طرح «مشوق جهش تولید خودرو» و ساماندهی بازار

به گزارش جهان صنعت نیوز: در هفته‌های گذشته «حجت‌الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی از سوی این کمیسیون برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات بازاری قیمت‌ها خبر داده بود.


طرحی که در آن مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروسازان و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت و غیره دیده شده است.

آن‌طور که قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرده، این طرح تا مطرح شدن در صحنن علنی مجلس و رای‌گیری، راهی دست‌کم هفت تا هشت ماهه در پیش دارد، اما تا آن زمان نمی‌شد نسبت به مسائل تولید و بازار به ویژه آشفته بازار فعلی خودرو بی‌تفاوت بود.

«بهزاد اعتمادی» افزود: به همین دلیل، راه‌حل کوتاه‌مدتی از سوی وزارت صنعت با پیشنهاد ایدرو به عنوان طرح «مشوق جهش تولید و ساماندهی بازار خودرو» در دست آماده‌سازی است.

وی خاطرنشان‌کرد: این طرح در حال طی کردن مراحل آماده‌سازی است و به محض آماده شدن، ارائه خواهد شد.

در این پیوند، «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو نیز گفت: در این طرح مواردی پیش‌بینی شده که در صورت تصویب موجب اصلاح قیمت خودروهای تولیدی، رفع مشکلات بدهی و معوقات قطعه‌سازان و تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو شده و شاهد کاهش قیمت بازاری خودروها خواهیم بود.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: در این صورت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها به‌تدریج به هم نزدیک شده و تقاضای کاذب خودرو از بازار رخت برخواهد بست، همچنین رونق به فعالیت‌های تولیدی خودروسازان و قطعه‌سازان بازخواهد گشت و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح، زیان‌دهی خودروسازان و قطعه‌سازان کاهش یافته، سهام خودرویی‌ها رشد خوبی تجربه خواهد کرد و سهام‌داران می‌توانند چشم‌انداز خوبی برای سهم‌های خود متصور باشند.

این مقام صنفی یادآور شد: این راهکار تا زمان تصویب طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو از سوی مجلس تداوم خواهد داشت و انتظار می‌رود خودرو به‌تدریج از یک کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود.

آشفته بازار خودروی کشور این روزها با نزولی شدن نرخ دلار، در سراشیبی قیمتی است و بسیاری از دلالان و واسطه‌ها که در ماه های گذشته به قصد کسب سودهای نامتعارف در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند، در صف فروش قرار گرفتند.

کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

اکنون از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه‌تعطیل هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 152774
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا