عراقچی: جهان نسبت به حفظ و اجرای برجام مسئولیت دارد

جهان صنعت نیوز: عراقچی روز یکشنبه در کنفرانس خبری بعد از نشست مشورتی با همتای چینی خود در پکن با اشاره به اینکه امروز در نشست مشورتی با همتای چینی خود در مورد جنبه های مختلف برجام گفت و گو و رایزنی کردیم گفت: ما همواره با دوستان چینی از ابتدای برجام در ارتباط بودیم و همیشه با آنها در مورد موضوعات مربوط به برجام مشورت کردیم.


او تصریح کرد برجام یک توافق منطبق با شورای امنیت است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این توافق بین المللی را تصویب کرده است و تصمیم آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای خروج از این توافق نامه بین المللی، نقض مصوبه شورای امنیت است.

عراقچی تصریح کرد آمریکا نه تنها از این توافق بین المللی خارج شده است بلکه سایر کشورهای باقی مانده در برجام را نیز تحت فشار قرار داده تا از این توافق نامه خارج شوند و این اقدام برای سایر کشورها غیرقابل پذیرش است تا قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را نقض کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچکس نباید ایران را به خاطر کاهش تعهداتش در برجام زیر سئوال ببرد آژانس بین المللی انرژی هسته ای به عنوان یک منبع مسئول در این حوزه بارها و بارها به وضوح پایبندی کامل ایران در مورد رعایت برجام و مسایل هسته ای را تایید کرده است.

عراقچی تصریح کرد: در حقیقت علیرغم خروج آمریکا از برجام و عدم تامین منافع ایران به دلیل اجرای این توافق، ایران قبل از اینکه کاهش تعهدات خود را در برجام آغاز کند به مدت یک سال در برجام باقی ماند.

وی تاکید کرد کاهش تعهدات ایران در قالب برجام به معنای خروج ایران از این توافقنامه نیست بلکه نجات این توافق نامه است و بر اساس ماده ۳۶ این توافق نامه، طرف ها توانایی سازماندهی ساز و کار حل اختلافات برای چنین مسایلی را دارند.

عراقچی افزود: در عین حال ما از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک همه طرف ها به ویژه چین برای یافتن راه حل های موثر به منظور خروج از بحران برجام استقبال می کنیم  زیرا معتقدیم نجات برجام به خودی خود یک موفقیت مهم دیپلماتیک چند جانبه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از چین به عنوان یک شریک استراتژیک نام برد و گفت: دو طرف همانند گذشته در آینده نیز همکاری های استراتژیک خود را در موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله در زمینه برجام و حل مشکلات فعلی ادامه خواهند داد.

این مقام بلند پایه وزارت خارجه ایران افزود: امروز ما دو طرف در مذاکرات خود ضمن تاکید بر تقویت روابط و همچنین افزایش گفت و گو و رایزنی های کارشناسی در مورد مسایل مختلف، توافق کردیم در آینده نیز این گفت و گوها را ادامه دهیم.

او ضمن قدردانی از دولت و معاون وزیر خارجه چین که ترتیب این نشست خبری و همچنین نشست مشورتی را داده اند گفت: معتقدیم که ادامه همکاری ها بین ایران و چین به نتایج خوبی خواهد رسید و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری های خود با چین هستیم.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (شنبه) به دعوت همتای چینی و به منظور برگزاری نشست مشورتی با معاون وزیر خارجه چین وارد پکن شد.

نشست مشورتی مشترک ایران و چین در مورد برجام، امروز یکشنبه با حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با هدف بررسی آخرین تحولات برجام و پیرامون آن در پکن برگزار شد.

در این نشست همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در سطح معاونان وزیر در وین برگزار می شود بحث و گفت و گو شد، در کمیسیون مشترک برجام آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از سوی همه طرف ها بررسی می‌شود.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 65954
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا