه مسائلی پیش آمده و چرا حالا چنین موضوعی را مطرح کرده است؟ در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، چرا در زمان خودش دقت نظر لازم را به خرج نداده است؟»

نوش‌آبادی تاکید کرد: «طرح این موضوع در حال حاضر دردی را دوا نمی‌کند و مشکل حل نمی‌شود، ضمن اینکه ممکن است بدبینی هم در افکار عمومی ایجاد کند که مسوولان رده بالای کشور نسبت به موضوعات مهمی مثل پیمان هسته‌ای تا این حد بی‌توجه هستند و وقت کافی اختصاص نمی‌دهند یا توجه لازم را ندارند. یا به حرف دیگری اعتماد می‌کنند و اگر کارشناسی بگوید این توافقنامه مشکلی ندارد، رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به حرف او اعتماد می‌کند و این اصلا خوب نیست.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «مدیران ارشد کشور باید نسبت به حوزه فعالیت خود اشراف کامل سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند تا چنین اتفاقی تکرار رخ ندهد.»

نماینده مردم تهران در عین حال تاکید کرد: «برخوردهای حقوقی، قضایی و جزایی این ماجرا در حال حاضر جایگاهی ندارد و بهتر است همکاران عزیز روی چنین مواردی متمرکز نشوند، چرا که بازتاب مثبتی در جامعه ندارد.»

نوش‌آبادی همچنین تصریح کرد: «به جای طرح شکایت و پرداختن به این موارد و صرف انرژی و هزینه بیت‌المال و صرف وقت جامعه در این باره، باید مساله را آسیب‌شناسی کرد که چرا چنین اتفاقی افتاده است تا جلوی تکرار موارد مشابه آن گرفته شود.»

**  ظریف دروغ می‌گوید!

اما کمال حسین‌پور نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس که از مخالفان دولت پیشین است، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره اظهارات اخیر ظریف، بدون رعایت انصاف و بر اساس آنچه در رسانه‌های مخالف جریان فکری ظریف منتشر شده است، گفت: «آقای ظریف به عنوان کسی که سال‌های زیادی در دستگاه دیپلماسی کشور حضور داشته، باید توجه ویژه‌ای به موارد حساس داشته باشد، چرا که موضوع هسته‌ای و برجام یک مساله ملی و بسیار بااهمیت برای ما است.»

این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم اضافه کرد: «همه افتخار دولت تدبیر و امید توافق بین‌المللی برجام بود. اما حالا وزیر امور خارجه دولت روحانی و رییس تیم مذاکره‌کننده‌ای هسته‌ای کشور که مسوول امضای این توافق بوده است، اعتراف می‌کند که به این موضوع دقت لازم را نداشته و متوجه اضافه شدن کلمه تعلیق در متن برجام نشده است و کارشناس مربوطه اضافه شدن این عبارت به متن برجام را به او اطلاع نداده است!»

حسین‌پور با زیر سوال بردن اظهارات ظریف ادامه داد: «چطور ممکن است وزیری بعد از سال‌ها وزارت و حضور در عرصه‌ها و مجامع بین‌المللی و انجام امور دیپلماسی بگوید که در آن مقطع متوجه اضافه شدن کلمه تعلیق در متن برجام نشده‌ام؟! این بهانه غیرقابل باور و پذیرش است.»

او ظریف را متهم به دروغگویی کرد و افزود: «ما معتقدیم که آقای ظریف همان زمان هم متوجه این عبارت شده است. یعنی این کلمه را دیده اما انکار کرده و به روی خودش نیاورده است.»

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس یازدهم بر محاکمه ظریف تاکید کرد و خواستار «ارجاع پرونده شکایت از او به قوه‌قضاییه» شد.

او ادامه داد: «ارجاع شکایت و ترک فعل از آقایان روحانی و ظریف به قوه‌قضاییه و محاکمه آنها امر درستی است، چراکه بحث منافع ملی و عزت و اقتدار ملی در میان است.»

حسین‌پور ادامه داد: «دولت قبل هشت سال همه امور کشور را به بهانه برجام تعطیل کرد و فعالیت سانتریفیوزها را خواباند و گفت برجام داریم، اما برجام هم با یک امضای ترامپ حذف شد. بنابراین موافق شکایت از ظریف به قوه‌قضاییه هستم.»

اگر چه مقامات ارشد کشور باید همواره آمادگی پاسخگویی به مردم در قبال عملکرد خود را داشته باشند و موانع و مشکلات و عوامل بازدارنده‌ای که مانع از اجرای صحیح وظایف قانونی‌شان شده است را به مردم معرفی کنند و اگر قصوری در این باره رخ داده است باید در محضر مردم محاکمه شوند، اما این مساله در حالی به عدالت نزدیک است که شامل همه دولت‌ها شود و گروهی با هدف انتقام‌گیری و سیاسی‌بازی، جریان مقابل خود را به مسلخ و محاکمه نکشانند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 221472
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا