صنعت لوازم خانگی بر سر دوراهی رشد تولید یا افت مشتریان

به گزارش جهان صنعت نیوز: در روزهای گذشته «عباس هاشمی»، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهارداشت: در هم‌سنجی با پارسال به‌طور متوسط قیمت آلومینیوم ۱۵۴درصد، فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد رشد داشته است.


وی گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خردادماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را نزدیک به ۲۵ درصد افزایش دهند. همچنین با در نظر گرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در این صنعت در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.

این مساله سبب شده تا یک بار دیگر در سال جاری، موضوع افزایش قیمت لوازم‌خانگی مطرح شود. افزایش قیمت‌هایی که سبب شده شاهد اشباع انبارها و در مقابل کسادی معاملات باشیم.

البته به گفته «اکبر پازوکی»، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران، اکنون هیچ کمبود عرضه‌ای در بازار وجود ندارد و شرکت‌های داخلی با حداکثر توان خود مشغول تولید هستند.

وی گفت: ‌در هفته های گذشته به دلیل ایام محرم و صفر، تقاضا برای خرید کاهش داشته و شاید خانواده‌هایی که فرزندانشان در آستانه ازدواج هستند تنها خریداران واقعی این روزهای بازار باشند.

«محمدرضا حسومیان»، مدیر بازاریابی و فروش یک شرکت مطرح تولیدکننده لوازم‌خانگی، در این زمینه گفت: بخش عمده بهای تمام‌شده محصولات تولیدی شامل مواد اولیه و قطعاتی است که از تامین‌کننده‌های داخلی و خارجی تهیه می‌شود.

وی بیان‌داشت: در ماه‌های اخیر تامین این مواد و قطعات از داخل و خارج با مشکلاتی همراه شده که شامل افزایش قیمت از سوی تامین‌کنندگان داخلی و تغییر شدید نرخ برابری ارز است که دومی، افزایش قیمت مواد و تجهیزات خارجی را به دنبال داشته است.

وابستگی به قطعات هایتک (High Tech)

حسومیان یادآورشد: محصولات تولیدی این شرکت به‌طور متوسط وابستگی ۵۰ درصدی به خارج از کشور دارد، در این زمینه وابستگی‌ها در ورق استنلس استیل مورد استفاده در تولید سینک ظرف‌شویی و همچنین قطعات هایتک و الکترونیکی به مراتب بیشتر است.

وی افزود: نه تنها امروز نرخ ارز گران شده، بلکه مواد اولیه مورد نیاز تولید با قرار گرفتن در اولویت های ۲۲ و ۲۳ ، در عمل تخصیص ارز بسیار کمی دارند.

این مدیر بازاریابی و فروش ادامه‌داد: ‌امروز تخصیص ارز بسیار کمتر از آنچه مورد نیاز است در صنعت لوازم‌خانگی اتفاق افتاده، هرچند مسوولان بانک مرکزی قول‌هایی برای بهبود اوضاع داده‌اند.

وی به کم و محدود شدن مواد اولیه مورد نیاز نیز به عنوان مشکلی دیگر اشاره کرد، اما در عین حال گفت: این مساله می تواند به معنای افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات باشد که نیاز به مواد اولیه خارجی را کمتر کرده است.

حسومیان یادآورشد:‌ در شرکت متبوعش، به‌ویژه در تولید اجاق گاز گام‌های خوبی در زمینه داخلی‌سازی برداشته شده، با این حال در برخی محصولات مثل سینک وابستگی ۸۰ درصدی در تامین مواد اولیه به خارج وجود دارد و داخلی‌سازی آن بسیار سخت است.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌به دلیل روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به داخلی‌سازی، تامین‌کنندگان با حجم بالایی از تقاضای مواد اولیه مواجه شده‌اند که توان پاسخ‌گویی به همه آنها را ندارند و همین مساله و کمبودها، به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

این مدیر بازاریابی ادامه‌داد:‌ جذاب شدن صادرات این مواد و تجهیزات و تنظیم کردن قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی، از دیگر مشکلات موجود است که هزینه تمام‌شده لوازم‌خانگی را با افزایش مواجه کرده است.

وی در عین حال معتقد است با مدیریت زنجیره تامین می‌توان از فشار هزینه‌ها کاست.

بالا رفتن قیمت‌ها و ترس از کاهش مشتریان

«رضا محبی»، مدیر روابط عمومی این شرکت نیز می‌گوید: ‌آخرین بار خردادماه امسال درخواست افزایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت محصولات به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت.

وی خاطرنشان‌کرد: به دلیل شرایط بازار و قدرت خرید مردم، حاشیه سود محصولات این شرکت به صفر نزدیک شده است.

محبی با بیان اینکه هنوز درخواست جدیدی برای افزایش قیمت از سوی شرکت ارائه نشده، تاکیدکرد:‌ بالا بردن قیمت‌ها، شاید به قیمت از دست رفتن مشتریان تمام شود.

وی در عین حال گفت: مشکلات یادشده، برخی محصولات را در سال‌های گذشته با توقف تولید همراه کرده است، به طوری که اکنون مایکروویو و فر ایرانی به تعداد انگشت‌شمار در ماه تولید می‌شود، همچنین به دلیل سختی تامین برخی مواد مورد نیاز پکیج، تولید آن کاهش یافته و قیمت آن در بازار به شدت افزایش داشته است.

رشد جهشی دلار و زیان‌دهی شرکت‌ها

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز از درخواست این انجمن برای افزایش قیمت‌ها به سازمان حمایت خبر داد.

«محمدرضا شهیدی» یادآورشد: ‌در دو ماه گذشته، شاهد رشد جهشی و غیرمتعارف نرخ ارز بودیم، این در حالی است که با قیمت‌های قبلی برخی تولیدات وارد مرحله زیان‌دهی شده‌اند و برخی دیگر نیز حداقل سودآوری را دارند.

وی گفت: آخرین بار خردادماه امسال مجوز افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها را دریافت کردیم، اما با توجه به دلایل ذکر شده و به‌ویژه رشد جهشی نرخ دلار، شرکت‌ها وارد زیان‌دهی شده و به تعطیلی کشیده می‌شوند.

کاهش قیمت‌هایی که به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد

شهیدی با انتقاد از مسوولانی سازمان حمایت که تولیدکنندگان را ملزم به ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان با قیمت های پایین‌تر می‌کنند، تاکیدکرد: بسیاری از محصولات با این قیمت‌ها به دست مردم نمی‌رسد، زیرا تولیدکننده محصول خود را روانه بازار می‌کند، اما بازاریان متناسب با عرضه، تقاضا، نرخ ارز و غیره قیمت‌گذاری می‌کنند.

وی اظهارداشت: این رویه و شعار «گران نفروشید»، به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده و فقط برای دلالان، واسطه ها و محتکران منفعت دارد.

این مقام صنفی معتقد است که در شرایط کنونی و همه مشکلاتی که دولت‌مردان با آنها مواجه‌اند، دولت باید به کنترل چند کالای اساسی و مورد نیاز مردم بپردازد و با فشار آوردن برای کاهش قیمت سایر محصولات، زمینه را برای رانت، عدم‌فروش و پنهان‌کاری عده‌ای دیگر مهیا نکند.

مخاطرات عدم افزایش منطقی قیمت‌ها

«حمیدرضا غزنوی»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قطعات و همچنین مواد اولیه خارجی (به واسطه رشد قیمت ارز)، افزایش قیمت محصولات لوازم‌خانگی اجتناب‌ناپذیر است.

وی بیان‌داشت: زمانی که شرکت متبوعش درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه داده بود دلار در محدوده ۱۶ هزار تومان بود، اما در ادامه مجبور به تامین نهاده‌ها و مواد اولیه با دلار ۲۷ هزار تومانی و حتی ۳۱ هزار تومانی شد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه هنوز درخواست افزایش قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت در دست بررسی است، تاکیدکرد:‌ اگر تولید به دلیل عدم‌افزایش قیمت و نبود صرفه اقتصادی با مشکل مواجه شود، کاهش تولید موجب افزایش مجدد قیمت‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرکت متبوعش تولید هر دو دسته لوازم خانگی لوکس و ارزان‌قیمت برای همه اقشار در دستور کار است، از جابجایی تیراژ تولیدات به سمت تولیدات ارزان‌تر خبر داد و گفت: این گروه صنعتی تولید سبدی متشکل از پنج قلم لوازم خانگی به تعداد پنج هزار دستگاه با متوسط قیمتی هر سبد ۱۰ میلیون تومان برای جامعه هدف کمیته امداد امام(ره) اجرایی کرده است.

غزنوی تاکیدکرد: این سبد خاص با ارز ۱۶ هزار تومانی تولید شده، هرچند هنوز ارز آن تامین نشده است، اما در ادامه در نظر داریم تا پایان سال تولید آنها را به ۱.۵ میلیون دستگاه (۳۰۰ هزار دستگاه از هر محصول) برسانیم.

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مطابق این آمارها، در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۸ رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد.

در مدت یاد شده، تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است.

تولید ماشین لباس‌شویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 148619
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا