ظرفیت تولید پروپیلن به ۴ میلیون تن می‌رسد

به گزارش جهان صنعت نیوز: بهزاد محمدی در گفتگو با بخش خبر سراسری شبکه یک سیما درباره وضع تولید کنونی پروپیلن در کشور اظهار داشت: هم اکنون ۹۵۰ هزار تن پروپیلن در صنعت پتروشیمی تولید و به‌طور کامل نیز مصرف می‌شود و کمبود این محصول در صنعت وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه رقم تولید پروپیلن با طرح‌های در حال اجرای کنونی در صنعت پتروشیمی در چهار سال آینده ۸۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد و در سال ۱۴۰۴ به ۲ میلیون تن می‌رسد، افزود: با اجرای طرح جامع افزایش پروپیلن در صنعت پتروشیمی که به‌تازگی تدوین شده است، ظرفیت تولید پروپیلن در کشور به ۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته محمدی، در طرح جامع افزایش پروپیلن از مسیر متانول، سه طرح ۴۷۰ هزار تنی در عسلویه با عنوان طرح پارک پروپیلن عسلویه، سه طرح ۱۲۰ هزار تنی در امیرآباد شمال کشور، یک طرح در منطقه انزلی و یک طرح هم در اسلام‌آباد تعریف شده است که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها مجموع ظرفیت تولید پروپیلن در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۴ میلیون تن برسد که توسعه شگرفی را در توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه صنعت پتروشیمی تا پیش از کامل شدن طرح‌های تولید پروپیلن برای متانول مازاد در کشور چیست، گفت: طرح‌های تولید متانول در صنعت پتروشیمی در گذشته تعریف شده و در حال اجرا هستند و مجبور به تولید، مصرف داخلی و صادرات این محصول هستیم، اما با اجرای این طرح عنوان‌شده (طرح جامع افزایش پروپیلن) و سایر طرح‌های پیشران تعریف‌شده که از مسیر متانول انجام خواهد شد، سعی می‌شود مصرف را به حدی برسانیم که در فروش این محصول صادراتی دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طرح‌های پیشران در چهار شاخه متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن با هدف تکمیل زنجیره تعریف شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین شاخه پروپیلن است که بسیار پرمصرف و کاربردی است. امیدواریم با مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاران در تخفیف خوراک، تخفیف‌های مالیاتی و ارائه دانش فنی ایرانی (در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه پیدا کرده)، در نظر گرفته شده است، شاهد اجرای طرح‌های پیشران باشیم.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 128196
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا