عبور پرقدرت بورس از ایستگاه ۱ و نیم میلیون واحد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در پایان معاملات میزان نقدینگی صف‌های خرید ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شد که نشان از آغاز موج جدید نقدینگی به سوی بازار سرمایه است. در حالی که افت و خیزهای شاخص در روزهای گذشته ظن آغاز اصلاح بازار را ایجاد کرده بود با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که ورود نقدینگی جدید به بورس، اجازه اصلاح عمیق و طولانی‌مدت را به بازار سهام نمی‌دهد.


بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با رشد دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۶۴۹۱۱ واحد صعود معادل ۳۸/۴ درصد به یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۵۰ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی – ارزشی» با ۱۷۱۸۶ واحد افزایش معادل ۳۸/۴

درصد به ۴۰۹ هزار و ۵۵۶ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با ۱۸۲۸۸ واحد رشد معادل ۲۱/۴

درصد به ۴۵۳ هزار و ۴۰ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با ۱۲۰۵۷ واحد افزایش معادل ۲۱/۴

درصد به ۲۹۸ هزار و ۶۵۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۹۶۲۵ واحد افزایش معادل ۵۸/۴ درصد به دو میلیون و ۴۸ هزار و ۵۶۶ واحد، شاخص بازار اول با ۴۸۱۱۸ واحد ۶۴۰۵۱ معادل ۳۱/۴ درصد به یک میلیون و ۱۶۴ هزار ۳۱۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۸۵۷۴ واحد صعود معادل ۴۹/۴ درصد به دو میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۲۴ واحد رسید. از سوی دیگر روز سه‌شنبه هفت نماد «فارس با ۴۳۳۷ واحد، فولاد با ۴۲۳۰ واحد، فملی با ۳۷۴۸ واحد، شستا با ۲۷۴۱ واحد، کگل با ۱۸۴۷ واحد، شپنا با ۱۷۳۴ واحد و تاپیکو با ۱۶۴۹ واحد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «زغال‌سنگ با ۲۱۶۱ واحد صعود معادل ۵۴/۷ درصد به ۳۰ هزار و ۸۳۷ واحد، زراعت با ۲۱۴۶۸ واحد افزایش معادل ۳۱/۷ درصد به ۳۱۵ هزار و ۷۶ واحد، غذایی به جز قند با ۵۱۰۹ واحد رشد معادل ۷۲/۶ درصد به ۸۱ هزار و ۱۳۳ واحد، اداره بازارهای مالی با ۱۲۳ واحد افزایش معادل ۴۶/۴ درصد به دو هزار و ۲۷ واحد، خودرو با ۱۸۹۲۱ واحد صعود معادل ۳۸/۵ درصد به ۳۷۰ هزار و ۹۵۲ واحد، محصولات چرمی با ۳۰۴۹ واحد رشد معادل ۵ درصد به ۶۴ هزار و ۴۹ واحد، وسایل ارتباطی با ۵۲۱۹ واحد افزایش معادل پنج درصد به ۱۰۹ هزار و ۷۰۰ واحد» رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته  بازار سهام مشخص می‌کند قیمت سهام نمادهای «غپاک، ختوفا، خاهن، بورس، زپارس، غشاذر و زمگسا» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «انرژی، قصفها، کفپارس، فاما، پاسا، قپیرا و کبورس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب در پایان داد و ستدهای روز گذشته بورس در یک میلیون و ۱۵۹ هزار نوبت معاملاتی، پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

نقدینگی بالا اجازه اصلاح عمیق نمی‌دهد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نقدینگی بالایی که در بازار سهام وجود دارد اجازه اصلاح عمیق به شاخص را نمی‌دهد. از این رو به سهامداران توصیه می‌شود از فرصت‌ها برای اصلاح پرتفوی خود استفاده کنند. ابراهیم خلیلی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه هر رشدی در همه بازارها به ویژه بازار سرمایه نیاز به اصلاح و استراحت دارد، گفت: این موضوع امری طبیعی است که شاخص بورس که از ارتفاع یک میلیون واحد تا مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بدون وقفه و استراحت پیش رفته، در نقطه‌ای اصلاح و استراحت کند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب که هر چقدر صعود شاخص بورس بیشتر باشد به همین میزان اصلاح آن نیز عمیق‌تر خواهد بود، اذعان کرد: البته به لطف نقدینگی خوبی که در بازار سرمایه به دلایل مختلف حضور دارد، این روند اصلاحی کوتاه‌مدت است و عمیق نیست. ضمن اینکه در فرآیند اصلاح بازار سهام اصطلاحا دست به دست شدن سهام و تغییر و اصلاح پرتفو اتفاق می‌افتد که این موضوع خود به کف‌سازی جدید شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها کمک می‌کند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه به ویژه به دلیل حمایت‌هایی که دولت و مجلس از این بازار می‌کنند و نقدینگی خوبی که در تالار شیشه‌ای حضور دارد، فرآیند اصلاح و استراحت بازار جای نگرانی ندارد، افزود: روند کلی بازار سرمایه در هفته‌های آینده صعودی و رو به رشد خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین این روزها شاهد حجم بالای معاملات هستیم که این موضوع نیز به نوعی تاییدکننده روند اصلاحی کوتاه بازار و در پی آن ادامه روند رو به رشد و صعودی شاخص و قیمت‌ها در روزهای پیش‌رو است. وی با تاکید بر اینکه نقدینگی خوبی که در بازار حضور دارد اجازه اصلاح عمیق به شاخص نمی‌دهد، اذعان کرد: بنابراین به سهامداران پیشنهاد می‌شود از فرصت‌هایی که روزهای معمولی و اصلاحی می‌دهد، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود استفاده کنند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام و سرمایه‌گذاران حاضر در آن هوشمند هستند و به هر موضوعی در اقتصاد به ویژه تورم و افزایش نرخ ارز خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند بنابراین با توجه به تورمی که در اقتصاد حضور دارد، نباید چشم‌انداز رکود و ریزش شدیدی در بازار سرمایه را ترسیم کرد.

بازدهی‌های صفر را شناسایی کنید

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نحوه و زمان اصلاح به اختلاف بین ارزش ذاتی و قیمت روز سهام برمی‌گردد. هر چه قیمت ذاتی بیشتر، تداوم پایدار و سرعت بیشتر در اصلاح به وجود می‌آید. فردین آقابزرگی در خصوص اصلاح‌های اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌هایی هستند که از ابتدای سال ۹۹ تا امروز بازدهی صفر داشته و هیچ توجهی به آنها نمی‌شود، از سوی دیگر شرکت‌های پالایشگاهی و خودرویی‌ها با نوسان مثبت نیز در حال فعالیت هستند. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خاطرنشان کرد: نحوه و زمان اصلاح به اختلاف بین ارزش ذاتی و قیمت روز سهام برمی‌گردد، هر چه قیمت ذاتی بیشتر، تداوم پایدار و سرعت بیشتر در اصلاح به وجود می‌آید.  وی افزود: بازار نسبت به پنج تا ۱۰ سال اخیر، پرعمیق و وسیع‌تر شده بنابراین این نحوه اصلاحات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین به سرعت رشد قیمت سهام در گذشته و نحوه اصلاح وضعیت فعلی آن متناسب با اطلاعاتی اثر‌گذار در وضعیت عملیات سودآوری شرکت‌ها برمی‌گردد. آقابزرگی همچنین به بنیه مالی صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار اشاره داشت و گفت: کل این بنیه مالی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که نصف ارزش معاملات روزانه بازار است، بنابراین نمی‌توان حساب ویژه‌ای بر این حمایت‌ها باز کرد. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شوک‌های ناخواسته و مسائل روانی واردشده به بازار‌های مالی نیز اظهار کرد: در این شرایط نیاز به حمایت وجود دارد اما در حال حاضر اگر بخواهیم تناسبی در این سطح از اختلاف بین ارزش ذاتی و ارزش روز سهام صورت گیرد، کاری غیراقتصادی و غیرعاقلانه خواهد بود.

ایجاد انگیزه خرید برای سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل شرایط کنونی بازار سهام اظهار کرد: بازار خرید سهام در اصلاح به سر می‌برد و با توجه به اینکه طی سه روز قیمت‌ها منفی شده بود، روز گذشته مجددا انگیزه خرید ایجاد شد. همایون دارابی گفت: بازار متناسب با خرید سهام در قیمت‌های پایین قرار داشت که روز گذشته هم این رقابت در بازار دیده شد و شاخص به راحتی از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد.  این کارشناس بازار سرمایه سهام ارزنده این روز‌ها را گروه صادرات‌محور عنوان و تصریح کرد: شرکت‌هایی که ارز صادراتی در اختیار دارند، همچنین بانک‌ها و هلدینگ‌هایی که از فرصت‌های بازار استفاده کرده و در حال بهینه‌سازی پرتفوی خود هستند، شرکت‌هایی که در واقع نرخ فروش یا تغییر جدی را برای آنها متصور هستیم همگی می‌توانند ارزنده باشند. وی همچنین در بررسی تاثیرات دلار بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دلار به خوبی مدیریت شد و نشان داد که حضور در بازار دلار، بازدهی خاصی برای سرمایه‌گذاران نداشته و یکی از اشتباهات می‌تواند سرمایه‌گذاری در بازار ارز باشد.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آنچه اتفاق می‌افتد در حد حداکثر تورم بوده و با این هدف که مزیت‌های صادراتی ایران دچار مشکل نشود، به نظر می‌رسد که یک برنامه بازارگردانی قوی روی دلار در حال انجام بوده که دلار در حالت تورم مدیریت‌شده و فرصت صادراتی شرکت‌ها کاهش پیدا نکند.  دارابی در پایان اضافه کرد: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند همچنان بازار سهام و همچنین بازار املاک به خصوص ساخت‌وساز می‌تواند ارزنده‌تر باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 118260
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا