عارف مستقل کاندیدا می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این مطلب را می‌توان از اظهارات دیروز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران فهمید. آنجا که در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» از علت دعوت نشدن عارف به نهاد اجماع‌ساز جدید حرف زده و می‌گوید: «آقای عارف دعوت نشدند و دلیلش هم شاید این بود که آقای عارف به تنهایی تصمیم گرفتند کاندیدا شوند.»

حال باید دید ورود مستقل عارف به انتخابات پیش‌رو چه نتیجه‌ای دارد؟ آیا موجب تغییراتی در رویکرد و وضعیت اصلاح‌طلبان می‌شود یا اینکه عارف در صورت ورود مستقل شانس موفقیت خواهد داشت؟

این سوالات را از چند نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا پرسیدیم که نظرات‌شان به شرح زیر است:

عاقل‌تر از آن است که چنین کند

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس: آقای عارف باید عاقل‌تر از این باشد که این مسیر را انتخاب کند. به عنوان یک برادر دلسوز به ایشان نصیحت می‌کنم و می‌گویم که با این کار به اصلاح‌طلبان ضربه نزند. اگر هم مستقل وارد شود به معنی این است که از اصلاح‌طلبی خارج شده است. البته بعید هم می‌دانم این کار را انجام دهد اما اگر نهایتا چنین تصمیمی بگیرد، رای نخواهد آورد.

شانس پیروزی ندارد

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: معلوم نیست آقای دکتر عارف در این شرایط سخت که هم فضای انتخابات سرد است و هم رقیب سرسختی مثل شورای نگهبان پیش‌روی اصلاح‌طلبان است، با کدام پشتوانه و انگیزه تصمیم گرفته از اصلاح‌طلبان جدا شود و مستقل عمل کند. البته دلیلش را می‌توان حدس زد. احتمالا پی برده که در این تشکل اجماع‌ساز جدید، شانس آن را ندارد که مورد اجماع قرار گیرد و خواسته مستقل عمل کند. به نظر من اما در صورت این کار شکست سختی را پیش رو خواهد داشت.

نه به مصلحت عارف است نه اصلاح‌طلبان

حسین انصاری‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس: همه اصلاح‌طلبان واقعی و اسمی باید به صورت متحد عمل کرده و سیاست خود را روشن کنند. تک‌روی کاملا اصلاح‌طلبی و برخلاف مصلحت خود آقای عارف است. اگر او پایگاهی دارد که من معتقد هستم ندارد، باید در کنار اصلاح‌طلبان عمل کند. حرف‌های ناهماهنگ با هم ذهن مردم را خراب می‌کند.

فردگرایی از سوی عارف یا هر فرد دیگری پذیرفته نیست. به خصوص در شرایط فعلی که دیدیم در انتخابات قبلی میزان مشارکت بسیار قابل تامل بود و بحث مشارکت را به یک دغدغه اصلی تبدیل کرده است.

کاندیداتوری عارف قطعی نیست

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نمایند مجلس در دروه دهم: من از صحبت‌های آقای مرعشی این برداشت را ندارم که آقای عارف به صورت مستقل وارد انتخابات خواهد شد. او برای جلوگیری از تکرار  مسائلی که قبلا در نقد و تخریب شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیان شده بود، به سوی عضویت در نهاد جدید نرفته است.

ضمن اینکه بحث کاندیداتوری آقای عارف هنوز قطعی نشده است. افزون بر این، من طرح این قبیل موضوعات را اساسا اشتباه می‌دانم. رقیب ما جریان اصولگرایی است که در عرصه سیاسی یکه‌تازی می‌کند بنابراین نگاه ما باید به جریان اصولگرا باشد نه اینکه سوالاتی را طرح کنیم که موجب ایجاد شکاف و تفرقه در جریان اصلاحات می‌شود.

اصلاح‌طلبان عارف را قربانی می‌کنند

محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا: آقای‌عارف به هر حال یک شخصیت سیاسی است و حق آن را دارد که کاندیدا شود و کسی هم نمی‌تواند این حق را از او بگیرد اما کاندیداتوری او به شکل مستقل بعید است زیرا جریان اصلاحات این اجازه را به وی نمی‌دهد. سابقه این جریان سیاسی نشان داده که در این موارد خیلی پادگانی و منضبط عمل می‌کند.

ضمن اینکه اگر عارف در چارچوب جریان اصلاحات کاندیدا شود نیز حذف و قربانی نامزد دیگری خواهد شد، چنانچه در انتخابات ۹۲ او را قربانی کردند. این بار نیز اگر عارف نامزد شود، وی را تحت فشار گذاشته و به نفع کاندیدای مورد نظر خود قربانی می‌کنند.

دعوای عارف و کارگزاران

امیررضا واعظی‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا: این مساله اختلاف درون تشکیلاتی اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد. ضمن اینکه مرعشی سخنگوی اصلاح‌طلبان نیست. برداشت من این است که کارگزارانی‌ها می‌خواهند برای اصلاح‌طلبان تعیین‌تکلیف کنند و عارف نیز زیر بار نمی‌رود. بر همین اساس تصور می‌کنم این موضوع تبدیل به گروکشی می‌شود.

دقت کنید یکی از دلایل زاویه داشتن اصلاح‌طلبان با عارف این است که او در مجلس نه کارایی داشت و نه قابلیت لیدری اصلاح‌طلبان را بنابراین اصلاح‌طلبان از اواسط مجلس دهم از عارف عبور کردند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 171788
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا