ضرورت توسعه محصولات و خدمات گردشگری

جهان صنعت نیوز| مهران امیرحسینی – گردشگری صنعتی خدمات محور است که به صورت آنی درحال تغییر و تکاپو است، به همین منظور در اختیار داشتن  مهارت های لازم جهت رسیدن به یک کسب‌وکارپایدار گردشگری،یک امرضروری است.


با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت گردشگری در دنیا، اکتفا کردن به برنامه ریزی های سنتی گردشگری و معطوف شدن به دیگرنمی‌تواند به جلب رضایت گردشگران دردنیای رقابتی گردشگری منجر شود. به همین دلیل مدیران و افراد اثر بخش صنعت گردشگری به توسعه محصول روی آورده اند تا بتوانند به مزیت رقابتی بیشتری دست یابند وسهم بیشتری را از بازار مطالبه کنند. به طور کلی توسعه محصول یکی از عوامل تحرک وپویایی صنعت گردشگری است. محصول گردشگری شامل انواع جاذبه های طبیعی یا انسان ساخت، تفرجگاه ها، رستوران ها، سرگرمی های مرتبط با میراث طبیعی یا فرهنگی، تفریحات سازماندهی شده، سلامت و آسایش، جشن ها و رویدادها می شود . به طور کلی محصولات گردشگری در سه دسته  تجربی، احساسی و فیزیکی تقسیم بندی می شوند . هدف از توسعه محصولات و خدمات گردشگری، خلق تجربه ماندگار و با کیفیت گردشگران است. در دنیای امروز با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری،  نبود استراتژی درست توسعه محصول،معمولا به شکست و رکود طرح‌های گردشگری منجر می شود.

خدمات و پیچیدگی های صنعت گردشگری موجب شده تا بسیاری از فعالان این صنعت از لزوم ارتقای خدمات گردشگری و بهبودکیفیت محصول غافل شوند.

این در حالی است که  با توجه به ضرورت رضایت مشتریان، کیفیت محصول گردشگری بسیار حائز اهمیت است.  که در این راستا می بایست به نکات مهمی همچون جذب سرمایه مورد نیاز توجه شود، همچنان که بسیاری از ظرفیت های گردشگری کشورمان از طریق جذب سرمایه گزار فعال شده و به بهره برداری رسیده اند. در مجموع تمامی مقاصد گردشگری از طریق ایجاد امکانات و خدمات مورد نیاز گردشگران و ارتقای محصول موفق شده اند به درآمدزایی دست پیدا کنند.

امروزه شاهد آن هستیم که در بازار داخلی مقاصد سفر و محصولات گردشگری بی شماری  موفق شده اند علاوه بر کارآفرینی، درآمدزایی و برندسازی به توسعه برند خود نیز بپردازند.

به طور کلی بنگاه ها، دفاتر و آژانس های  گردشگری در بازار رقابتی شدیدی فعالیت می کنند و به همین دلیل می بایست همواره در بهبود کیفیت و ارتقای محصول گردشگری خود تلاش کنند.  

به عبارتی دیگر صنعت گردشگری با ایجاد بازار رقابتی، موجب شده تمامی فعالان گردشگری چه در بخش دولتی و چه خصوصی تلاش کنند محصول خود را توسعه دهند. این امر نه تنها موجب افزایش تقاضا در بازار گردشگری کشورمان می شود بلکه کلید اصلی موفقیت، بقا و پیشرفت صنعت گردشگری نیز به شمار می رود.   خوشبختانه در زمینه گردشگری در ایران بازار رقابتی مناسبی وجود دارد که موجب ارتقای این صنعت شده است.

 

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 18085
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا