عقب ماندگی اوراق سلف نفتی از تورم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   فروش اوراق نفتی که در واقع همان گزینه گشایش اقتصادی وعده داده شده توسط دولت و مجلس بود موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی از کارشناسان اقتصادی این اقدام را به عنوان بار مالی برای دولت آینده تلقی می کنند که البته گشایش ویژه ای هم در شرایط کنونی اقتصادی در پی نخواهد داشت و برخی دیگر نیز از این طرح استقبال کرده و فروش اوراق نفتی را کمک به تامین کسری بودجه از طریق جمع آوری نقدینگی سرگردان می دانند که عاقبت به کاهش تورم منجر خواهد شد.


بر این اساس اطلاعیه منتشر شده روی سایت کدال نشان می دهد که روز یکشنبه ۲۶ مرداد، ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران در بورس انرژی عرضه خواهد شد. در این دور از عرضه، قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است. بر مبنای این اطلاعیه، اوراق سلف نفتی دو ساله بوده و سر رسید قرارداد ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است. همچنین حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است. بر اساس این اطلاعیه، حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه معاملات ثانویه این اوراق آغاز می شود. گفتنی ست ساعت معاملات ثانویه نیز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ دقیقه روزهای کاری بازار سرمایه تعیین شده است .

حقوقی ها مشتریان اصلی اوراق نفتی

بر اساس آنچه در اطلاعیه شرکت ملی نفت ایران آمده است، اوراق سلف نفتی دولت دو ساله و با سود ۱۹ درصد تعیین شده که تا پایان دوره نیز سودی برای این اوراق پرداخت نخواهد شد. برخی کارشناسان اقتصادی هدف دولت از پیش گرفتن این روال را جلوگیری از رقابت اوراق نفتی با اوراق ریالی دولت دانسته اند. اما آیا بازده ۱۹ درصدی برای اوراق سلف نفتی خواهد توانست نظر سرمایه گذاران را در بازار سرمایه پربازده امروز جلب کند؟ در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازده ۱۹ درصدی به شدت زیر تورم است به «جهان صنعت نیوز» می گوید: چنین رقمی در واقع بسیار زیر بازده مورد انتظار مردم است و بر همین مبنا فکر می کنم اشخاص حقیقی و سرمایه گذاران حقیقی بازار سرمایه از این اوراق استقبال زیادی نکنند. حسین خزلی می افزاید: به عقیده من این طرح بیشتر مورد توجه حقوقی ها، بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت خواهد بود و آنها هستند که این اوراق را خریداری خواهند کرد.

عملکرد ضعیف اوراق در اقتصاد خانوارها

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین درباره پیشینه استقبال مردم از عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تصریح می کند: اگر مردم را سرمایه گذاران حقیقی و اشخاص حقیقی بازار سرمایه بدانیم باید بگوییم که تا کنون گرایش زیادی به خرید اوراق نداشته اند زیرا همان طور که گفتم تورم اقتصاد کشور خیلی بیشتر از بازدهی اوراق بوده و خرید اوراق با درآمد ثابت جبران عقب افتادگی تورمی آنها را نمی کرده است. خزلی تاکید می کند: مردم تا کنون توانسته اند در کسب و کارهای شخصی  خود یا سایر زمینه های سرمایه گذاری مانند ملک، طلا، ارز و بورس بازده بیشتری کسب کنند.

جذابیت های بازار بدهی برای مشتریان خاص

حسین خزلی همچنین با اشاره به جذابیت ذاتی معاملات کالاهایی مانند نفت، اظهار می کند: بازار بدهی در دنیا بازار بسیار بزرگی است؛ در واقع این بازار ده ها برابر بازار سهام است. او اضافه می کند: با این حال، این بازار جذابیت های خود را برای «مشتریان خود» دارد که عمدتا بانک ها، صندوق ها، شرکت های تامین سرمایه، صندوق های بازنشستگی و محل هایی با منابع عظیم پولی هستند که هدف توزیع ثروت و ریسک را دنبال می کنند. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 129763
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا