طرح سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی هنوز به کمیسیون انرژی نیامده

به گزارش جهان صنعت نیوز:   منصور شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» درباره طرح «سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار» و طرح «سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی» در مجلس یازدهم گفت: طرح های مطرح شده درحال حاضر خام هستند و هیچ کارکارشناسی درباره آنها انجام نشده است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بیان کرد: طرح سهمیه بندی همه حامل های انرژی به جای سهمیه بندی بنزین طرح خامی است و قرار بود هر طرحی که همکاران قصد مطرح کردنش را دارند اول در کمیسیون انرژی مطرح شود تاهمه دوستان درباره آن صحبت کنند و نظر بدهند، بعد درباره آن مصاحبه کنند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر هنوز طرح جایگزینی سهمیه بندی همه حامل های انرژی به جای بنزین به کمیسیون انرژی ارائه نشده است و اول باید در کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و سپس در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون فرعی بررسی شود. آقایی فریدون عباسی هم نظر شخصی خودش را درباره این طرح بیان کرده است و نظر کمیسیون نیست.

شکرالهی درباره اینکه فریدون عباسی گفته است این طرح جامع تر از طرح «سهمیه‌بندی بنزین» است، به نظر شما تا چه حد قابلیت اجرایی شدن دارد، بیان کرد: برای هر طرحی باید اول کار کارشناسی انجام شود، ولی درباره طرح سهمیه بندی بنزین فعلا هیچ کار کارشناسی صورت نگرفته و یک طرح خام است. پس نمی توان فعلا گفت این طرح خروجی دارد یا ندارد.

عضو کمیته حقوقی و بین المللی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تاکید کرد: هرطرحی باید خروجی داشته باشد و صرف گفتن و حرف زدن نتیجه و خروجی ان مشخص نمی شود. اول باید در کمیسیون مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرد، به آن پرداخته شود، سبک و سنگین و تجزیه و تحلیل شود، بعد درباره آن مصاحبه و اطلاع رسانی شود.

گفتنی است، فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت وگویی از طرح جایگزینی سهمیه بندی همه حامل های انرژی به جای طرح سهمیه بندی بنزین صحبت کرده و گفته است: «بهتر است برای رسیدن به مصرف بهینه به جای آنکه صرفا بنزین سهمیه‌بندی شود، اقدام به سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی کرد. درواقع برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و… توامان سهیمه‌بندی شوند لذا برای تحقق این ایده طرحی جامع باعنوان “طرح وان (مخفف واحد انرژی)” آماده شده اما هنوز به مرحله اعلام وصول نرسیده است.»

رئیس کمیسون انرژی مجلس یازدهم همچنین گفته است: «براساس این طرح به هر فرد، مقداری “وان” داده می‌شود درواقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد دهد به شکل «وان» خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقیمانده «وان» خود را در بورس بفروشد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 130089
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا