طرحی که عجولانه است

 به گزارش جهان صنعت نیوز: البته درباره اظهارات روحانی، شوخی‌های زیادی در فضای مجازی دست به دست شد، ولی روز شنبه، طبق پیش‌بینی روحانی، سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت نوشتند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان ادامه خواهد داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هر تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «فاقد اثر قانونی» دانسته‌اند.

طرح سه‌فوریتی تقابلی با تصمیم آمریکا در مجلس

اگر چه روز گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام مخالفت خود را با خواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند، ولی برخی نمایندگان مجلس یازدهم هم کوشیدند با تهیه طرحی سه‌فوریتی، آمادگی خود را برای تصویب طرح تقابلی با آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه نشان دهند.

طرحی که به گفته مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم دارای دو بند است و روز شنبه با جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی و کارشناسان این حوزه تشکیل جلسه دادند تا مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه یا همان روز موعود! بتواند درباره عملکرد و رفتار آمریکا تصمیم‌گیری کند.

طرحی برای خروج از برجام!

بر اساس برجام، جمهوری اسلامی ایران هم مثل سایر کشورهای عضو، توافقی انجام داده که در ازای برخی امتیازات دریافتی، محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد. یعنی آنچه تاکنون دولت با صبر و خویشتنداری در مقابل خروج آمریکا از برجام و عدم تعهد برجامی اروپایی‌ها از خود نشان داده است و امروز همین صبر مانع از اجماع جهانی علیه ایران و عدم همراهی اعضای شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا شده است را کنار بگذارند و به صورت داوطلبانه از برجام خارج شوند!

طراحان طرح سه‌فوریتی «مقابله با طرح ماشه آمریکا» قصد دارند به دولت فشار بیاورند تا همه محدودیت‌های برجامی را لغو کرده و به شرایط قبل از برجام بازگرداند. همچنین آنها خواستار کاهش سطح نظارت و بازدیدهای آژانس هسته‌ای بین‌المللی هستند. طراحان این طرح سه‌فوریتی پیشنهاد داده‌اند که اگر ظرف دو ماه موضوع حل نشود و تحریم‌های آمریکا اعمال شوند، ایران سطح همکاری با آژانس و نظارت‌های آژانس را تا NPT تقلیل دهد. البته آنها تاکید دارند که خروج از NPT جزو برنامه‌های پیشنهادی در این طرح نیست و منظور آنها توقف نظارت‌ها از حیث پروتکل الحاقی و برجام است. بنابراین پیشنهاد شده است نظارت‌های آژانس صرفا در قالب NPT  ادامه یابد.

دولت مکلف به کاهش تعهدات برجامی شود

سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» در توضیح این طرح سه‌فوریتی گفت: «طرح سه‌فوریتی مقابله با آمریکا به دلیل اینکه کشورهای اروپایی تاکنون به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.»

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: «در طرح سه‌فوریتی فوق، دولت را مکلف به کاهش تعهدات برجامی از قبیل بحث غنی‌سازی، آب سنگین و… می‌کنیم؛ به عبارت دیگر سطح تعهداتی که داده‌ایم را پایین می‌آوریم. سطح کلان دسترسی و فراتر از  NPT که ما به آژانس داده‌ایم باعث نشده که طرف‌های مقابل ما به تعهداتشان عمل کنند پس جمهوری اسلامی ایران هم سطح دسترسی‌های آژانس را به قواعد حاکم در NPT تقلیل خواهد داد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «طبق این طرح، قصد داریم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کنیم. نمی‌شود صرفا ما متعهد باشیم و طرف‌های ما از تعهدات خود شانه خالی کنند. پس از این به بعد قدم به قدم با طرف‌های مقابل پیش می‌رویم. یعنی اگر آنها قدم‌های اعتمادساز برداشتند ما نیز  چنین می‌کنیم، در غیر این صورت تعهدات ما نیز متناسب با سطح تعهدات آنها خواهد بود.»

توضیح طرح سه‌فوریتی تقابلی با آمریکا

ابراهیم عزیزی، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در این راستا به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «درباره مکانیسم ماشه و آنچه امروزه آمریکایی‌ها به آن اشاره دارند، باید به سه موضوع توجه شود: اول اینکه آمریکایی‌ها صلاحیت دخالت در امور برجام را ندارند چرا که از این توافقنامه خارج شده‌اند و دیگر نمی‌توانند از فرصت‌های آن استفاده کنند. اساسا آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد برای این موضوع تصمیم بگیرد و برای سایر کشورهای عضو تعیین تکلیف کند یا تعهداتی بر سایر کشورها تحمیل کند.»

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع دوم را عدم همراهی اعضای شورای امنیت سازمان ملل با خواست آمریکا دانست و افزود: «پیشنهاد آمریکا باید مورد موافقت و همراهی اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار بگیرد. جمهوری اسلامی همیشه به اعضای شورای امنیت و هم‌پیمانان آمریکایی توصیه کرده است این همراهی به نفع آنها نیست، چراکه همیشه یک نگاه تحقیرآمیز به اروپایی‌ها داشته و اروپایی‌ها برای حفظ آبروی خودشان هم که شده باید از همراهی با تصمیمات یک‌جانبه‌گرایی آمریکا خودداری کنند.»

او تصری کرد: «همراهی شورای امنیت سازمان ملل با این تصمیمات یکجانبه‌گرایی آمریکا دور از منطق حقوق بین‌الملل و فاقد قواعد پذیرفته‌شده بین‌المللی است و با آبروی اروپایی‌ها گره خورده است. بنابراین از کشورهای اروپایی عضو برجام می‌خواهیم با این تصمیم آمریکایی‌ها همراهی نکنند و تصمیم هوشمندانه‌ای بگیرند.»

عزیزی همچنین تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را موضوع جدیدی ندانست و تاکید کرد که این تحریم‌ها بیش از ۴۰ سال است علیه ملت ما اعمال می‌شود. اگرچه این حرف درستی است ولی نباید فراموش کرد که مردم دیگر توان تحمل فشارهای مضاعف تحریمی را ندارند و از ادامه این فشارهای ظالمانه به ستوه آمده‌اند.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: «نکته سوم تمدید تحریم‌های آمریکایی است که مسبوق به سابقه است و تازگی ندارد. آمریکایی‌ها با این عنوان بازی می‌کنند. اگر کشورهای اروپایی عضو برجام و چین و روسیه در این باره با آمریکا همراهی نکنند، این اقدامات یکجانبه آمریکا اتفاق جدیدی نیست و نباید مردم را از این اتفاق بترسانیم.»

عزیزی در ادامه اظهارات خود به طرح سه‌فوریتی مجلس اشاره کرد و در این باره به «جهان صنعت» توضیح داد: «اگر قرار باشد اروپایی‌ها با آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران همراهی کنند، طبق این طرح سه‌فوریتی باید همه محدودیت‌هایی که طبق برجام برای جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، برداشته شود.»

او ادامه داد: «نکته دوم درباره کاهش نظارت در سطح نظارت آژانس است. به فرض اینکه اروپایی‌ها با آمریکا در اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها و فعال کردن مکانیسم ماشه همراهی کنند، دلیلی ندارد محدودیت‌های برجامی را ادامه و اجازه دهیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از نظارت سایر کشورها بر فعالیت هسته‌ای ما نظارت داشته باشد.»

عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: «تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که اعمال شده، ولی انگلیس، آلمان و فرانسه که همیشه از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کردند و همراه آمریکا بوده‌اند، ظرف چند روز گذشته اعلام کردند که مطلقا فعال کردن مکانیسم ماشه را قبول ندارند و این درخواست وجاهت قانونی ندارد.»

عزیزی با یادآوری تلاش‌های دولت آمریکا در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران مواضع متناسبی را در مقابل تصمیم ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد، بنابراین اگر فشارهای جدید از سوی آمریکا اعمال شود و مشکلاتی برای مردم به وجود آورد، ۴+۱ باید به وظیفه خود عمل کنند. ما نیز طبق طرح سه‌فوریتی یادشده تصمیماتی را عملیاتی می‌کنیم.»

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: «حتی به فرض اینکه قرار باشد با پیشنهادات و طرح‌های ضدایرانی آمریکا موافقت شود، دیگر دلیلی ندارد ما هم مورد تحریم و تهدید باشیم، هم خودمان به محدودیت‌های برجامی عمل کنیم. بنابراین طبق اصول و حق ایران برمبنای عزت، حکمت و مصلحت قدم برمی‌داریم. عزت ملت ایران باید حفظ شود و با اقتدار و عزت بر مبنای حکمت و مصلحت کشور حرکت خواهیم کرد.»

اگرچه مجلس یازدهمی‌ها داعیه توجه به معیشت مردم و وضعیت اقتصادی دارند، ولی باید دید که درباره سیاست خارجی چه نگاهی دارند. آیا با رای به طرح‌هایی مثل طرح سه‌فوریتی فوق هر آنچه دولت روحانی و دولت‌های پیش از او برای رسیدن به توافق هسته‌ای رشته‌اند با طرح خروج از برجام پنبه می‌کنند یا قاطبه نمایندگان با این طرح سه‌فوریتی احساسی، مخالفت خواهند کرد و به استقبال تحریم‌های جهانی نخواهند رفت.

 

 

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 138491
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا