ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات

به گزارش جهان صنعت نیوز:   نسترن یوسف بکیان- صنایع کشور که تا ماه های گذشته با انواع و اقسام چالش های داخلی و خارجی روبرو بودند، حالا چند وقتی می شود که با بحرانی به نام کرونا روبرو شده اند. بحرانی که ادامه فعالیت برای آنها را بدون کمک دولت به امری غیر ممکن تبدیل کرده است.

بر همین اساس و با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده است، دولت سعی دارد تا هر طور که شده برای سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی و همچنین اخراج نشدن کارگران تمام تلاش خود را انجام دهد.

از این رو طی روزهای اخیر صحبت هایی مبنی بر اعطای ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و همچنین ارائه وام یک میلیونی با سود ۱۲ درصد به خانوارهای یارانه بگیر به میان آمده است. اگرچه به گفته کارشناسان، ارائه تسهیلات با سود ۱۲ درصدی چندان گره ای از کار مردم و مشاغل آسیب دیده باز نمی کند به طوری که باید سود این تسهیلات کاهش پیدا کند.

این در حالی است که به گفته رییس کل بانک مرکزی، نرخ سود ۱۲درصدی این تسهیلات منطقی و بر اساس بررسی‌های کارشناسی است. بنابراین هر نرخی کمتر از این با توجه به بار مالی آن برای نظام بانکی امکان‌پذیر نیست. به گفته عبدالناصر همتی، طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت این تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده که اشتغال خود را حفظ کرده‌اند پرداخت خواهد شد. همچنین بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دوساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چندماهه در نظر گرفته شده است.

تکذیب کاهش نرخ سود سپرده

اما همانطور که گفته شد، از نظر تولیدکنندگان ارائه تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی از سوی دولت چندان اقدام راهگشایی در شرایط فعلی نیست و سود این تسهیلات باید با افزایش سرمایه نظام بانکی از طریق کاهش سود سپرده های بانکی، کاهش پیدا کند. در واقع برخی کارشناسان معتقدند که افزایش سرمایه نظام بانکی باهدف تقویت توان پرداخت تسهیلات در شرایط فعلی ضرورت دارد.

از این رو طی روزهای گذشته برگه‌ای بدون سربرگ و امضا و دارای تاریخ اشتباه در فضای مجازی به سرعت دست به دست شد که از کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یک اتفاق مهم اقتصادی و یک تصمیم شتاب‌زده بانکی خبر میداد و این سوال را در ذهن متبادر می کرد که آیا کاهش نرخ سود سپرده در سالی که اقتصاددانان تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی برای آن متصور هستند تصمیم درستی است یا خیر. در همین حین بود که این خبر به سرعت از سوی بانک مرکزی تکذیب شد.

با این حال نکته قابل تامل اینجاست که آیا تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی برای کمک به تولیدکنندگان و مشاغل آسیب دیده همه حوزه ها را در بر می گیرد و می تواند گره ای از کار آنها باز کند یا اینکه نیاز به تغییر در سیاست اتخاذ شده از سوی دولت وجود دارد.  

تسهیلات تنها برای برخی مشاغل خاص است

در همین خصوص یک تولیدکننده ظروف پلاستیکی به «جهان صنعت نیوز» گفت: ارائه تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی نه تنها چندان کارگشا نیست بلکه همه مشاغل و تولیدکنندگان را در بر نمی گیرد و شرایط خاص دارد.

حامد محمدی اظهار کرد: بر اساس آنچه اعلام شده، قرار است برخی اصناف آسیب دیده همچون رستوران ها، پوشاک و … از این تسهیلات استفاده کنند و این تسهیلات به همه تولیدکنندگان داده نمی شود. این در حالی است که در حال حاضر بانک های عامل نیز به متقاضیان اعلام کرده اند که هنوز دستوری به آنها ابلاغ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سود این تسهیلات باید ۳ درصد باشد تا در شرایط بحرانی فعلی به تولیدکننده کمک کند، افزود: سود این تسهیلات باید کاهش پیدا کند اما بانک مرکزی اعلام کرده که توان این کار را ندارد.

این تولیدکننده با اشاره به مشکلات حوزه تولید در ماه های اخیر و با توجه به شیوع کرونا گفت: با توجه به افزایش هزینه تامین مواد اولیه و حقوق کارگران، امکان اخذ وام با سود ۱۲ درصدی برای تولیدکنندگان وجود ندارد و از پس پرداخت این سود بر نمی آیند.

محمدی در مورد مشکلات تامین مواد اولیه در این حوزه افزود: تامین مواد اولیه یکی از اصلی ترین مشکل صنعت پلاستیک است.به این ترتیب با اینکه مواد اولیه از داخل کشور و از طریق پتروشیمی ها تامین می شود اما هر هفته قیمت آن متناسب با افزایش نرخ ارز بالا می رود.

توقف تولید

وی با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته تولید ما متوقف شده است، گفت: با توجه به هزینه های تحمیلی به تولیدکنندگان از جمله افزایش نرخ ارز در سال گذشته و همچنین مشکلات ناشی از شیوع کرونا و افزایش حقوق کارکنان و … در حال حاضر، امکان تولید وجود ندارد.

این تولیدکننده همچنین به افت تولید و فروش طی ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: تعطیلی بازار و واحدهای صنفی موجب توقف تولید بسیاری از کالاها شده است.

به گفته محمدی، نه تنها در بازار داخلی امکان فروش اجناس تولیدی وجود ندارد بلکه به دلیل بسته شدن مرزها، صادرات کالاها نیز متوقف شده است.

وی اظهار کرد: بنابراین تولید برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی که به کشورهایی همچون عراق صادر می شد، با مشکل مواجه شده است و عملا با توجه به تعطیلی بازار داخلی و صادراتی، تولید نیز با وقفه مواجه شده است.

کمک های دولت در حد وعده و وعید

این تولیدکننده در حوزه پلاستیک با تاکید بر کاهش نرخ سود تسهیلات از سوی دولت بیان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت نمی تواند تولیدکنندگان و مشاغل آسیب دیده ناشی از بحران های اخیر را سرپا نگه دارد.

وی افزود: اگرچه سال جاری به نام جهش تولید نامگذاری شده است اما با توجه به شرایط فعلی، تولید در بسیاری از حوزه ها متوقف شده است چراکه دولت متناسب با شعارهایی که می دهد، به تولیدکنندگان تسهیلات نمی دهد.

بر اساس آنچه گفته شد، بانک ها باید در شرایط فعلی  تسهیلات خود را به سمت صنایع کوچک و متوسط هدایت کنند تا این واحدها از رکود خارج شده و عامه مردم رشد اقتصادی در زندگی خود لمس کنند اما متاسفانه عدم موافقت بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان باعث شده است که عملا این صحبت ها در حد وعده وعید باقی بماند و سودی برای حوزه صنعت و تولید نداشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 99132
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا