عقب‌ماندگی در ژئوتوریسم معادن

به گزارش جهان صنعت نیوز: واژه ژئوتوریسم در۱۰ سال اخیر در جهان باب شده و توجه به زیبایی‌ها و منابع طبیعت بی‌جان به عنوان میراث طبیعی کشورها مورد توجه دولت‌های اروپایی و چین وحتی عربستان و کشورهای عربی منطقه قرار گرفته است اما با این حال کشور ما اگرچه از پتانسیل‌های قابل‌توجهی در این خصوص برخوردار است اما نتوانسته در این راستا موفقیتی کسب کند.


این در حالی است که  با توجه به بکر بودن کشور از لحاظ میراث طبیعی و پدیده‌های جذاب طبیعت زنده و غیرزنده و پیشینه بسیار طولانی و تنوع معدنکاری فلزی و غیرفلزی و استخراج سنگ تزیینی و کانی‌های قیمتی در مقایسه با تعدد میراث فرهنگی کشور، شناسایی و بها دادن به پدیده‌های ژئوتوریسمی کشور در جهت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در کنار بهره‌برداری از معادن‌، امری اجتناب‌ناپذیر است .

در همین راستا کارشناسان باور دارند مناطقی مانند  قشم که  به عنوان یکی از ژئوپارک‌های جهانی  نیز شناخته شده است، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.  جالب است که جزیره  قشم از ۲۳ کشور دنیا بزرگ‌تر است، حدودا وسعت آن ۵/۲ برابر سنگاپور و بحرین است اما قشم کجا و سنگاپور کجا! درواقع سیاستگذاری مناسب در این جزیره می‌تواند رشد اقتصادی را به ارمغان بیاورد. البته برای رسیدن به این مهم به صدای واحد و سیاستگذاری در یک راستا با بررسی تمامی جوانب نیاز داریم. به این معنا که تا زمانی که هر یک از سیاستگذاران نظر خود را بدون داشتن داده‌ها و اطلاعات علمی تحمیل کنند‌، نتیجه همانی می‌شود که می‌بینیم.

آن‌طور که فعالان حوزه معدن می‌گویند،  می‌توان به سازندهای زمین‌شناسی و معدنی قشم توجه بیشتری کرد و با بهره از تحصیلکرده‌های معدن و زمین‌شناسی و سازمان‌های مربوطه همچون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و پژوهشکده علوم زمین در کشور به رشد اقتصادی منطقه کمک کرد. با تمرکز بر سازندهای زمین‌شناسی می‌توان بر بحث ژئوتوریسم تمرکز کرد تا از چنین جزایری که در کشور داریم، استفاده بهینه ببریم.

در این خصوص مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی در جریان رونمایی از مستند زمین‌شناسی قسمت سوم از مجموعه مستند رخساره زمین: «قشم، جزیره پدیده‌ها»،  به «جهان‌صنعت» گفت: باید با ساخت فیلم و مستند علمی بتوانیم چنین مناطقی را به کل دنیا بشناسانیم. ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم که متاسفانه نتوانسته‌ایم آنچنان که باید از آنها استفاده کنیم. به طور مثال تا به امروز می‌توانستیم با تمرکز بر این جزیره راه ورود دوستداران و گردشگران را باز و مناطق مختلف زیبای زمین‌شناسی را به دنیا نشان دهیم، ضمن اینکه از آن درآمدزایی کرده و به اقتصاد مردم این منطقه کمک کنیم.

کامبیز مهدیزاده،  با بیان اینکه مدیریت نفتی سیاه و کثیف است، گفت: باید روی نیروی جوان تمرکز و به آن اعتماد کرد و از وابستگی به اقتصاد نفتی فاصله گرفت. نفت بلای سیاه است که به کشور ما آسیب زده است و در این روند ما باید از این حوزه اجتناب کنیم. در این رابطه باید از کشورهایی که منابع نفتی داشته و از آن برای فعالیت اقتصادی بهره نبرده‌اند ازجمله نروژ‌ بیاموزیم. نه اینکه تا درآمد نفتی زیاد می‌شود، خرج کسری اقتصاد کشور شود.

اقتصاد ایران چاق شده است

او با اشاره به اینکه اقتصاد ایران به شدت تنبل و چاق شده است، تصریح کرد:  امروز ما باید به سمت فناوری و نوآوری پیش برویم و سعی کنیم از راه‌های دیگری غیر از نفت درآمدزایی کنیم. یکی از این راه‌ها تمرکز بر ژئوتوریسم است که به کمک آن می‌توان زیبایی‌های بی‌کران ایران را به نمایش گذاشت.

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه قشم جزیره گنج‌ها و رنج‌هاست، گفت: با اینکه این منطقه پتانسیل‌های زیادی دارد و یکی از زیباترین جزیره‌های جهان شناخته شده است اما تاکنون نتوانسته‌ایم دستاوردهای زمین‌شناسی آن را به درستی معرفی کنیم و تنها به نفت چسبیده‌ایم. حال اگر نتوانیم از جزیره‌ای که از چندین کشور بزرگ‌تر است درآمدزایی کنیم به طور حتم به عقب برمی‌گردیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه امروز جنگ به شکل اقتصادی درآمده گفت: ما باید  در عرصه نوآوری و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. به‌طور حتم کشوری می‌تواند پیشرفت کند که اقتصاد قوی داشته باشد. موتور حرکت اقتصاد با تکیه بر دلار نفتی فعال نمی‌شود بلکه این مهم با تکیه بر سرمایه‌گذاری بر موارد مختلف است که می‌تواند پیش برود.

او تصریح کرد: وظیفه ما است که جاذبه‌های کشور را به ایرانی‌ها و کل دنیا معرفی کنیم تا مردم با آنها آشنا شده و به رونق مناطق مختلف کشور کمک شود.

ایران بهشت زمین‌شناسی است

در ادامه این نشست علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران بهشت زمین‌شناسی است و ما هر جای کشور می‌رویم از شمال تا جنوب و شرق به غرب بسیار زیبا و سرشار از پدیده‌های زمین‌شناسی و معدنی است.

وی ادامه داد: سازند آقاجاری در قشم‌ رخنمون زیادی داشته و در برخی نقاط قشم تجمع صدف‌ها دیده می‌شود که از آن کوه تشکیل شده است. درواقع جزیره قشم از ۳ سازند تشکیل شده که قسمت اعظم آن سازند آقاجاری و دیگری سازند بختیاری است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: قشم ژئوپارک جهانی بوده که در یونسکو به ثبت رسیده است و درحال حاضر نیز ژئوپارک طبس نیز در حال بررسی است و امیدواریم دومین ژئوپارک ایران نیز به ثبت جهانی برسد.

بهره از ظرفیت‌ها در راستای منافع ملی

همچنین داود میرشکار مدیر کل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در آیین رونمایی از این مستند گفت: تنوع زیستی جزیره بسیار چشم‌نواز است و بسیاری از مستندسازان حرف برای گفتن دارند. به گفته وی، می‌توان از  ظرفیت‌های قشم برای منافع کشور استفاده کرد. اگر فعالیت‌های توسعه‌ای را همگام با فعالیت‌های محیط‌زیستی داشته باشیم تبدیل به فرصت می‌شود و آیندگان ما را با نگاه دیگر خواهند دید. میرشکار افزود: باید از دانش بومی استفاده کنیم تا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

در ادامه سیدرضا ‌هاشمی، مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش‌های اقتصادی اضافه کرد.  وی بیان کرد: کلیدی‌ترین مفهوم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است. البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسوولان و مردم داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد اما متاسفانه این مفهوم تعریفی متفاوت بین مدیران دارد و تا زمانی که این تعریف یکسان نباشد نمی‌توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.

مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است قشم یکی از مناطقی است که در حوزه زمین‌شناسی ایران مورد توجه علاقه‌مندان است. این منطقه نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز طرفدارانی دارد تا آنجاکه قشم  به عنوان یکی از ژئوپارک‌ها در یونسکو به ثبت رسیده است و ارزش جهانی دارد. ازآنجاکه قشم پتانسیل و جذابیت‌های زیاد زمین‌شناسی را در خود جای داده به این ترتیب انتظار می‌رود که مسوولان مربوطه اقدامات لازم را برای رونق اقتصادی این منطقه و کمک به معیشت مردم محروم انجام دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 206189
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا