عزم پکن برای الحاق تایوان به خاک چین

به گزارش جهان صنعت نیوز: شی جین‌پینگ در این خصوص گفت: جدایی‌طلبی و استقلال تایوان بزرگ‌ترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر برای یکپارچگی ملی محسوب می‌شود. چین در حال حاضر مشغول جشن گرفتن در یکی از بزرگ‌ترین تعطیلات ملی در این کشور یعنی انقلاب «شین‌های» است که آخرین سلسله امپراتوری را در سال ۱۹۱۱ سرنگون کرد و سبب آغاز دوره چین مدرن شد. رییس‌جمهوری چین از این فرصت برای بیان این موضوع نیز استفاده کرد که چین بیش از پیش قدرتمند شده و الحاق تایوان امری اجتناب‌ناپذیر است.


رییس‌جمهوری چین متعهد شد تا اتحاد مجدد با تایوان را محقق کند، با این حال مستقیما به استفاده از زور اشاره‌ای نداشت، آن هم یک هفته بعد از تنش‌ها با این جزیره مورد ادعای چین که نگرانی بین‌المللی را برانگیخت. شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، در تالار بزرگ خلق گفت‌ مردم چین سنتی باشکوه در مخالفت با جدایی‌طلبی دارند.

او در سالروز انقلابی که به سقوط آخرین سلسله امپراتوری در ۱۹۱۱ منجر شد، گفت: جدایی‌طلبی استقلال تایوان بزرگ‌ترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر پنهان برای جوانسازی ملی است. اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز بهتر کلیات منافع مردم تایوان را تامین می‌کند، اما چین از حاکمیت و اتحاد خود دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری چین تاکید کرد: هیچ کس نباید اراده بی‌شائبه، عزم راسخ و قدرت مردم چین را در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دست کم بگیرد. وظیفه تاریخی اتحاد دوباره کامل سرزمین مادری باید محقق شود و قطعا محقق خواهد شد. لحن شی جین‌پینگ نسبت به ژوئیه که گفته بود هرگونه تلاش برای استقلال رسمی تایوان را سرکوب می‌کند، نرم‌تر شده بود. او همچنین در سال ۲۰۱۹ مستقیما تهدید به استفاده از زور برای بازگرداندن این جزیره تحت کنترل چین کرده بود. نیروی هوایی چین در روزهای گذشته نفوذهایی به منطقه دفاع هوایی تایوان داشت اما شی در سخنانش به آن اشاره‌ای نکرد.

شی جین‌پینگ تاکید کرد: برای تحقق رستاخیز بزرگ و شکوفایی دوباره ملت چین، انتخاب مسیر اساسی‌ترین مساله است. مسیر سوسیالیسم با ویژگی‌های چین تنها راه درست برای تحقق رستاخیز بزرگ ملت چین است. برای تحقق این هدف باید بر تلاش‌های قهرمانانه مردم چین تکیه کنیم. وی تاکید کرد: باید قاطعانه بر هر گونه خطر و چالش بزرگ که ممکن است مانع روند رستاخیز بزرگ ملت چین شود، فائق آییم و از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود دفاع کنیم.

رییس‌جمهوری چین گفت: در وجود ملت چین هیچ ژنی برای حمله و استیلاجویی بر دیگران وجود ندارد. مردم چین نه تنها امیدوار به پیشرفت خوب خود هستند بلکه امیدوارند مردم همه کشورها بتوانند زندگی شاد و آرام داشته باشند. چین علاوه بر تلاش برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک و تکمیل نظام مدیریت جهان، ارزش‌های مشترک انسانی مانند صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی و آزادی را ترویج می‌کند. چین همچنین با تقویت همبستگی با مردم دیگر کشورهای جهان، برای مقابله مشترک با سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی سیاسی تلاش خواهد کرد و برقرارکننده صلح در جهان، مشارکت‌کننده در توسعه جهانی و مدافع نظم بین‌المللی خواهد بود.

شی جین‌پینگ گفت: علت به وجود آمدن مساله تایوان ضعف و آشفتگی است و مطمئنا با رستاخیز ملت چین حل خواهد شد. وظیفه تاریخی حفظ یکپارچگی و اتحاد کامل چین باید انجام شود و قطعا نیز انجام خواهد شد!اندکی پیش از سخنان او، سو تسنگ-چانگ، نخست‌وزیر تایوان تاکید کرد که چین در حال قدرت‌نمایی است و تنش منطقه‌ای ایجاد می‌کند. او گفت: برای همین است که کشورهای معتقد به آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و بر پایه ارزش‌های مشترک، همگی با یکدیگر کار می‌کنند و مدام هشدار می‌دهند که چین نباید به تایوان حمله کند.

در همین حال مقام‌های چین از ایالات متحده خواستند تا به روابط نظامی با تایوان پایان دهد. پیش از این گزارش‌هایی درباره استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در این جزیره خودگردان برای تقویت نیروهای آن منتشر شده بود.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفت که آمریکا باید به حساسیت بالای درگیری چین- تایوان اذعان کند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، وقتی از ژائو درباره این گزارش‌ها سوال شد، گفت: چین تمام تدابیر ضروری برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را به کار می‌گیرد. پنجشنبه گذشته وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که ده‌ها نیروی عملیاتی ویژه آمریکا در حال اجرای عملیات‌های آموزشی مخفیانه در تایوان هستند و این کار دست کم برای یک سال ادامه داشته است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 220648
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا