طرح ائتلاف جهانی در تنگه هرمز چه هدفی دارد؟

جهان صنعت نیوز| بریتانیا زهر خود را ریخت. پنتاگون رسما اعلام کرد در تنگه هرمز و خلیج فارس یک ائتلاف با متحدان خود برای حفظ امنیت نفتکش ها تشکیل داده است. عواقب آن چه خواهد بود؟

۱۳ تیرماه سال جاری نفتکش ایرانی گریس ۱ در جبل الطارق از سوی نیروی دریایی انگلیس توقیف شد. روز گذشته انگلیس توقیف نفتکش را دو هفته دیگر تمدید کرد.

انگلیس با توقیف نفتکش ایران مدعی شده است که تنگه هرمز و خلیج فارس از سوی ایران نا امن شده است. در شرایطی که هروز جنگ طلبان بر طبل جنگ می کوبند لندن نفتی بر آتش شده است و با اقدامات خصمانه خود علیه ایران بر آتش جنگ میان ایران و آمریکا می دمد. به نظر می رسد ظریف وزیر خارجه کشورمان در لیست تیم بی باید یکی دیگر را با نام بریتانیا اضافه کند!

این کشور که به اصطلاح ظریف، مانند دزدان دریایی نفتکش کشورمان را توقیف کرده است در خلیج فارس با تنش خود ساخته به دنبال امنیت می گردد! نیروی دریایی این کشور روز گذشته همراه با بیانیه پنتاگون اعلام کردند که اقدامات تازه ای در خلیج فارس برای امنیت نفتکش ها اتخاذ کرده اند.

سیاست خارجی انگلیس تا جایی پیش رفته است که همزمان با اجرا شدن گام دوم برجام و نشست شورای حکام درباره افزایش غنی سازی ایران با یک خبر سوخته که تاریخ آن برای ده روز پیش بود جو رسانه ای منفی علیه ایران به راه انداخت و اعلام کرد که نفتکش کشورش در تنگه هرمز به دلیل ایران متوقف شده است. خبری که از اساس دروغ بود و سپاه پاسداران نیز این خبر را تکذیب کرد. این همزمان در اشاعه خبر تنها از سیاست خصمانه و دیرینه این کشور حکایت دارد.

انگلیس به دنبال تکرار تاریخ است. بریتانیا در مرداد ۳۲ آمریکا را علیه ایران شوراند همچنین در کودتای نوژه بازهم انگلیس بود که آمریکا را علیه ایران هدایت کرد. در جنگ عراق نیز تونی بلر تنها کسی بود که پشت درهای بسته ساعت ها با جرج بوش پسر برای حمله به عراق گفتگو کرد و در نهایت پس از افشای اسناد بلر متهم به جنایت جنگی شد.

انگلیس گمان برده است که ایران مانند عراق است که با همان حیله های قدیمی آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند و در تریبون ها سخن از کاهش تنش و اینکه به دنبال جنگ نیست بگوید!

تاریخ به ما هشدار داده است که سیاست بریتانیا ، سر بریدن با پنبه است! تاریخ به ما یادآوری کرده است که بریتانیا دشمن را کنار خود به عنوان دوست نگه می دارد و از پشت به او خنجر می زند خنجری از جنس آمریکایی! آمریکایی که سیاستش همیشه حذف کامل فیزیکی بوده است برخلاف سیاست های موذیانه انگلیس! تاریخ به ما استعمارگری این کشور را یاد داده است که زمانی که لارنس عرب به خاورمیانه آمد و این منطقه برای همیشه مورد استعمار قرار گرفت و مهمترین دستاورد آن گرفتن افسار عرب های منطقه بود که همچنان است. احتمالا روباه پیر بار دیگر هوس استعمار به سرش زده است! اصل طرح تجزیه از سوی این کشور بنا شد طرح سایکس پیکو که حتی در آن آمریکایی ها نادیده گرفته شده بودند. طرحی که در زمان سقوط امپراتوری عثمانی جزایر ایران هم به دست عرب های منطقه افتاد و امروز نیز به دنبال ادامه همان طرح هستند ، البته اینبار آمریکا را هم سهیم کردند!

تشکیل ائتلاف برای امنیت یا حمله و توقف همیشگی نفتکش های ایران؟

روز گذشته شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که وزارت حمل و نقل انگلیس سطح هشدار امنیتی را برای کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند، افزایش داده است.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت وگو با این شبکه نسبت به تحولات منطقه ابراز نگرانی و تصریح کرد که این کشور با دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

روزنامه انگلیسی تایمز دیروز چهارشنبه خبر داد که یک ناوچه انگلیسی یک نفتکش را که برای خروج از خلیج فارس به دلیل نگرانی از توقیف شدن مردد بود، هنگام عبور از تنگه هرمز به سمت دریای عمان همراهی کرد.

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع امنیتی انگلیس گزارش داد: روزانه ۱۵ تا ۳۰ کشتی با پرچم انگلیس در خلیج فارس تردد دارد که از این تعداد سه کشتی در روز از تنگه هرمز عبور می کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس امروز گفت: این کشور نگران اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی است و به گفت و گو با مقامات ایران برای کاستن از تنش‌ها در این منطقه ادامه می‌دهد.

«پنی موردنت» وزیر دفاع انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های ادعایی خدمه ناوچه انگلیسی موسوم به «مونتروز» تمجید کرد و مدعی شد که اقدام آنها در راستای قوانین بین الملل صورت گرفته است.

ادعای این مقام‌های انگلیسی درخصوص اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های خلیج فارس درحالی مطرح می‌شود که روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای، ادعای های مطرح شده مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

این در حالی است که امروز پنتاگون از تشکیل یک ائتلاف با کشورهای منطقه برای امنیت نفتکش ها در تنگه هرمز خبر داد.

در اینباره الجزیره به نقل از پنتاگون خبر از ایجاد گشت‌های ویژه نظامی با حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پشتیبانی از کشتی‌های نفتی داد.

جوزف دانفورد ، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا قبل از تشکیل ائتلاف در جمع خبرنگاران گفته بود:« با شمار زیادی از کشورها تماس گرفتیم تا ببینیم آیا می توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و آبهای اطراف را تضمین کند. »
خبرگزاری ژاپنی ان اچ کی ژاپن گزارش داد: ماه گذشته به دو کشتی نفت کش که تحت مدیریت شرکت ژاپنی بودند ، در تنگه هرمز حمله شده و به همین جهت نگرانی ها در خصوص حفظ امنیت تنگه هرمز افزایش یافته است. ارتش آمریکا به منظور مقابله با چنین وضعیتی اعلام کرد ، تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای متحد را دست بررسی دارد.

کوتارو نوگامی ، معاون دبیر ارشد کابینه ژاپن ، در مصاحبه مطبوعاتی در همین راستا با اشاره به اینکه:« می خواهم از اظهار نظر در خصوص این خبر [ تشکیل ائتلاف برای حفظ امنیت تنگه هرمز ] خودداری کنم »‌ اظهار داشت:«‌ تعمیق افزایش تنش در منطقه خاورمیانه بسیار نگران کننده است. امنیت انرژی برای کشور ما اهمیت حیاتی دارد و بسیار مهم است. همچنین امنیت انرژی برای رونق و صلح جامعه بین المللی هم بی نهایت حائز اهمیت است. ما ضمن همکاری با کشورهای ذینفع و پیش از همه آمریکا ، در صددیم تلاش دیپلماتیک برای ثبات اوضاع و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه را پیگیری کنیم. »

طرح واشنگتن برای کنترل تنگه هرمز!

در اینباره صابر گل عنبری کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر غرب آسیا در تحلیلی نوشت:

واشنگتن سه روز پیش اعلام کرد که به دنبال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای برای تضمین امنیت دو آبراه حیاتی تنگه هرمز و باب المندب است؛ طرحی که تنش‌ها را وارد فازی خطرناک خواهد کرد.
این اعلان همزمان با طرح اتهاماتی به سپاه مبنی بر تلاش برای توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بحث تشکیل این ائتلاف را جدی‌تر کرده است.

در واقع تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف جهانی برای تامین امنیت این آبراه‌ها می‌تواند دو انگیزه و هدف در پس خود داشته باشد:

۱- تلاش آمریکا برای کنترل تنگه هرمز در دراز مدت و خارج ساختن آن به تدریج از نظارت نیروهای نظامی ایران. هم اکنون با توجه به عمیق‌تر بودن طرف ایرانی تنگه هرمز عبور و مرور کشتی‌ها از آن و تحت نظارت سپاه پاسداران انجام می‌شود. اگر واقعا چنین هدف بلندمدتی در کار باشد، نشانه نخست آن پس از تشکیل ائنلاف می‌تواند عدم پاسخگویی کشتی‌های آمریکایی به سوالات معمولی نیروی دریایی ایران در هنگام عبور از این تنگه باشد.

۲- با توجه به عزم جدی ترامپ برای تصفیر صادرات نفتی ایران جهت نتیجه بخشی تحریم‌ها، احتمالا دولت آمریکا می‌خواهد در آینده نزدیک وارد فاز عملی برخورد با نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی شود؛ البته این رویکرد با توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران به وسیله انگلیس در جبل طارق کلید زده شده است. از این رو بیم دارند که ایران این کار را در آب‌های منطقه تلافی بکند و به اقداماتی دست بزند؛ به همین خاطر با تشکیل یک ائتلاف تنش‌زا می‌خواهند نوعی بازدارندگی ایجاد کنند.

اما در این میان، آمریکا از تهدیدات پیشین ایران برای بستن تنگه هرمز و جلوگیری از صادرات نفت منطقه و غیره به شکل حساب شده‌ای برای تحریک دیگر کشور بهره‌برداری می‌کند.
به نظر می‌رسد این تهدیدات با هدف ایجاد یک بازدارندگی و جلوگیری از تحریم کامل نفتی ایران بیان شد؛ اما حالا که این تحریم صورت گرفته و حوادثی هم در منطقه علیه نفتکش‌ها روی داده است، دولت آمریکا به دنبال بهره‌برداری از اوضاع و تشدید تنش‌های آبی جهت تشکیل یک ائتلاف و اجماع است.

همچنین رضا نصری کارشناس سیاست خارجی در توئیتر خود در اینباره نوشت: آیا این حق را برای ایران قائل خواهید شد که نفتکش‌های بریتانیایی را توقیف کند با این توجیه که آن‌ها ناقض تحریم‌هایی بوده‌اند که مجلس ایران علیه عربستان سعودی بخاطر جنایات جنگی در یمن به تصویب رسانده است؟ برای یکی از دوستان می‌پرسم!

عمومی
شناسه : 33689
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا